Článek
Česká národní banka spolu s Českou bankovní asociací dokončují projekt, který má zjednodušit posílání peněz mezi známými.
Platba na kontakt (PNK), jak se nová služba jmenuje, má umožnit převádět peníze mezi klienty jen pomocí jejich mobilního čísla, které zadají do speciálního registru.
Musí však být klienty bank, které se tohoto projektu zúčastní, a sami se také musí do projektu přes jednu konkrétní banku zaregistrovat a souhlasit s propojením svého čísla. Klienti bank si také sami určí, jaký účet budou chtít v případě platby na kontakt využít, pokud mají účtů více. Pokud budou mít naopak více telefonních čísel, mohou si každé propojit s jinou bankou.
Plátci tak bude stačit znát jen telefonní číslo příjemce a nebude muset zjišťovat, u jaké banky má příjemce účet. A příjemce také nemusí nikomu říkat číslo svého účtu.
Do systému se mohou zapojit všechny tuzemské banky. Zájem o něj dosud projevilo podle mluvčí ČNB Petry Vlčkové devět bankovních ústavů, které už loni prošly úspěšným testováním služby a nyní u nich probíhá další kolo prověřování.
„Testovací prostředí registru je stále k dispozici všem zapojeným bankám, s nimiž průběžně diskutujeme jejich dotazy. Technickou připravenost účastníků budeme vyhodnocovat před jejich připojením do registru,“ upozorňuje Vlčková.
Mluvčí ČNB také upřesnila, že peníze půjde posílat pouze na účty vedené v České republice a propojit je bude možné jenom s telefonním číslem vedeným v Česku.
A kdo novou službu nabídne? Podle České bankovní asociace (ČBA), která zastupuje tuzemské bankovní domy, mají o službu zatím zájem Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB (včetně Poštovní spořitelny), Fio banka, Komerční banka, Moneta Money Bank, Raiffeisenbank a UniCredit Bank.
„V současné době jsou projednávány dokumenty, podle kterých bude celá služba fungovat. Přesný termín zahájení provozu nebyl dosud stanoven,“ říká Tomáš Hládek, expert ČBA na platební styk a peněžní oběh.
Na tahu je nyní ČNB
Zájemci o novou službu nicméně očekávají, že projekt bude spuštěn brzy.
„V přípravách služby, která přinese klientům zapojených bank možnost jednoduchého placení na telefonní číslo, a usnadní jim tak život, jsme od samého začátku. Její spuštění očekáváme na podzim letošního roku,“ říká mluvčí Komerční banky Šárka Nevoralová.
Podobná očekávání má i banka s největším počtem klientů v zemi, Česká spořitelna. „Není vyloučené, že službu nabídneme zákazníkům již v průběhu podzimu. V tuto chvíli však musí všichni zájemci čekat na ukončení registračního procesu na straně ČNB. Jakmile bude tento proces úspěšně ukončen, budeme moci přistoupit k finální technické implementaci na naší straně,“ říká její mluvčí Filip Hrubý.
Navržená architektura umožňuje použití i jiného ‚aliasu‘ (například e-mailu) pro číslo účtu než telefonního čísla, nicméně tyto možnosti zatím nejsou vyvíjeny.
Podle něj však tuto službu využije pouze menšina klientů. „Drtivá většina mobilních bankovních aplikací již dnes umožňuje maximálně uživatelsky jednoduché posílání plateb, kdy klienti nemusí vypisovat číslo účtu, ale mohou ho jednoduše skenovat, sdílet přes komunikační aplikace nebo jako QR kód,“ vysvětluje svůj pohled Hrubý.
Naopak Raiffeisenbank očekává mezi svými klienty mnohem širší využití. „Jsme rádi, že vzniká další inovativní platební služba, která využívá spolupráce drtivé většiny bank na našem trhu. Podle průzkumů má o takovou službu zájem až polovina našich klientů a věříme, že si platbu na kontakt rychle oblíbí a budou ji využívat,“ říká mluvčí Tereza Kaiseršotová.
Anketa
Nejvíce podle ní budou platby na kontakt využívat přátelé mezi sebou, známí či členové rodiny, kteří mají kontakty na své blízké uložené v seznamu kontaktů ve svém mobilu. Jako službu drobných plateb mezi přáteli do pěti tisíc korun vnímá PNK také Moneta Money Bank, která už nyní počítá s jejím rozšířením na další možné kontakty.
„Navržená architektura umožňuje použití i jiného ‚aliasu‘ (například e-mailu) pro číslo účtu než telefonního čísla, nicméně tyto možnosti zatím nejsou vyvíjeny. Prvotní spuštění bude tedy jen s telefonním číslem,“ naznačuje očekávání Monety ředitelka pro udržitelnost a komunikaci Zuzana Filipová.
Na spuštění projektu se těší i Air Bank. „V platbách na kontakt vidíme dlouhodobě smysl, proto je našim klientům chceme umožnit, jakmile bude tato služba pro banky dostupná,“ říká Roman Macháček z tiskového oddělení Air Bank a Zonky.
Banka vidí v PNK zjednodušení v situacích, kdy si lidé budou chtít mezi sebou rychle a pohodlně poslat menší částky. „Asi jen málokdo si z hlavy pamatuje číslo svého bankovního účtu, ale vlastní číslo na mobil si pamatuje téměř každý,“ dodává Macháček.
Trinity Bank a Banka Creditas se do projektu plánují zapojit později. Trinity Bank musí nejprve připravit nový bankovní systém, a právě do něj integrovat další služby. „Vzhledem k přechodu na nový systém Temenos budeme platbu na kontakt zvažovat až v příštím roce,“ říká její mluvčí David Jirušek.
Creditas zase čeká na fúzi s Max Bank a připomíná, že sama za sebe je už na platby na kontakt připravena. „V rámci banky už několik let nabízíme řešení plateb na kontakt mezi klienty, kteří oba mají účty u Creditas a dali k zobrazení souhlas,“ říká šéfka komunikace Lucie Brunclíková.
J&T Banka ani mBank se v tuto chvíli nehodlají k projektu připojit. Další banky své aktuální plány nezveřejnily.
Co je platba na kontakt a jak funguje
- Jde o technologii, která umožňuje převádět peníze bez znalosti čísla bankovního účtu mezi bankami, které tuto službu podporují. Místo čísla bankovního účtu lze zadat pouze telefonní číslo příjemce a transakce bude provedena.
- Provedení platby bude možné díky registru čísel účtů spárovaných s mobilními čísly jejich majitelů, kteří se k této službě přihlásí. Banka odesílatele se po zadání platby s registrem spojí a na základě telefonního čísla příjemce získá číslo jeho bankovního účtu, na který poté platbu odešle.
- Systém, na kterém spolupracuje Česká bankovní asociace (ČBA) s Českou národní bankou, by měl možná už na podzim fungovat minimálně u devíti bankovních ústavů (a jejich klientů), které se zatím do projektu přihlásily.
- Výhodou plateb na kontakt je podle ČBA to, že snižují chybovost. Kopírováním nebo přepisováním čísla účtu totiž často dochází k chybám, tedy k tomu, že nepřesným zadáním peníze dorazí na cizí konto. Od plateb na kontakt si banky slibují méně omylů a další urychlení platebního styku.
- Podle ČNB jsou mobilními čísla jen začátek, do budoucna by se systém mohl rozšířit i o další kontakty pro párování s číslem účtu jako například o e-mailové adresy. Podobné služby už fungují například v USA, Lotyšsku nebo na Slovensku.
- Některé banky, například Komerční banka či Creditas, umožňují už nyní tento typ plateb přes své mobilní aplikace.