Hlavní obsah

Pojišťovny zvýšily odhad škod po povodních

Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Důsledek povodní v Opavě.

Česká asociace pojišťoven o dvě miliardy korun zvýšila předpokládaný úhrn pojištěných škod, které způsobily zářijové povodně. Vychází z trendu nahlašovaných pojistných událostí.

Článek

Odhad pojištěných škod, které v Česku způsobily zářijové povodně, roste. Ještě koncem minulého týdne se pohyboval kolem 17 miliard korun. Česká asociace pojišťoven ho ovšem na základě průběhu nahlašování událostí zpřesnila na 19,3 miliardy korun.

„Očekáváme, že bude nahlášeno 100 tisíc pojistných událostí,“ vysvětluje Jan Matoušek, výkonný ředitel asociace. Většina nahlášených škod – zhruba 68 tisíc – hlásí domácnosti. Vyšší škody ovšem hlásí spíše podnikatelé, a tak z odhadované škodné částky za nimi jde více než 60 procent.

Údaj o celkových pojištěných škodách se zpřesnil na základě rostoucího počtu hlášených událostí. Během pondělí už bylo nahlášeno 49,7 tisíce pojistných událostí ve výši 8,4 miliardy korun.

Za víkend nárůst o miliardu korun

Třeba Generali Česká pojišťovna ještě v pátek hlásila 14 778 pojistných událostí v předpokládaném objemu převyšujícím jednu miliardu korun. Přes víkend došlo ke skokovému posunu. „K pondělní 14. hodině máme nahlášeno 20 279 škod v předpokládané výši 1,96 miliardy korun,“ hlásí Jan Marek, tiskový mluvčí Generali Česká pojišťovna.

Kooperativa pak k pondělnímu poledni evidovala přes 8490 škod, odhad jejich výše dosáhl 1,89 miliardy korun. Za víkend se toto číslo zvedlo o více než 1070 škod. Podle mluvčího Milana Káni by ale škody příští týden už tak rychle přibývat neměly.

Téměř 40 procent nahlášených škod je podle Káni z Moravskoslezského kraje, především pak z okresu Bruntál, Karviné, Ostravy-město a Opavy. Postupně ale klienti hlásí také škody z Olomoucka, Uherského Hradiště nebo Frýdku-Místku.

Škodám dominují vytopené domy a domácnosti, pojišťovna ale eviduje také téměř 200 poškozených automobilů. Likvidátorům se zatím podařilo ukončit 1382 pojistných událostí a klientům Kooperativa vyplatila 58 milionů korun, včetně záloh.

Foťte, dokumentujte, radí pojišťovny

V souvislosti s hlášením škod pojišťovny klienty vyzívají, aby vzniklou škodu co nejlépe zdokumentovali, pořídili dostatek fotografií a vše sepsali. Mohou také odhadnout výši škody. Některé škody jsou pojišťovny schopné vyřídit jen na základě poskytnutých podkladů a není nutná osobní prohlídka.

„Čím kvalitnější dokumentaci nám poskytnou, tím rychleji obdrží pojistné plnění,“ vysvětluje Káňa. Redakce SZ Byznys sepsala, jak přesně při hlášení škod postupovat.

Klienti si navíc mohou také žádat o zálohy, které jim do jednoho nebo dvou dní budou vyplaceny. Překážkou pro hlášení události pak není ani to, pokud s sebou velká voda vzala také potřebné doklady a dokumentaci.

„Jako pojišťovna si dokážeme poradit i se situací, že klientovi povodeň zničila veškeré pořizovací nebo jiné doklady k jeho majetku. Není třeba v takové situaci propadat panice. Klienti a klientky takovou situaci budou řešit s naším likvidátorem či likvidátorkou,“ uvedl pro Seznam Zprávy již dříve Marek.

Doporučované