Hlavní obsah

Mražené místo chlazeného, treska místo lososa. Inflace změnila české košíky

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Češi šetří, a tak omezují nákupy čerstvých potravin. V supermarketech více slyší na akční nabídky, nekupují tolik chlazeného masa, ale více sahají po mražených výrobcích. Vyplývá to z dat, která shromáždily Seznam Zprávy.

Článek

Vysoká inflace mění obsah nákupních košíků. Všechny redakcí oslovené supermarkety se shodují na tom, že dochází k mírnému nárůstu zájmu o mražené výrobky, zejména zeleninu. Vedle toho Češi také stále častěji nechávají v regálech čerstvé maso a ryby. „V našich prodejnách dochází k zvýšenému zájmu o mražené maso. U ryb obecně dochází k poklesu zájmu,“ uvádí tiskový mluvčí řetězce COOP Lukáš Němčík.

Také Lidl potvrzuje, že zákazníci mají zájem například o mražené ryby a preferují slevové akce. Ve snaze ušetřit pak například namísto oblíbeného lososa častěji dávají přednost například levnější tresce. „Lidé preferují slevové akce a řídí se cenou,“ shrnuje Tomáš Myler, tiskový mluvčí společnosti Lidl.

Běžná cena filetu lososa se v průměru pohybuje mezi 50 až 60 korunami za 100 g. V akci se může dostat až pod 40 korun. Běžná cena tresky je ale srovnatelná se zlevněnou cenou lososa.

Trend nákupu levnějších ryb potvrzují i v prodejnách Albert. „Nejoblíbenější rybou je dlouhodobě losos, stále více ale zákazníci nakupují i tresku, tuňáka a další druhy,“ říká PR oddělení řetězce Albert.

Změnu v nákupních návycích pozorují i v supermarketech Tesco. „Zákazníci se snaží šetřit, hledají výhodné nabídky a využívají maximálně slev. Lidé nakupují častěji menší počet položek v košíku a striktněji se drží nákupního seznamu,“ popisuje Michal Kuzmiak, tiskový mluvčí řetězce. Dále dodává, že sníženou poptávku vidí zejména po rybách a dražším mase.

„Od podzimu registrujeme lehký pokles zájmu o čerstvou zeleninu a ovoce. Nicméně už postupně dochází k návratu na předešlé hodnoty,“ říká mluvčí Kauflandu Renata Maierl s tím, že stejně jako zbytek oslovených prodejců zaznamenává mírný nárůst poptávky po mražené zelenině, zatímco se méně prodává chlazené maso a ryby.

Zatímco kilogram čerstvého špenátu vyjde na 180 Kč za kilo, kilogram mraženého vyjde na zhruba polovinu. „Můžeme potvrdit, že od začátku letošního roku došlo meziročně k nárůstu prodejů mražené zeleniny přibližně o čtvrtinu,“ popisuje mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík.

Změny v chování zákazníků ale nemusí být způsobeny pouze událostmi posledního roku a aktuálním prudkým růstem cen. Podle řetězce Albert se zvýšil zájem o mražený sortiment už od pandemie covidu. „Nemusí jít o náhradu za čerstvé potraviny, ale jde spíše o vyjádření měnícího se životního stylu a toho, že lidé více připravují teplé pokrmy doma a potřebují na vaření suroviny,“ píše oddělení komunikace společnosti Albert.

Lidé ale doma vaří také tak, že si například v troubě ohřívají připravené polotovary. Dokládá to Albert, který hlásí vyšší zájem o nabídku mražených pizz, hranolek či obalovaného sýru.

Obdobný trend lze pozorovat i jinde v Evropě. V supermarketech ve Velké Británii také vzrůstá poptávka po mražených surovinách. Podle průzkumu televizní stanice BBC si v současnosti mražené potraviny vedou pozoruhodně lépe než čerstvé. Další studie prokázala, že 21 % Britů nakupuje méně masa a ryb.

Doporučované