Článek
Kapesné je jedním z prvních kroků, jak děti učit hospodařit s penězi. Pravidelný finanční příspěvek jim pomáhá pochopit hodnotu peněz, naučit se plánovat výdaje a rozvíjet zdravé finanční návyky. Důležité je však nastavit kapesné správně – tedy nejen jeho výši, ale i pravidla, za jakých ho dítě dostává a jak s ním může nakládat.
Podle odborníků je ideální začít s kapesným už kolem šesti let, kdy se dítě učí základním počtům a začíná chápat význam peněz. Částka by měla být přiměřená věku a možnostem rodiny. Redakce SZ Byznys oslovila experty na finanční gramotnost a přináší několik kroků, které mohou pomoci rodičům správně nastavit pravidla ohledně kapesného.
Jak naučit děti šetřit peníze
Každé dítě je jiné, a tak neexistuje jeden univerzální návod na kapesné. Podle finanční expertky a autorky projektu Finanční zralost Veroniky Kalátové je důležité o penězích s dětmi mluvit už od raného dětství. Rodiče by měli dětem vysvětlit, co všechno je potřeba zajistit například pro chod domácnosti.
„Dětem je možné vysvětlit kapesné následovně: řekněte, že jim věříte, že jsou již dostatečně připraveny naučit se nové věci, a že budou schopny samy s penězi nakládat na základě pravidel, na kterých se společně domluvíte. Nastavte si taková pravidla, která budou vyhovovat vývoji dítěte a tomu, co chcete, aby se děti s kapesným naučily. Potvrďte si se svými dětmi, že s pravidly souhlasí, a že se v nich cítí dobře,“ radí Kalátová.
Zároveň doporučuje, aby rodiče nechali dětem v rozhodování, za co peníze utratí, určitou volnost. K tomu, jak správně hospodařit si mají dojít samy. „Chovejte se spíše zvídavě a případně nabízejte svou pomoc a radu. Nehodnoťte, když se rozhodnou pro hračku, která je ve vašich očích zbytečná či nepraktická,“ říká expertka.
Je dobré nastavit pravidla a zasáhnout až v případě, že je dítě porušuje. Podmínkou pro kapesné může být například spoření části peněz, nákup školních pomůcek a zároveň vyhýbání se například utrácení za rychlé občerstvení. Kapesné by ovšem mělo sloužit i pro uspokojení tužeb dítěte, například pro hračku nebo návštěvu kina.
Co dělat, když děti neumějí hospodařit s penězi
Pokud se dětem nedaří hospodařit, je dobré jim s novou zodpovědností pomoci. „Můžete si zahrát na tátabanku nebo mámabanku a vytvořit spořicí obálku pro děti. Jako motivaci nabídněte jednou měsíčně odměnu – úrok 2-3 % z jejich celkových úspor, když se jim podaří šetřit. Tuto odměnu si musí děti samy spočítat,“ míní Kalátová.
Podle ředitelky e-learningového portálu České bankovní asociace s názvem EDUCA Zdeňky Hildové ovšem není ideální dětem poskytnout „záchranný balíček“ v případě, že kapesné hned celé utratí.
„Rozhodně není dobré kapesné navýšit nebo dát další peníze, protože by si dítě zvyklo, že pokud špatně hospodaří, vždy nějaké další peníze dostane. Místo toho s ním proberte, jaké nákupy udělalo, jestli byly všechny nákupy nutné, čeho by se mělo příště vyvarovat. A pomozte mu nastavit jednoduchý plán - část peněz může utratit hned, část si nechá na později a část může odkládat na nákup něčeho dražšího v budoucnu,“ uvádí ředitelka.
Za největší chybu považuje Kalátová postoj některých rodičů v situaci, kdy si od nich dítě půjčí peníze a rodiče od podmínky splacení půjčky ustoupí. „Pakliže je učíme žít na dluh, který se nesplácí, tak se tvoří návyky, které se v budoucnu strašně těžko odnaučují. Lidi si pak myslí, že jim bude odpuštěn dluh, nebo že se nemůže nic stát, když dluh nezaplatí,“ zdůvodňuje.
Někteří experti radí dávkovat kapesné v různém věku dětí odlišně. Mladším dětem na základní škole je ideální dávat menší obnos peněz týdně. Děti jsou totiž zvyklé na opakující se týdenní činnosti, a peníze si tak lépe naplánují na jeden týden než na delší dobu.
Starším dětem na střední škole je naopak vhodnější dávat kapesné měsíčně, aby si zvykly na dlouhodobé nakládání s penězi. „Důležité je, abyste jako rodič dodržel domluvené termíny. Bylo by nefér chtít po dětech, aby dodržovaly pravidla hry, když je nejsou schopni dodržet sami rodiče,“ upozorňuje Kalátová.
Za co dávat kapesné
„Většina psychologů a ekonomů se shoduje na těchto dvou názorech: zaprvé, dětem by se neměly dávat peníze za běžnou práci v rodině a známky. Tento přístup dětem nepomáhá, ale škodí,“ popsala Kalátová na webu Šance dětem.
Argumentuje tím, že je i v dospělém životě nepřirozené, aby se lidé za úklid a další činnosti ve své domácnosti finančně odměňovali. V případě kapesného za známky se podle Kalátové poškozuje vnitřní motivace k učení.
„Kapesné není za co, ale na co,“ konstatuje expertka. „Slouží k tomu, že se děti mají naučit pracovat s penězi a získat praxi - koupit si svačinu, ušetřit si na něco,“ dodává.
Výjimkou jsou ovšem nadstandardní domácí práce, které nepatří mezi běžné denní činnosti. „Děti by měly pochopit, že některé povinnosti jsou součástí rodinného života a dítě se spolu s rodiči na chodu domácnosti podílí. Na druhou stranu, pokud dítě udělá něco navíc – například pomůže rodičům s větším úklidem, pracemi na zahradě nebo umytím auta – je dobré ho finančně odměnit, aby pochopilo princip výdělku za práci navíc,“ uvádí Hildová.
Jak vysoké kapesné pro dítě na základní škole
Výše kapesného by se podle Hildové měla odvíjet od věku dítěte, jeho potřeb a finančních možností rodiny. „Pro mladší děti na prvním stupni základní školy stačí kapesné kolem 250 korun měsíčně,“ říká.
Nejdříve by se děti měly naučit zacházet s hotovostí. „Když drží peníze v ruce a vidí, jak mu ubývají, lépe si uvědomí jejich hodnotu. U platby fyzickými penězi dítě skutečně vnímá, že něco dává. U plateb kartou nebo mobilem může být utrácení méně kontrolované, protože chybí tento přímý pocit ztráty,“ myslí si ředitelka.
Kolem 10 let podle ní dítě už umí nakládat s hotovostí, může dostat kartu s limitem a učit se platit bezhotovostně. Ředitelka také doporučuje zřídit mobilní aplikaci, ve které mohou děti sledovat své výdaje.
Jak vysoké kapesné pro dítě na střední škole
„Starší děti nejčastěji dostávají kapesné ve výši 400 korun měsíčně. Středoškoláci mohou dostávat již vyšší částky, například 600–1 000 korun měsíčně, aby se naučili plánovat své výdaje a spořit,“ míní Hildová.
Když si dítě začne přivydělávat brigádou, je podle ředitelky vhodné s ním probrat jeho finanční cíle. „Může se i snížit pravidelné kapesné od rodičů, aby se dítě naučilo hospodařit s vlastním výdělkem, ale zároveň je důležité mu i nadále poskytovat podporu a rady, jak s penězi nakládat. Dítě by mělo již chápat důležitost dlouhodobého spoření a výhody zhodnocování svých úspor,“ dodává.