Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Komerční banka (KB) a Moneta Money Bank (MMB) před dvěma týdny oznámily, že spojují své bankomatové sítě. Hlavními argumenty byly z pohledu banky úspora energie na provoz bankomatu, a tím snížení uhlíkové stopy, a pokles nákladů na údržbu přístrojů.
Z pohledu klientů levnější a dostupnější vybírání a vkládání hotovosti. Některé přístroje z míst, kde stojí zároveň bankomat KB i MMB, se mají přesunout tam, kde naopak zatím chybí.
Seznam Zprávy v ukrajinštině
KB a MMB pak v otevřeném dopise vyzvaly ostatní banky, aby se k nim připojily. Komerční banka si také nechala zpracovat průzkum, z něhož vyplynulo, že dva a více bankomatů na jednom místě považují Češi za zbytečnost. Deklaruje to 39 procent z 1 050 respondentů. Téměř všichni oslovení (95 %) by pak chtěli, aby všechny bankomaty fungovaly stejně pro všechny uživatele bez ohledu na to, jaké bance patří.
Reakce trhu jsou však vlažné.
Tuzemská bankomatová jednička Česká spořitelna myšlenku sdílení bankomatové sítě nepovažuje a priori za špatnou. Jenže: „Argumenty týkající se úspory oxidu uhličitého vnímáme jako spíše zástupné, protože zastiňují hlavní benefit a motivaci pro sdílení, kterým je úspora, respektive sdílení finančních nákladů spojených s provozem bankomatů,“ uvedl mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.
„I s ohledem na fakt, že naše síť je už nyní „sdílena“ konkurenčními klienty, a Česká spořitelna tak nese největší část nákladů na trhu, jsme otevřeni jednání, zda a za jakých podmínek jsou konkurenční banky ochotné sdílet s námi naše náklady,“ doplnil s tím, že je ČS otevřená dalšímu jednání.
„Naše bankomaty jsou efektivně vytíženy. Nicméně je možné, že bankomaty konkurenčních bank nejsou vždy umístěny tam, kde by je jejich klienti potřebovali, o čemž svědčí fakt, že 30 procent výběrů v naší síti realizují právě zákazníci konkurenčních bank,“ podotkl ještě Hrubý.
„Aktuálně spojení bankomatové sítě s někým jiným nechystáme, ale ani to do budoucna nevylučujeme a zajímají nás detaily možné spolupráce,“ vyjádřil se za Fio banku Jakub Heřmánek. „Aktuálně si bankomatovou síť spravujeme sami, máme vše pod kontrolou a víme přesně, jak je který bankomat efektivní, jak často potřebuje doplňovat, a nejsme tak závislí na nikom dalším, což nám šetří čas i peníze,“ dodal.
Mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek řekl, že se banka k rozvoji bankomatové sítě snaží přistupovat efektivně a šetrně s ohledem na požadavky klientů a vytíženost přístrojů. „Zároveň jsme otevřeni iniciativám, které jsou vstřícné k potřebám klientů a s pozitivním ESG (společenská odpovědnost a ekologická udržitelnost, pozn. red.) dopadem,“ dodal.
KB a Moneta také chtějí část duplicitních bankomatů přesunout do menších obcí. „Aktuálně chystáme v kontextu naší spolupráce s Komerční bankou a strategie ESG umístit 50 přístrojů do míst, kde v tuto chvíli neoperují bankomaty žádné banky,“ potvrdila mluvčí Monety Zuzana Filipová.
Primárně má jít o obce do pěti tisíc obyvatel. V Česku jich je téměř šest tisíc a žijí v nich přes čtyři miliony obyvatel. Celkem se má přemístit asi 250 bankomatů.
Na trhu se ovšem objevují otazníky, nakolik bude toto přesouvání efektivní. Že je například krátkozraké argumentovat úsporami za doplňování hotovosti – pokud bude v jednom místě bankomatů méně, bude tam muset obsluha častěji, aby peníze doplnila. A že když se jeden z duplicitních bankomatů umístí do vzdálenějšího místa, bude muset obsluha jezdit dál, aby je servisovala, doplnila, zvýší se tedy náklady na dopravu, spálí víc pohonných hmot atd.
„Samozřejmě se nabízí předpoklad, že když v obchodním centru bude místo čtyř bankomatů jen jeden, tak z něj bude vybírat násobně více lidí, a tedy hotovost v něm uložená se může dříve vyčerpat, což bude vyžadovat častější závozy a doplňování. To si ale musí provozovatel sám vyhodnotit, jestli se to vyplatí, nebo ne,“ podotkl Jakub Heřmánek za Fio.
Mluvčí Monety reaguje, že se možná prodlouží čas na výjezd obslužného a servisního vozu z depa, ale ne nutně trasa.
Pavel Zúbek, mluvčí Komerční banky, uznává, že nastavení a „vyladění“ sdílených sítí si vyžádají svůj čas. „Komerční banka společně s Monetou však mají mnohaletou zkušenost s rozvojem a provozem rozsáhlé sítě bankomatů. Proto nejde o zásadní problém, naopak to vnímáme jako další efektivní a přirozený evoluční krok v rozvoji a zkvalitňování služeb klientům,“ tvrdí.
„Něco také stojí pronájem, elektřina, technická údržba bankomatu a případné opravy. A když se o tyto náklady podělí více firem, může se pokrýt i výdaj na častější doplňování hotovosti. To je ale pouze finanční otázka věci. Důležité pro klienty je zejména to, aby se nestalo, že hotovost v bankomatu bude vybraná a bankomat pak bude nedostupný,“ pokračuje mluvčí Fio banky.
Některé přemístěné bankomaty budou recyklační vkladové. Nebude proto tak často nutné hotovost doplňovat. Protože pokud přijaté bankovky nebudou poškozené, budou je moci přístroje opět vydat.
Tuzemské bankomaty
banka | bankomaty celkem | z toho vkladové bankomaty | podíl výběrů klientů jiných bank (%) | výběr z bankomatu jiné banky v ČR (Kč) |
---|---|---|---|---|
Air Bank | 369 | 88 | 40 | 35 |
Creditas | 0 | 0 | 0 | 0 |
Česká spořitelna | 1 465 | 409 | 30 | 40 |
ČSOB | 1 012 | 290 | 20 | 0–40 |
Fio banka | 224 | 72 | 45 | 0–25 |
Komerční banka | 864 | 520 | 30 | 0–39 |
mBank | 0 | 0 | 0 | 0–29 |
Moneta | 560 | 186 | 30 | 0 |
Raiffeisenbank | 162 | 140 | 43 | 0 |
UniCredit Bank | 263 | 140 | 40–50 | 0 (u některých účtů nelze) |
Zdroj: banky
Výslovně se k výzvě sdílení bankomatových sítí přihlásila zatím jen Air Bank. Ta ve zvýšení počtu vlastních bankomatů s možností výběrů zdarma viděla jeden z rychlých benefitů pro své klienty, pokud by se uskutečnilo ještě nedávno plánované spojení s Monetou.
„Ve chvíli, kdy bylo jasné, že se s Monetou nakonec nespojíme, jsme začali okamžitě jednat, abychom výběry zdarma mohli přinést v partnerském projektu s Komerční bankou a Monetou. Jednání tedy už nějakou dobu běží a my věříme v pozitivní výsledek,“ upřesnila mluvčí Air Bank Jana Pokorná.
ČSOB se k výzvě nepřipojí, byť uznává, že sdílení bankomatové sítě má do budoucna potenciál. „Výhodnost ale není jen o nákladové úspoře. Je i o kvalitě a rozsahu služeb, které naši klienti využívají. Aktuálně není sdílení bankomatové sítě v plánu,“ sdělil mluvčí banky Patrik Madle.
Raiffeisenbank má za to, že přirozeně sdílí bankomaty s ostatními jejich provozovateli tím, že neúčtuje svým klientům žádné poplatky za výběr z bankomatu cizí banky, a to ani v zahraničí.
Upozornila ale, že někteří, zejména zahraniční provozovatelé bankomatů mohou „neklientům“ účtovat dodatečný poplatek, tzv. surcharge fee. „Tyto poplatky nemůže Raiffeisenbank ovlivnit, jde o paušální poplatek za použití bankomatu. Pokud klient nechce tento poplatek platit, musí vyhledat bankomat, který je bez surcharge fee, což není v některých lokalitách úplně snadné,“ dodala mluvčí banky Tereza Kaiseršotová.