Hlavní obsah

Způsobila vám povodeň škody? Jak postupovat při vyřízení pojistné události

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Víkendové povodně způsobily na území Česka rozsáhlé škody. Přinášíme několik rad pojišťoven, jak správně postupovat při hlášení pojistných událostí.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Česko zasáhl intenzivní déšť doprovázený silným větrem a záplavami. Řadě domácností tak vznikly rozsáhlé škody, které nyní budou postupně opravovat a hlásit pojišťovnám.

Ty se už připravují na to, aby mohly svým poškozeným klientům co nejrychleji vyplácet peníze. „Klienti budou moci rychle zažádat o zálohy, které jim budou do jednoho, maximálně dvou dní vypláceny,“ uvedl pro redakci SZ Byznys Tomáš Pavlík, mluvčí České asociace pojišťoven.

Hlásit škody mohou lidé několika způsoby. Pojistnou událost je možné řešit například:

  • na pobočkách jednotlivých pojišťoven,
  • prostřednictvím formulářů na jejich webových stránkách,
  • pomocí mobilních aplikací,
  • skrze infolinky,
  • zasláním příslušných dokumentů na adresu pojišťovny.

Pro hladký průběh celého procesu je ale zásadní postupovat správně, vše si nafotit a nedělat unáhlené kroky, které by mohly výplatu peněz komplikovat. Redakce SZ Byznys proto připravila stručný návod, jak při hlášení škod postupovat.

Podrobně popište, co se stalo a co škodu způsobilo

Při dokumentaci škod byste podle Marie Petrovové z Allianz pojišťovny měli především dbát na svou bezpečnost. V případě, že jsou poškozeny movité věci, jako například nábytek, spotřebiče nebo vaše osobní věci, napište jejich seznam. Pokud k těmto věcem máte pořizovací nebo jiné doklady, například fakturu, účtenku či jiný podobný dokument, připravte si také ty.

Pokud jsou poškozeny stavební součásti, jako je podlaha, střecha nebo fasáda, uveďte rozměry, počet kusů a materiál poškozených součástí. V případě poškození vedlejších staveb, například plotu, zahradního domku či garáže, napište rozměry, počet kusů a materiál poškozených součástí, radí Petrovová. Pokud znáte hodnotu poškozeného majetku nebo máte odhad nákladů na opravu, uveďte tuto částku do hlášení.

Nafoťte poškozený majetek ve stavu, v jakém jste jej nalezli

Nejprve vyfoťte celou nemovitost, vedlejší stavbu ze stran, kde je poškozena. V případě poškození místnosti vyfoťte celou místnost. U movitých věcí vyfoťte vždy celou věc. Následně vyfoťte detail poškození u jednotlivých kusů nebo druhů majetku.

Jan Marek, tiskový mluvčí Generali České pojišťovny, dodává, že by fotografie měly být co nejostřejší. Čím více snímků podle něj vyfotíte, tím lépe. Pořídit můžete také video.

„Pořiďte fotodokumentaci škody, zejména aby byl vidět stav před začátkem oprav, pak postupně foťte další škody: Jak záplava vznikla – místní tok, potůček, strouhu, kanál. Zdokumentujte, do jaké výše záplava vystoupala. Důležité jsou celkové pohledy, foto celých místností z několika stran. Průběžně dokumentujte likvidované předměty, stavební součásti či přístroje a technologie foťte s detaily, třeba štítek spotřebiče. Vyfoťte demontované stavební konstrukce, podlahové krytiny, parkety, obklady stěn a podobně,“ radí Milan Káňa, tiskový mluvčí pojišťovny Kooperativa.

Po nafocení poškození můžete začít s odklízením škod, ale s přihlédnutím k několika podmínkám. Je-li to možné, nevyhazujte poškozené věci, dokud nebude ukončena likvidace pojistné události. V případě, že si pojišťovna vymíní prohlídku, měli byste podle Petrovové počkat s opravou škod na příjezd mobilního technika, který zdokumentuje stav škod.

„Pokud je prvotní poškození nebo stav zdokumentován přímo klientem, úklid bahna například z vytopené místnosti je v pořádku,“ dodává Milan Káňa s tím, že pokud hrozí rozšíření škod, nějaká následná poškození či ohrožení zdraví nebo jiného majetku, je namístě začít s odklízením ihned po nafocení.

Co vše mohou pojišťovny pokrýt

Pojišťovna může pokrýt jen to, co bylo zahrnuto v pojistné smlouvě. Nevadí přitom, když vám voda kromě majetku zničila také příslušné dokumenty.

„Jako pojišťovna si dokážeme poradit i se situací, že klientovi povodeň zničila veškeré pořizovací nebo jiné doklady k jeho majetku. Není třeba v takové situaci propadat panice. Klienti a klientky takovou situaci budou řešit s naším likvidátorem či likvidátorkou,“ ujišťuje Jan Marek.

Rozsah pojistného krytí je podle něj dán pojistnou smlouvou, ve které si klient či klientka zvolili krytí jednotlivých rizik včetně připojištění a případných dílčích sublimitů. To platí jak v případě pojištění stavby, tak u pojištění domácnosti. Pojištění hradí například i náklady na vysoušení domu, odvoz případných sutin, vyčištění pojištěných staveb, náhradní ubytování, ale také například ztrátu domácích zvířat.

„Z jednotlivých pojištěných rizik uhradíme přiměřené náklady na uvedení poškozeného majetku do původního stavu. Je třeba pamatovat na limity pojistného plnění, které byly při sjednání pojistné smlouvy pro jednotlivá rizika nastaveny. Například pokud si klient sjednal připojištění věcí na zahradě, lze na nich hradit škodu z pojištěného rizika pouze do výše sjednaného limitu na pojistné smlouvě,“ vysvětluje Marie Petrovová.

Doporučované