Článek
Něco nekoupit se během rostoucích cen rozhodla jen přibližně desetina Čechů a nejvíc se to týká elektroniky. Vysoká inflace také představovala větší bariéru hlavně u dovolené a nákupu osobního auta, tedy obecně u nákladnějších položek.
Vyplynulo to alespoň z květnového průzkumu agentury STEM/MARK pro úvěrovou společnost Home Credit, který má SZ Byznys exkluzivně k dispozici. V průzkumu odpovídalo 504 respondentů mezi 18 a 64 lety.
Ceny v supermarketech ve fotografiích (ukrajinské SZ)
Naprostá většina těch, kteří něco z položek uvedených v grafu výše letos plánují koupit nebo už to koupili, na to použije vlastní peníze, ať už z výplaty, nebo úspor. Půjčku nejvíce využili v případě zařízení na posílení energetické soběstačnosti (43 %), pořízení osobního automobilu (21 %) nebo rekonstrukce domu či bytu (22 %). (Podrobně v druhém grafu.)
Nákupní horečku, která byla daná převážně odloženou spotřebou, vystřídalo zpomalení trhu, kterou někteří výrobci a prodejci pozorují již od loňského podzimu.
„Do maloobchodních sítí začalo chodit méně zákazníků, zaznamenali jsme pokles návštěv na našich franšízových prodejnách a také hobby markety upozorňují na výkyvy v návštěvnosti v kamenných obchodech,“ uvádí například Martin Dozrál, generální ředitel společnosti Solodoor, která vyrábí interiérové dveře a zárubně.
Lidé vnímají celoplošné zdražování, a jsou tedy ve svých nákupech opatrnější. Výrobci, kteří čelí enormnímu zdražování materiálových vstupů, energií a v souvislosti s nízkou nezaměstnaností také tlaku na růst mezd, ale nemohou zdražení v plné výši jednoduše převést na koncové zákazníky.
„Obávám se, že další zásadní zdražování by mohlo být nebezpečné. Kupní síla lidí se již začíná postupně snižovat. Ve společnosti je vidět určitá nervozita a nejistota spojená s vývojem cen energií a dalších komodit,“ míní Dozrál.
Obava z růstu vysokých cen nejvíce urychlila nákup zařízení na posílení energetické soběstačnosti (23 %). Nejčastěji je ale stimulem pro nákup potřeba něco hned koupit. Pouze v případě dovolené a nákupu finančně nákladnějšího kurzu uvádějí respondenti častěji jako důvod nákupu to, že měli peníze, a tedy neviděli důvod, proč otálet.
Pokud respondenti uvedli, že některou položku nebudou kupovat, více než polovina z nich (50 až 70 % podle typu nákupu) vysvětlují, že důvodem není vysoká inflace. Ta představovala větší bariéru hlavně u dovolených (39 %) a nákupu osobního auta (31 %), což jsou obecně dražší nákupy.
Nejčastějším důvodem odkládání nákupu je tak skutečnost, že si respondentni zatím nevybrali konkrétní typ zboží nebo služby. Pouze v případě osobního automobilu (36 %) a finančně nákladnějšího kurzu (34 %) je důvodem odkládání aktuální nedostatek peněz. Vysoká inflace jako důvod nerozhodnosti platí jen pro zhruba 10 % respondentů.
Naprostá většina respondentů neuvažuje o půjčce jako zdroji peněz pro svůj plánovaný nákup. Výjimkou je pořízení osobního automobilu (38 % zvažujících) a nákup zařízení na posílení energetické soběstačnosti (36 %). Alespoň pětina respondentů uvažuje o úvěru u rekonstrukce domu či bytu (22 %) a finančně nákladnějšího kurzu (17 %).
„Lidé jsou v dnešní době obezřetnější a v případě, že se rozhodnou, že budou financovat nákup půjčkou, jedná se o věci dlouhodobější spotřeby,“ popisuje Miroslav Zborovský, ombudsman klientů společnosti Home Credit. „Meziročně roste i průměrná financovaná částka, což ukazuje na trend, že zákazníci nefinancují drobné nákupy, ale zvažují spíše vyšší investice,“ dodal.
Důvodem neuvažování o půjčce pro plánovaný nákup je hlavně neochota se v této době zadlužovat (59 %), ale také dostatek vlastních peněz (41 %).
Jedna z otázek průzkumu také mířila na situaci, kdy spotřebitel splácí půjčku a najednou kvůli rostoucím životním nákladům nemá na její splátku. Čtvrtina respondentů by v případě neschopnosti hradit splátku požádalo o odklad nebo snížení splátky. 19 % by si hledalo dodatečnou práci nebo brigádu. Stejný podíl respondentů by si zkusil půjčit v rodině nebo od přátel.
Ale skoro pětina (18 %) netuší, jak by v této situaci postupovali. Podle ombudsmana Home Creditu Miroslava Zborovského je to poměrně velká skupina lidí.
„Vždy našim klientům radíme a také je aktivně oslovujeme, aby nestrkali hlavu do písku a v případě, že se dostanou do finanční tísně, ihned kontaktovali poskytovatele úvěru,“ radí. „Vždy se dá najít řešení, nejdůležitější je, oslovit poskytovatele co nejdříve, protože včasná komunikace nabízí podstatně více možností, jak vzniklý problém řešit. Někdy pomůže i konsolidace, což je spojení více půjček do jedné, pokud není klient ještě v prodlení se splácením,“ doplnil Zborovský.
Ombudsman Home Credit varuje, že pokud se klient rozhodne řešit svůj nastalý problém se splácením tak, že přestane s poskytovatelem úvěrů komunikovat, tedy nereaguje na emaily, SMS, telefonáty a nevyužije ani dočasný odklad splátky, začne mu růst výše splátky o účelně vynaložené náklady vymáhání. Případně o smluvní sankci, v případě delšího opoždění platby.
„Taková smlouva se pak také reportuje do Nebankovního registru klientských informací jako neuhrazený dluh s jeho výškou a počtem dnů po splatnosti, popřípadě do registru Solus. Takový záznam pak zhoršuje pozici klienta při případné další žádosti o úvěr,“ upozornil Miroslav Zborovský.