Článek
Česká národní banka dokončila poslední krok v projektu, který od 30. října zjednoduší posílání peněz. Nová pravidla pak v průběhu listopadu umožní převádět peníze mezi klienty jen pomocí jejich mobilního čísla, které zadají do speciálního registru.
„Platby na kontakt budou moci přijímat klienti zapojených bank, kteří se ke službě u své banky aktivně přihlásí a spárují své telefonní číslo s číslem svého bankovního účtu,“ vysvětluje Petra Krmelová, ředitelka odboru komunikace a mluvčí ČNB.
Banka odesílatele se po zadání platby s registrem spojí a na základě telefonního čísla příjemce získá číslo jeho bankovního účtu, na který poté platbu odešle. V případě, že má majitel telefonního čísla více bankovních účtů, bude si muset při registraci vybrat, který zvolí pro příjem plateb na kontakt.
Zároveň však bude možné, aby bylo k jednomu bankovnímu účtu připojeno více telefonních čísel. Například v případě manželů, kteří mají jeden společný účet, ale každý vlastní mobilní telefon. Uživatelé by také měli vidět před odesláním platby název účtu příjemce, zpravidla jméno a příjmení.
Telefonní čísla nezařazená do registru ČNB pak nebudou moci platbu na kontakt přijímat.
„Maximální limit pro jednu platbu bude pět tisíc korun,“ doplňuje Krmelová.
Na přípravě registru spolupracuje centrální banka s Českou bankovní asociací. „Podle informací, které vyplývají z dlouhodobých jednání s bankami na téma plateb na kontakt, víme, že jsou připraveny ke spuštění nové služby. Dá se předpokládat, že už na podzim první banky tento nový typ platby zprovozní,“ uvedl Radek Šalša, mluvčí ČBA pro SZ Byznys.
Anketa
Podle dosud zveřejněných informací se platbu na kontakt chystá zprovoznit devět bank, které už loni prošly testováním služby. Jednou z nich je Česká spořitelna.
„Zákazníkům nabídneme službu už v průběhu podzimu. Čekáme pouze na spuštění registru ze strany ČNB,“ říká její mluvčí Filip Hrubý. „Úspěch služby bude záviset na tom, kolik klientů bude proaktivně registrovat svá telefonní čísla,“ dodává. Podle něj však tuto službu využije pouze menšina klientů.
Podle informací ČBA mají o službu zájem také Air Bank, ČSOB (včetně Poštovní spořitelny), Fio banka, Komerční banka, Moneta Money Bank, Raiffeisenbank a UniCredit Bank.
Výhodou plateb na kontakt je podle ČBA to, že snižují chybovost. Kopírováním nebo přepisováním čísla účtu totiž často dochází k chybám, tedy k tomu, že nepřesným zadáním peníze dorazí na cizí konto. Od plateb na kontakt si banky slibují méně omylů a další urychlení platebního styku.
ČNB i ČBA také, i s ohledem na nedávné hackerské útoky, zdůrazňují, že platby na mobilní číslo budou bezpečné – na jejich zabezpečení kladou stejné nároky jako v případě jiných typů plateb.
Podobné služby, například platby na e-mail, už fungují například v USA, Lotyšsku nebo na Slovensku.
Některé banky, například Komerční banka či Creditas, umožňují placení na e-mail už dnes, ovšem pouze přes své mobilní aplikace.