Článek
Hello bank! (dříve Cetelem), která se na českém trhu profilovala jako „banka pro vaše nákupy“, se chystá na poklidné a dobře zaplacené předání svých klientů do rukou silnějšího hráče. Že se francouzská BNP Paribas Personal Finance rozhodla ukončit aktivity své dcery v Česku, které poskytovala služby svým 343 tisícům tuzemským klientům hlavně na poli kreditních karet a půjček, oznámila banka v pondělí.
Vývoj kolem banky se od té doby posouvá dál. „Erste Bank je údajně v pokročilé fázi jednání s BNP Paribas o koupi jejích českých aktiv v retailovém bankovnictví. Případná dohoda by měla být oznámena během několika týdnů,“ napsala ve středu Patria.cz s odvoláním na agenturu Bloomberg.
Zdroj z bankovních kruhů SZ Byznys potvrdil, že jednání skutečně probíhají, nicméně mluvčí obou bankovních ústavů nechtějí nic potvrdit. „Mohu říci jen to, že jsme součástí transformačního procesu celé skupiny BNP Paribas Personal Finance, která se chystá opustit několik trhů a mezi nimi je i Česká republika,“ říká marketingová ředitelka Hello bank! Gabriela Pithartová.
„Nijak se k tomu nemohu vyjádřit,“ doplnil mluvčí České spořitelny Filip Hrubý. Nepotvrdil ani nevyvrátil ani to, zda by Spořitelna vůbec zvládla převzít další stovky tisíc klientů v okamžiku, kdy teprve vstřebává klienty Sberbank.
Šéfka tiskového oddělení francouzské matky BNP Paribas Personal Finance Valérie Baroux Jourdainová v reakci na otázky zaslané e-mailem uvedla, že sektor spotřebitelských úvěrů je extrémně ovlivněn ekonomickou, politickou a sociální situací, což má dopad na podnikání společností.
„Vysoká inflace a rostoucí sazby spojené s omezováním vysokých sazeb v několika geografických oblastech ovlivňují marže a vyvolávají arbitráže ze strany spotřebitelů,“ vysvětluje důvody ústup BNP Paribas Personal Finance z regionu.
Anketa
Toto rozhodnutí se však podle ní týká pouze činnosti BNP Paribas Personal Finance bez dopadu na ostatní subjekty skupiny BNP Paribas, které budou pokračovat ve své činnosti a realizaci rozvojových plánů ve střední Evropě.
Šéfka marketingu Hello bank! však ubezpečuje, že celý proces je dlouhodobý projekt, na kterém se pracuje už zhruba rok a interní příprava dále probíhá. „Nejedná se o žádné unáhlené rozhodnutí, ale strategický uvážený krok. Finančně jsme na tom velmi dobře a klienti mohou být naprosto v klidu. Pouze jsme upozornili, že v tuto chvíli nebudeme otevírat nové produkty a jinak zůstává vše při starém a pro dosavadní klienty se nic nemění,“ ujišťuje Pithartová.
Banka na svých stránkách klientům vysvětluje, že „BNP Paribas Personal Finance loni nastartovala strategický transformační projekt s cílem stimulovat růst celé skupiny a zajistit udržitelnost svého modelu. Tato reorganizace zahrnuje kromě jiného i přehodnocení aktivit skupiny v jednotlivých regionech, kde společnost nedosáhla potřebné velikosti tak, aby absorbovala vysoké investice potřebné pro konkurenční postavení.“
Banka se dále podrobně věnuje tomu, co konkrétního se nyní bude dít s jejich produkty, závazky a vklady. Banky například informuje o tom, že spořicí i běžné účty mohou klienti nadále využívat tak, jak jsou zvyklí, a nic se pro ně v tuto chvíli nemění. Vložené peníze jsou také stále úročeny, chráněny a v bezpečí a mobilní aplikace a internetové bankovnictví zůstávají plně funkční pro všechny bankovní operace.
„Jsme součástí jedné z největších evropských bank, francouzské BNP Paribas, a samozřejmě dostojíme svým závazkům vůči všem našim klientům i partnerům. Náš odchod z trhu je řízený a dlouho plánovaný. Navíc vklady klientů jsou ze zákona pojištěny do celkové výše 100 000 eur na klienta u jednoho bankovního ústavu (přibližně 2,3 mil. Kč), o své peníze se tak opravdu nemusíte nijak bát. Veškeré informace o pojištění vkladů naleznete v dokumentu Informační přehled o systému pojištění pohledávek z vkladů pro klienta,“ dodává banka.