Článek
Hybatelem digitálních inovací se letos jednoznačně staly banky. V lednu spuštěná možnost identifikovat se na dálku prostřednictvím bankovní identity pohnula mnoha ledy. A nejen ve vztahu občan – úřad, ale postupně i firma – zákazník. Finanční společnosti ovšem zavádějí i další novinky.
„Z pohledu trendů jednoznačně vede digitální identita a vyřízení bankovních produktů na pár kliknutí z mobilu. S tím související nová role fyzických poboček, které se tím pádem zaměřují na jiné služby pro klienty: ty, které jsou složitější, vyžadují více prodejní přístup než administrativní,“ popisuje Tomáš Huml ze společnosti Deloitte.
Vylepšují se také uživatelská rozhraní: zavádějí se chatboti, hlasoví asistenti, služby se přizpůsobují tak, aby byly dostupné v nositelné elektronice, jako jsou třeba chytré hodinky. Finanční firmy jsou více než dřív otevřené novým technologiím.
SZ Byznys přináší přehled těch nejzajímavějších „vychytávek“, kterými se svět financí může pochlubit.
Na pobočku bez občanky
Novinka od banky UniCredit v „offline“ světě. Klient nemusí při návštěvě pobočky mít s sebou občanský průkaz nebo jiný osobní doklad, totožnost prokáže potvrzením tzv. „push notifikace“ (potvrzení v mobilním klíči do online bankovnictví) ve svém telefonu. Mobil má dnes dost lidí u sebe častěji než klasickou peněženku.
„Je to pěkná první vlaštovka do světa, kde máme digitální identitu v mobilu kdykoliv s sebou. Někdy v budoucnu bych tak mohl přijít kamkoliv, kde potřebuji doklad a ověřit se místo fyzické občanky pomocí digitální identity. Ať už půjde o banku, úřad, bar. Díky moderním bankám, BankID a evropské iniciativě digitální identity tohle bude snad brzy realitou,“ míní Tomáš Huml z Deloitte.
Když nepřijde potvrzovací SMS, hodí se hlasová zpráva
Česká spořitelna zavedla hlasové SMS (přihlašovací), když nefungují klasické SMS. Je to řešení v situaci, kdy operátoři z nějakého důvodu nemohou odesílat SMSky: je přetížená síť nebo daný operátor nemůže posílat SMS zprávy v dané zemi apod. Klient se i tak může přihlásit do svého internetového bankovnictví, protože potvrzovací SMS je mu zaslána jako telefonní hovor.
„Jiné technologické firmy jako Google, Facebook apod. používají zálohu pro nedoručenou SMS už dlouho – zavolá automat, který řekne kód, který by normálně dorazil v SMS. V případě bank je nutnost zálohování a bezpečnosti extrémní a zároveň je potřeba zajistit, aby se klienti dostali ke svým službám. Hlasové SMS jsou záloha či plán B, když nepřijde SMS s kódem,“ vysvětluje Tomáš Huml.
Firemní karty přes online platformu
Firemní karty od Komerční banky (KB) jdou nově propojit s chytrou platformou pro firemní výdaje. Firemní klienti KB tak mohou jednoduše využít funkcí fintechu Fidoo, jako je snadné a rychlé vyúčtování, nastavení rozpočtů, limitů týmu, projektů. Zároveň Fidoo umí digitalizovat účtenky, správu služebních cest a přenést data do účetních systémů nebo do plánovaní podnikových zdrojů.
Digitální hypotéka
Air Bank se jako první bance povedlo vyřízení hypotéky postavit digitálně, a ještě z mobilu. Klienti tak mohou nově celý proces vyřešit na dálku kromě zápisu do katastru.
Obchodní nabídky podle plateb kartou
Celosvětovým marketingovým fenoménem se za poslední rok stal tzv. card-linked marketing. „Hlavním důvody, které stojí za tímto fenoménem, je absolutní přesnost marketingového cílení a skutečná měřitelnost kampaní až na úroveň nákupu zákazníka v kamenné prodejně,“ informovala šéfka České fintechové asociace Maria Staszkiewicz.
Card-linked marketing totiž cíleně propojuje nabídky obchodníků s koncovými zákazníky, a to přes aplikaci mobilního bankovnictví spolupracujících bank. To, jakou nabídku zákazník dostane, vychází z analýzy, kde a jak platí svou platební kartou. Jasným benefitem je především to, že zákazník dostává nabídky, které jsou pro něj relevantní. A navíc nemusí mít peněženku plnou různých věrnostních karet. Vše je propojené přes jeho platební kartu.
V Česku tuto platformu provozuje například firma Dateio. Spolupracuje například se společnostmi Nespresso, OMV, Adidas, Rebook, Datart, Shell, Rohlík.cz, Knihy Dobrovský, Albert, Electroworld, Bambule, Phillips atd.
Drive-up bankomat
Klienti Komerční banky mohou na pěti čerpacích stanicích Benzina ORLEN vybírat a vkládat hotovost z okénka svého automobilu. Bankomaty stojí v Praze, Brně, Hradci Králové, Ostravě a Plzni.
Investiční automat z běžného účtu
Fintech Roger chystá investiční automat s inovativní funkcí. Díky ní si investoři nebudou muset převádět peníze na speciální účet u Rogera, ze kterého následně automat strhává částky, tak jak je tomu u jiných platforem. Pomocí implementace pravidel evropské směrnice PSD2 (která požaduje přísnější ověřování identity uživatele, pozn. red.) jim firma platbu nachystá přímo z jejich bankovního účtu do mobilu na potvrzení otiskem palce až ve chvíli, kdy za ně automat zainvestuje podle jimi nastavených preferencí.
„Pokud dnes investor diversifikuje portfolio do několika různých platforem, tak mu na každé z nich zbývá nějaký nezainvestovaný zůstatek a je náročné prostředky efektivně přelévat a hlídat. Budoucnost je v jednom bankovním investičním účtu s jedním zůstatkem, na který si připojujete svoje investiční platformy, nikoliv v mnoha bankovních účtech na mnoha platformách s mnoha zůstatky. Tím spíše v období vyšších úrokových sazeb se investorovi může i nevyužitý zůstatek na jeho hlavním bankovním účtu rozumně úročit,“ vysvětluje šéf fintechu Adam Šoukal.
Místo terminálu mobil
Společnost Global Payments se svým spoluvlastníkem Českou spořitelnou představila aplikaci pro mobilní telefony, která telefon promění v platební terminál pro přijímání platebních karet. Na podzim pak obě firmy klientům umožnili platit kryptoměnami stejně snadno jako platebními kartami.
Uzavření pojistky zaplacením
Jedním z hlavních trendů uplynulého roku v pojišťovnictví je možnost uzavřít smlouvu zaplacením na dálku. „Klientům tak odpadá starost s docházením na pobočku – smlouva se jednoduše uzavře zaplacením prvního pojistného,“ vysvětluje Jiří Havrlant, šéf firmy Chytrý Honza.
Digitální podpis jen s hesly do banky
BankID nově umí elektronicky podepisovat různé dokumenty. Klienti bank (zatím České spořitelny, Komerční banky a ČSOB) tak mohou podepisovat dokumenty pomocí své bankovní identity.
Půjčka bez dokladů i pro lidi „z ulice“
Lidé, kteří mají účet u mBank, ale hlavní konto u jiné banky, nemusejí při žádosti o půjčku dokládat příjem. mBank si se souhlasem klienta příjem s danou bankou ověří sama, přičemž získá pouze ty informace, které potřebuje pro její vyřízení. Dosud tato spolupráce funguje u České spořitelny, ČSOB, Fio banky, Moneta Money Bank nebo Komerční banky.
Sudy piva za klik
Klienti s podnikatelským účtem u České spořitelny, kteří provozují restauraci či hospodu, mohou pro dodávku piva z Plzeňského prazdroje využít službu Chytrý závoz. Hospodský u sebe nemusí mít hotovost, cenu za dodávku piva potvrdí v aplikaci závozníka Plzeňského prazdroje, která je ihned připsána na účet dodavatele. Zodpovědnost za závoz tak hospodský může snadno svěřit někomu z personálu a odchozí platbu díky nastavenému inkasu ihned vidí ve svém internetovém bankovnictví.
Konsolidace půjček online
Splátková firma Home Credit v příštím roce představí konsolidaci půjček plně online. Informace o úvěrech, které bude chtít klient sloučit, se přitom automaticky stáhnou z úvěrových registrů.
Virtuální asistentka
ČSOB jako první přišla s virtuální asistentkou založenou na umělé inteligenci, které říká Kate. Ta by měla postupně pojmout většinu úkonů, které chtějí klienti v bance servisně vyřešit. „Ambice je obrovská, procesů, které chceme mít takto plně digitálně zpracované, je několik set. To už pokrývá naprostou většinu požadavků, které na nás klienti mají,“ uvedla v rozhovoru pro SZ Byznys členka představenstva banky Michaela Lhotková.
Podnikatelská půjčka do půlhodiny, nebo zdarma
Fintechu Cashbot se podařilo automatizovat proces úvěrování podnikatelů tak, že od chvíle přijetí kompletní žádosti o financování ze strany klienta odesílá peníze do 30 minut. Pokud to nestihne, mají klienti financování zdarma.
Peníze na mobil
Česká spořitelna příští rok plánuje představit možnost nového zasílání peněz na účet, a to na mobilní číslo. Klienti tak nebudou muset při zadávání transakcí uvádět číslo bankovního účtu, na který chtějí platbu odeslat, zadají pouze mobilní číslo příjemce. Pro úspěšné zavedení této možnosti je potřeba připojení co největšího počtu bank, podpora České bankovní asociace a ČNB.