Článek
„V předvánočním období sledujeme zejména nárůst podvodu s doručením zásilek, kdy lidem přijde phishingová SMS zpráva nebo e-mail s výzvou, že si mají zkontrolovat svou zásilku, a falešným odkazem na údajnou doručovací službu,“ varuje Jakub Vávra, bezpečnostní expert ve společnosti Gen (dříve Avast). „Cílem těchto zpráv je po kliknutí vylákat z oběti buď peníze (např. formou uhrazení smyšleného poplatku za doručení), nebo osobní údaje, které může útočník dál zneužít.“
Podle průzkumu, který si nechala společnost Gen vypracovat, se před Vánoci s tímto typem podvodu setkal každý pátý Čech, více než polovina pak útoku podlehla. Nejčastěji online šmejdi napodobují Českou poštu, na druhém místě skončilo PPL.
„Lze předpokládat, že tyto zprávy jsou teď před Vánoci, kdy lidé skutečně očekávají dodání zásilky, úspěšnější než v jiné části roku,“ dodává Vávra. „Před Vánoci také výrazně roste i množství dalších kybernetických hrozeb, jako je malvertising (využití reklamy k šíření malwaru, pozn. red.) nebo adware (který agresivním způsobem zobrazuje nechtěné reklamy). V průběhu listopadu a prosince loňského roku vzrostl globálně počet malvertisingových útoků o 53 procent. Adware vzrostl ve stejném období dokonce o 227 procent.“
Vánoční šetření se tak často nemusí vyplatit. Necelá třetina Čechů chce podle výzkumu Gen sehnat většinu vánočních dárků v rámci slevových akcí Black Friday, ten se ale z hlediska online nakupování jeví jako nejrizikovější. Čtyřicet pět procent Čechů, kteří se v průběhu svátků stali obětí nějakého online podvodu, se s ním setkalo právě na Black Friday.
Podvod může oběť přijít skutečně draho. Mezi mužskými respondenty byla nejvyšší odcizená částka 52 tisíc korun, u žen dokonce 800 tisíc. Ženy jsou celkově pro kyberšmejdy žádaná oběť. Zatímco průměrný podvod stojí muže přes pět tisíc korun, u žen tato částka přesahuje 19 tisíc. Průměr všech respondentů je bez stokoruny 13 tisíc.
Nechci slevu zadarmo
Někteří Češi ale zároveň mají mezery v péči o osobní data. Více než polovina (54 procent) respondentů uvedla, že poskytla své osobní informace proto, aby získala slevu. Další desetina si nebyla jistá, jestli tak v minulosti neučinila. „Prakticky každá informace, kterou zveřejňujeme, může být nějakým způsobem zneužitelná,“ varuje Vávra. „V první řadě jsou to různé osobní údaje, jako je e-mailová adresa nebo telefonní číslo, které mohou být samy o sobě pro kyberzločince odrazovým můstkem k úspěšnému podvodu.“
Právě e-mail poskytují Češi zdaleka nejvíce. Za vidinu nižší ceny ho vyměnilo devět z deseti dotázaných.
Před podobným chováním ale expert varuje. „Tyto údaje lidé mnohdy za citlivé ani nepovažují, přitom je mohou útočníci využít k dalším podvodům, rozesílání malwaru nebo napadení napojených účtů,“ vysvětluje nebezpečí. „V některých případech se přes tyto informace můžou útočníci zaměřit na jednotlivé oběti a snažit se z nich vylákat peníze, čísla bankovních karet a další citlivé údaje. I toto malé množství informací tak útočníkovi může stačit k tomu, aby se dostal k dalším a následně napáchal skutečné škody.“
Pocit, že „přece o nic nejde“, například u e-mailu, je tak podle Vávry lichý. „I méně citlivé informace se však dají zneužít. Čím více toho o vás útočník ví, tím lépe dokáže své podvody zacílit a tím jsou účinnější,“ říká. „Pokud například vyplníte falešný dotazník pod záminkou získání slevy na nákup, můžete podvodníkům omylem poskytnout cenné informace o tom, co vás zajímá a s čím by vás měli oslovit, abyste jim věnoval pozornost. Obecně tak platí, že by si lidé měli dávat pozor, co o sobě zveřejňují na internetu a jaké informace poskytují prodejcům, u kterých nakupují, a to nejen před Vánoci.“
Návrat do obchodů
Všechny tyto zkušenosti mají za následek to, že Češi považují předvánoční období jako nejrizikovější z celého roku a víc než polovina očekává, že se stane obětí kyberzločinu. Druhý ukazatel je o deset procent vyšší, než byl loni.
„Do jisté míry je to dobře – lidé, kteří se obávají podvodu, mohou být obezřetnější, více si vše prověřovat a celkově být méně náchylní k tomu, aby nějakému podvodu naletěli, ale neplatí to plošně,“ komentuje statistiku Vávra. Zároveň ale dodává, že z dotazníku vyplynula velká poptávka po tipech, jak se bránit či jak se chovat v případě, že se obětí stanou. „Češi si tak jsou vědomi rizika online podvodů, ale postrádají potřebné znalosti k tomu, jak zůstat v bezpečí. Je také potřeba brát v úvahu to, že kyberzločinci neustále přicházejí s novými metodami a podvody, které je stále složitější rozpoznat. I pro znalého člověka tak může být obtížné se podvodům vyhnout.“
Zákazníci se tak podle prvních čísel mohou vracet do offline prostředí. Více než polovina respondentů plánuje nakoupit v kamenném obchodě. Zatímco v loňském roce tuto variantu volilo 49 procent respondentů, letos jde o 53 procent dotázaných.