Hlavní obsah

„Potřebuju z armády, na operaci, pak se vezmeme.“ Zloději vám slíbí cokoliv

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Romantický podvod funguje už staletí. A zabírá stále. Ročně okradení přijdou o desítky milionů korun. Zástupci policie i banky vysvětlují, jak trik funguje i jak se bránit.

Článek

Příběh jako z moderní pohádky. Na internetu jste potkali lásku svého života. Splňuje všechny vaše představy, chová se k vám jako nikdo jiný. Dostáváte veškerou pozornost, která vám tak chybí. Začátek prosluněného příběhu ale může skončit vyluxovaným kontem a v horším případě i zadlužením či ztrátou bydlení. Romantický podvod, známý též třeba jako „španělský vězeň“ či „americký voják“, existuje minimálně od 16. století, přesto je stále úspěšný. Proč?

Láska je slepá

„Bohužel, v tomhle ohledu se vždy najdou takzvaně ideální oběti. Ženy po těžkém rozvodu, čerstvé vdovy, ženy, které jsou dlouhodobě samy. Muži, kteří nemají dlouhodobě partnerku,“ popisuje praktiku Marek Macháček, expert na prevenci platebních podvodů Komerční banky. „Podvodníci nabízí to, po čem jejich oběti nejvíce prahnou – pozornost, zájem, lásku… Opravdu dobře zvládají vyhledávání a komunikaci s oběťmi. Ty nakonec zmanipulují tak, že jim opravdu podlehnou.“

„Podvodníci obecně pracují s lidskými emocemi, kvůli kterým jsme tak zranitelní. Jedna z velmi silných emocí je láska a zamilovanost,“ vysvětluje Ondřej Kapr z Odboru hospodářské kriminality Úřadu služby kriminální policie a vyšetřování Policejního prezidia ČR. „Toto pachatelé dobře vědí a postavili na tom celý jeden typ podvodů.“

Princip je podle policejního experta jednoduchý – zkontaktuje vás atraktivní osoba se zajímavým příběhem. „Může se vydávat třeba za vojáka na zahraniční misi nebo lékaře, který pomáhá dětem v Africe. Nápadník začne svou oběť zahrnovat lichotkami a rychle přechází k vyznávání lásky,“ popisuje Kapr vývoj. „Nejedná se o podvod založený na jednom kliknutí, ale o dlouhodobou manipulaci, která jede podle předem dobře připraveného scénáře. Scénáře, který je postupně stále zdokonalován a sdílen mezi podvodníky.“

„Stát se to může doslova komukoliv, podvodníci čekají pouze na vhodnou životní situaci,“ dodává Macháček. „Je to taková paralela ke sňatkovým podvodníkům z dřívějška, velká část společnosti o tom ví, přesto i když takovou oběť varujete, jak se říká, láska je slepá a stejně jako dřív i dnes oběti nechtějí nic slyšet…“

„Ideální obětí pro útočníka je osoba, která citově strádá. Může to být samoživitelka, která hledá otce pro své děti, ale může to být i osoba ve vztahu, který ji nenaplňuje,“ přidává další prvky Kapr. „Číst si každé ráno o tom, jak je krásná, úžasná a jaký společný život je čeká, je jednoduše velmi silné. Osamocené oběti si pachatelé mohou vytipovávat ideálně přes různé seznamky.“

Jsem bohatý, pošli peníze. Nebo je ukradni

Útočník podle Kapra s obětí plánuje společnou budoucnost plnou štěstí a radosti. „Do příběhů se mohou vkládat i zcela fiktivní děti, které si rovněž píší se svou ‚maminkou‘. Jakmile útočníci vycítí city na straně oběti, tak se pokouší vylákávat peníze na různé výdaje,“ pokračuje policejní expert. „Zaštiťují se u toho tvrzením, že jsou bohatí, ale nemohou se dostat ke svým finančním prostředkům. Toto tvrzení mohou podpořit třeba i zasláním odkazu na fiktivní online bankovnictví.“

Vše je podle Kapra ale jen fikce. Pachatel navíc v některých případech využívá svou oběť i pro legalizaci výnosů z trestné činnosti. „Jednoduše si vymyslí příběh, třeba s tím, že si k ní na účet pošlou výplatu. Jedná se však o peníze pocházející z trestné činnosti,“ varuje Kapr s tím, že legalizace výnosů z trestné činnosti může být trestná i z nedbalosti.

„V těchto příbězích se setkáváme i s dalším významným prvkem podvodů, a to zaslání nějaké cenné zásilky,“ pokračuje policista. Cílem pachatele je v těchto případech vylákat z oběti peníze pod legendou různých poplatků za průchod cenné zásilky směrem k oběti. „Může se jednat třeba o údajně nalezený poklad v ceně milionů dolarů. Vše je ale opět jen fikce, která může být navíc podpořena vytvořeným falešným webem imitujícím přepravní společnost a její sledování zásilky skrze zadání čísla zásilky.“ Žádná zásilka ale samozřejmě na cestě není. Podobné schéma je často spojené i s legendou neočekávané výhry v loterii, dědictvím či odkázáním pozůstalosti po bohaté osobě v zahraničí.

„Škody v těchto případech mohou být ohromné. Často v řádu až milionů korun,“ varuje Kapr. „Podvedené osoby prodají svůj majetek, zadluží se a setkáváme se i s tím, že u sebe v zaměstnání zpronevěří peníze.“ Podle policejního experta je nechtějí ukrást a zmizet se svým „princem na bílém koni“. „Oběti opravdu věří, že se jejich přítel objeví i s velkým množstvím peněz. Splatí úvěry, vrátí peníze v zaměstnání a budou spolu konečně žít tím vysněným životem.“

Kdy zbystřit u online seznamování

Obrana je vlastně jednoduchá

Zabránit těmto podvodům je podle Kapra celkem jednoduché. „Je potřeba si uvědomit, že v online prostředí nikdy nemáme jistotu, s kým vlastně komunikujeme,“ vysvětluje a přidává i technický trik. „Pachatelé zneužívají identitu jiných osob, a tak je dobré provést reverzní vyhledávání fotografie nápadníka a pokusit se najít shodu. Velké varování pro nás je, když po nás vyžaduje jakékoliv peníze někdo, s kým jsme se nikdy nesetkali. Nikomu neumožňujte převody finančních prostředků přes své bankovní účty a nezakládejte pro nikoho účty s kryptoměnou.“

V poslední době se policie navíc často setkává také s tím, že pachatelé požadují zaslat peníze nejen z bankovního účtu na účet skrze zprostředkovatele transakcí přes kryptoměny, ale také pomocí vkladů hotovosti do vkladomatu na virtuální měny.

Expert Komerční banky dává i konkrétní příklady, kdy je třeba být obzvlášť opatrný. A není jich málo: Podvodníci často zmiňují situace, jako jsou ztracené doklady, ztráta letenky, blokace účtu, poslání balíčku, odchod z armády, kauce, operace, která mu zachrání život, nebo peníze na školné pro dceru. „Pokud někdo cizí, s kým jsem se v životě nesetkal, po mně začne na základě naší komunikace požadovat peníze – to je za mě ten nejjasnější důkaz, že jde o podvodníka.“

Vždy je potřeba si ověřovat, s kým vlastně komunikujeme. „Když se s námi někdo odmítá setkat fyzicky a odmítá například i videohovory, tak je to podezřelé. Stejně tak jakékoliv žádosti o peníze,“ dává Kapr poslední konkrétní tipy. „Jakmile poznáme, že se jedná o podvodníka, který se vydává za někoho jiného, tak je dobré podezřelý profil nahlásit přímo té konkrétní službě, kde se profil vyskytuje. V případě, že jste již někam zaslali peníze, citlivé informace z vaší platební karty či přístup do online bankovnictví, tak okamžitě kontaktujte svou banku. Nemažte důkazy a jděte na policii, a to ideálně v místě svého současného bydliště.“

Nejde jen o ženy

„Cílem útoků nejsou zdaleka jen ženy. Na muže ale fungují trochu jiné principy. Převažuje zde sexualita nad emocemi,“ připomíná závěrem Kapr. „Pachatelé se mohou vydávat za krásné dívky ze zahraničí, které chtějí peníze na cestu do České republiky a podobně.“

Mohou z obětí vylákat choulostivý obsah a zpravidla pak následuje vydírání, které nemá konce. „Setkáváme se i s případy, kdy je láska pouze jakýmsi vstupem do světa investic. Na reklamu na investice se nalákat nenecháte, ale když vám to doporučí vaše ‚milá‘, se kterou plánujete budoucí život, tak to má daleko větší sílu.“

Banka podle Macháčka ročně řeší 100 až 200 romance podvodů, úspěšnost obrany odhaduje na 95 procent. Jen v pěti procentech se nedaří oběť přemluvit, aby v podvodu nepokračovala. „Některé ale platbu zadají znovu (opět prochází kolečkem vysvětlení a přesvědčování, že jde o podvod), pak jsou ale i oběti, které peníze zasílají opakovaně, a pak jsou i extra oběti, které peníze přeposílají od dalších obětí podvodníkovi a stávají se tak bílými koňmi,“ potvrzuje další úroveň nebezpečí.

Ročně tak Češi na základě tohoto podvodu podle experta Komerční banky přijdou o desítky milionů korun.

Ztráta peněz i rodiny

Podvod navíc bývá důvodem k ukončení opravdových vztahů. „Jsou mi známy případy, kdy obětí je manželka/manžel, s podvodníkem si píše delší dobu a hledá naplnění vztahu jinde,“ potvrzuje Macháček. „Následně přeposílá peníze z rodinného rozpočtu podvodníkovi, což vede často k situaci, kdy to druhý partner, ale například i zaměstnavatel zjistí a takový vztah neprodleně ukončuje.“

„Bohužel některé oběti v zoufalé situaci berou peníze, kde se dá, aby jejich „miláček“ na druhé straně internetu mohl z vězení přijet za nimi, šel na operaci, kterou potřebuje, nebo aby si mohl koupit letenku či hezký dárek,“ dodává s tím, že ne vždy racionalita zvítězí. „Ty nejhorší případy jsou v momentě, kdy taková oběť krade peníze u svého zaměstnavatele.“

Ženy se ale brání. Komerční banka spolupracuje se skupinou dobrovolnic, které na sociální síti Facebook vytvořily skupinu zaměřenou na boj s tímto podvodem. „Dámy z této skupiny odvážně komunikují s podvodníky, okrádají je o čas, snaží se z nich zjistit jejich čísla účtů, která nám do Komerční banky hlásí, a naším prostřednictvím tyto účty podvodníků či bílých koní a případně i obětí těchto podvodů hlásíme do dalších bank,“ chválí Macháček iniciativu.

„Celkově je to už přes 2100 účtů, které jsme za více než rok spolupráce díky nim získali. Rád bych tuto spolupráci vyzdvihl jako nedocenitelnou, protože tyto účty jsou pro podvodníky vysoce cenné a dámy nejenže podvodníky zdržují, ale doslova jim berou prostředky, jak efektivně okrádat své oběti. Taktéž se zaměřují na pomoc dalším podvedeným ženám.“

Kampaň #nePINdej!

  • Patří k nejrozsáhlejším kampaním v oblasti kyberbezpečnosti u nás. Zapojily se jak orgány státní správy, tak klíčové firmy českého byznysu, jichž samotných nebo jejichž klientů se podvodné útoky také týkají.
  • Kromě ČBA a Policie České republiky se kampaně zúčastnily i Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB), Balíkovna, O2, Visa, ČEZ, ČSOB, Česká spořitelna a Komerční banka.

Jak jsou na tom vaše znalosti základních principů bezpečného chování na internetu, si můžete vyzkoušet v online interaktivním kybertestu, který v rámci vzdělávací kampaně #nePINdej spustila Česká bankovní asociace.

Seznam Zprávy jsou mediálním partnerem kampaně #nePINdej.

Doporučované