Článek
Ceny povinného ručení na osobní auta rostou. Potvrzuje to mimojiné portál Top-Pojištění, který uvádí, že se od začátku roku průměrné roční pojistné zvedlo z 4108 korun na 4388 korun. Podle Ondřeje Vacka, produktového specialisty portálu Top-Pojištění.cz, ke zdražování povinného ručení dochází průběžně a hned z několika důvodů. Pojišťovnám podle něj obecně rostou náklady na likvidaci pojistných událostí, kvůli čemuž je průměrná škoda rok od roku vyšší. Rostou také náklady na mzdy, energie a další položky.
„Pojišťovny reagují na vývoj trhu a upravují ceny průběžně. Dochází ke změnám jak v nových cenách, tak i na existujícím portfoliu. V posledních sedmi letech vidíme konstantní růst nových cen každoročně přibližně o 3,5 %,“ potvrdil rostoucí trend také Aleš Rothbarth, obchodní ředitel skupiny Klik.cz.
„Lze čekat, že například v souvislosti s povodněmi se pojišťovnám zhorší takzvaný škodní průběh, jinými slovy vzrostou náklady na výplatu pojistných událostí. I to se může v blízké době promítnout do zvýšení cen povinného ručení. Ale největší částí, která má zásadní vliv na nárůst cen, jsou vyšší průměrné škody,“ uvedl pro redakci SZ Byznys Vacek.
Dodává, že i nejlevnější Škoda Fabia je dnes vybavena elektronickými asistenty, které byly ještě před několika lety spíš doménou luxusních vozů. Tyto systémy jsou velmi nákladné na opravy, což se projevuje ve vyšších částkách za ně.
„Sledujeme zvyšující se ceny náhradních dílů i lidské práce, což se promítá do cen povinného ručení,“ potvrdil pro ČTK také analytik neživotního pojištění z Broker Consultingu Jiří Váchal.
Jak ušetřit? Jezděte bez nehod a bydlete na vesnici
„U některých pojišťoven nezaznamenáváme téměř žádnou změnu, na druhé straně u jiných je nárůst o to větší. Právě proto je důležité, aby si klienti sami aktivně ideálně dva měsíce před koncem smlouvy zjistili kalkulaci povinného ručení pro svůj vůz. Změna pojišťovny může pro klienty znamenat levnější povinné ručení na další rok,“ radí klientům Vacek.
Drobnou slevu lze pak získat i při výběru roční frekvence placení. „Jakmile si řidič zvolí čtvrtletní nebo pololetní platby, už se vystavuje přirážce k základní ceně ročního pojistného, klidně i ve výši 5 %. Čeho by se ale měli řidiči vyvarovat, je snažit se stlačit cenu svého autopojištění odpojištěním některých rizik nebo výběrem nižších limitů plnění, než aktuálně mají,“ uvedla tisková mluvčí srovnávače Rixo.cz Andrea Brádlerová.
Ze zákona musí mít povinné ručení neboli pojištění odpovědnosti z provozu vozidla sjednané každý majitel vozidla. Právě povinné ručení totiž hradí škody, které vozidlem řidič spáchá na zdraví či majetku ostatních.
Cena povinného ručení se odvíjí od několika faktorů. Ovlivňuje ji například věk majitele vozu. Mladší lidé mají zpravidla dražší pojistné, protože jsou rizikovějšími řidiči. V potaz se bere také bydliště, ve větších městech bývají pojistky dražší než na venkově. A pokud majitel auta dlouhodobě jezdí bez nehod, pojistku má díky bonusům o něco levnější. Zdražit ji naopak mohou malusy, které při častém bourání znamenají přirážku.
„Každá pojišťovna měří pojistku trochu jiným způsobem, a cena se tak může lišit. Právě s velkým zvýšením, které vidíme od začátku roku, je opravdu dobré nechat si cenu nezávazně spočítat i jinde a ušetřit,“ upozorňuje Vacek.
Na rozdílný přístup k cenotvorbě upozorňuje také Rixo.cz .„Je naprosto běžné, že řidič dostane v jednom okamžiku od více pojišťoven naprosto odlišné cenové nabídky, a to i v případě nastavení stejného pojistného krytí," řekla Brádlerová.
„Většina řidičů nezpůsobí žádnou škodní událost a jejich bezeškodní průběh tak může snížit cenu pojištění. I to je důvod, proč je důležité kontrolovat aktuální nabídky,“ uzavírá Rothbarth.