Článek
Dostali jste pod stromeček dárek, u něhož jste si jisti, že ho nikdy nevyužijete? Pokud nechcete předstírat, že jste z něj nadšeni, je možné ho vrátit zpět prodejci a utracené peníze využít lépe. Musíte ale spěchat. U věcí koupených online je totiž stěžejní lhůta 14 dnů, která se počítá ode dne následujícího po převzetí zakoupeného zboží, tedy ne od doby, kdy obdarovaný otevřel dárek pod stromečkem.
Kdo kupoval dárky na „poslední chvíli“, má v tomto okamžiku výhodu, že nemusí vracení dárků řešit hned mezi svátky, ale může s tím začít až zkraje nového roku. Cesta k vrácení dárku i peněz bude v tomto případě jednoduchá. Stačí oznámit prodejci, že kupující odstupuje od smlouvy, a zboží mu vrátit.
Pokud „Ježíšek“ nakoupil dárky v předstihu už třeba v říjnu a ani je nerozbalil a nezkontroloval, že jsou v pořádku, zákonnou lhůtu nebude moci využít, a pokud sám prodejce nenabídl delší lhůtu k vracení (speciální prodlouženou lhůtu na odstoupení od kupní smlouvy - například o 60 dní - hledejte v obchodních podmínkách e-shopu), bude muset hledat složitější cesty k nápravě. Nejprve však probereme jednodušší způsob vracení dárků:
Odstupujte od smlouvy písemně
Kdo se rozhodne dárek vrátit, měl by to udělat písemně, aby byl tento krok pro případný budoucí spor prokazatelně potvrzený. Telefonické odstoupení od kupní smlouvy sice možné je, ale nemusí být dostačující. Návody na odstoupení od koupě zboží jsou například na stránkách České obchodní inspekce (viz formulář níže), poradit vhodný způsob vracení zboží lze nalézt i na stránkách seriózních e-shopů.
„Řádně doručeným odstoupením od smlouvy se uzavřená kupní smlouva ruší a zákazníkovi vzniká povinnost vrátit prodávajícímu zboží do 14 dnů a prodávajícímu povinnost vrátit zákazníkovi kupní cenu a předtím vzniklé náklady na doručení, a to do 14 dnů od odstoupení od kupní smlouvy,“ vysvětluje Miroslav Šperka, advokát a partner poradenské skupiny V4 Group. Prodávající však nemá podle občanského zákoníku povinnost vrátit kupní cenu spotřebiteli dříve, než mu spotřebitel předá vrácené zboží nebo jinak prokáže, že zboží už odeslal.
Formulář: Odstoupení od koupě zboží na e-shopu ve 14denní lhůtě
Při nákupu „na dálku“ (např. e-shop, po telefonu) vzniká spotřebiteli automaticky právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu (§ 1829 občanského zákoníku). Aby bylo odstoupení prokazatelné, musí být uděláno písemně. Níže je vzor, jak to udělat.
Náklady na vrácení zboží hradí podle Šperky zákazník, ledaže nebyl prodávajícím o této povinnosti předem výslovně poučen, což může být uvedeno v obchodních podmínkách.
Leckdo se podle něj domnívá, že je jistější koupit dárek v kamenné prodejně, protože se pak lépe vrací, ale není tomu tak. Prodejce zákazníkovi vyhovět nemusí, protože to zákon bez dalšího neumožňuje. Často však obchod nabídne výměnu za jiné zboží, nebo třeba poukázku ve stejné hodnotě.
„Prodejce ale může sám dobrovolně připustit odstoupení od kupní smlouvy a umožnit vrácení zboží. V tomto případě, kdy prodejce poskytuje spotřebiteli jistý nadstandard nad rámec zákona, může prodejce vyžadovat speciální podmínky pro vrácení zboží. Typicky se může jednat o povinnost vrátit zboží nepoužité, s originálními visačkami nebo namísto vrácení kupní ceny obdržíte pouze poukaz na nákup jiného zboží u téhož obchodníka,“ uvádí Šperka a doporučuje pozorně číst účtenky a podmínky vrácení zboží v kamenných prodejnách. Podmínky totiž mohou být u každého obchodu jiné.
Anketa
Vrátit dárek koupený na internetu ale nelze do 14 dnů doručit zpět vždy. Občanský zákoník totiž stanovil několik výjimek: Jedná se například o případy, kdy byl dárek speciálně upraven prodávajícím pro spotřebitele, jako jsou například hodinky s gravírováním, nebo jedná-li se o zboží, které se rychle kazí. Další výjimkou jsou například zvukové nebo obrazové nahrávky či počítačové programy v zapečetěném obalu, pokud jej spotřebitel porušil (výčet všech výjimek je na konci textu).
Zákon také nově explicitně stanovuje, že spotřebitel by měl zakoupené zboží vyzkoušet pouze v minimální míře, jako by jej zkoušel v kamenném obchodě. Pokud spotřebitel vyzkoušel zboží nad míru potřebnou k zjištění jeho vlastností a funkčnosti, odpovídá podnikateli za snížení hodnoty v důsledku vyšší míry používání.
Originální obal není třeba
Mnoho lidí se domnívá, že nelze vracet či reklamovat zboží, pokud kupující vyhodil původní krabici. Obecně prodejce nemůže po kupujícím požadovat vrácení zboží v originálním obalu. Problém však může nastat v okamžiku, když je obal součástí zboží, jako například různá dárková balení, sběratelská edice, nebo třeba sluneční brýle v pouzdře. V takovém případě musí zákazník obal vrátit spolu s daným zbožím.
Kdo nebude moci využít vrácení dárku v 14denní lhůtě, má pak už jen dvě možnosti, jak se ho snažit „zbavit“ alespoň výměnou za jiný či za nákup zboží ve stejné hodnotě. Prvním z nich jsou reklamace, které jsou však možné uplatnit jen při vadě zboží.
S reklamacemi souvisí novela občanského zákoníku, která je účinná od letošního ledna. Zákon nově značně prodloužil takzvanou domněnku vadnosti. Podle předchozí úpravy občanského zákoníku platilo, že pokud se projeví vada do šesti měsíců od převzetí zboží, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí. Nově byla tato lhůta prodloužena na 12 měsíců, což zlepšuje postavení spotřebitele. V těchto případech bude na podnikateli, aby prokázal, že zboží při převzetí vadné nebylo, a vady se objevily až později.
Klamavé jednání prodlužuje lhůtu k vracení
Druhým způsobem pro navrácení nevhodného dárku i po 14denní lhůtě může být porušení některých zákonných podmínek ze strany prodejce. Například v okamžiku, kdyby prokazatelně využíval při prodeji klamavé praktiky, jako jsou nesprávně uváděné slevy a akce.
V praxi se podle Šperky lidé často setkávají s výrobky, které mají přeškrtnutou cenu, jež nikdy neodpovídala skutečnosti, a pod ní cenu se slevou, jež se ve skutečnosti příliš neodlišuje od ceny, za kterou je výrobek obvykle nabízen.
Podle nových pravidel je u zboží se slevou povinně uváděna také nejnižší cena, za kterou bylo zboží v posledních 30 dnech před poskytnutím slevy prodáváno. Cílem je zabránit umělému navyšování cen před poskytnutím slevy, kvůli čemuž se sleva jeví jako vyšší, což bylo poměrně častým jevem zejména u akcí jako je Black Friday nebo u předvánočních slev.
Pokud byl spotřebitel dotčen nekalou obchodní praktikou, může nově odstoupit od smlouvy ve lhůtě 90 dnů ode dne jejího uzavření
Další nekalou praktikou je také zveřejňování falešných či zkreslených recenzí ze strany e-shopů. Nově mají být podle advokáta V4 Group recenze propojitelné s konkrétní objednávkou spotřebitele. Nemělo by tak docházet k situacím, kdy e-shop sám nebo prostřednictvím jiné najaté osoby bude zveřejňovat falešné recenze, nebo bude mazat recenze kritické. Pokud to přesto udělá, bude mu hrozit udělení pokuty od ČOI.
„Pro výše uvedené případy novela prodloužila lhůtu pro odstoupení od smlouvy. Pokud byl spotřebitel dotčen nekalou obchodní praktikou, může nově odstoupit od smlouvy ve lhůtě 90 dnů ode dne jejího uzavření,“ říká Šperka.
Šance na to najít chyby na straně e-shopu jsou ale relativně vysoké. Z listopadové zprávy ČOI vyplynulo, že z 200 kontrol e-shopů provedených jejími inspektory ve třetím čtvrtletí roku k porušení obecně závazných právních předpisů ve 175 kontrolách (87,5 %).
„Nedostatky zaznamenáváme zejména v oblasti poskytování informací o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), zákazu užívání nekalých obchodních praktik, poskytování informací o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů (ADR) a seznámení spotřebitele s cenou,“ uvedl ředitel ČOI Jan Štěpánek.
Dále podle něj z kontrol vyplynulo, že provozovatelé elektronických obchodů poskytují neúplné nebo nepravdivé informace o nákupních podmínkách, službách, servisu, prodávajícím, nebo opomenuli spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, případně informace zatajili.
Kdo se tak dobře vyzná v předpisech, má možnost nalézt chybu na straně e-shopu a odkázat při vracení zboží na ni i mimo dvoutýdenní lhůtu.
Kdy nelze vracet zboží z e-shopu ve 14denní lhůtě
Spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy
a) o poskytování služeb, jestliže byly v plném rozsahu poskytnuty; v případě plnění za úplatu, pouze pokud započalo s předchozím výslovným souhlasem spotřebitele před uplynutím lhůty pro odstoupení od smlouvy a podnikatel před uzavřením smlouvy poučil spotřebitele, že poskytnutím plnění zaniká právo odstoupit od smlouvy,
b) o dodávce zboží nebo služby, jejichž cena závisí na výchylkách finančního trhu nezávisle na vůli podnikatele a k němuž může dojít během lhůty pro odstoupení od smlouvy,
c) o dodání alkoholických nápojů, jejichž cena byla ujednána v době uzavření smlouvy s tím, že dodání je možné uskutečnit až po uplynutí třiceti dnů a jejichž skutečná hodnota závisí na výchylkách trhu nezávislých na vůli podnikatele,
d) o dodávce zboží vyrobeného podle požadavků spotřebitele nebo přizpůsobeného jeho osobním potřebám,
e) o dodávce zboží, které podléhá rychlé zkáze, nebo zboží s krátkou dobou spotřeby, jakož i zboží, které bylo po dodání vzhledem ke své povaze nenávratně smíseno s jiným zbožím,
f) o neodkladné opravě nebo údržbě, která má být provedena v místě určeném spotřebitelem na jeho výslovnou žádost; to však neplatí pro provedení jiných než vyžádaných oprav či dodání jiného zboží než náhradních dílů nutných k provedení opravy nebo údržby,
g) o dodávce zboží v zapečetěném obalu, které z důvodu ochrany zdraví nebo z hygienických důvodů není vhodné vrátit poté, co jej spotřebitel porušil,
h) o dodávce zvukové nebo obrazové nahrávky nebo počítačového programu v zapečetěném obalu, pokud jej spotřebitel porušil,
i) o dodávce novin, periodik nebo časopisů s výjimkou smluv o předplatném na jejich dodávání,
j) o ubytování, přepravě zboží, nájmu dopravního prostředku, stravování nebo využití volného času, pokud má být podle smlouvy plněno k určitému datu nebo v určitém období,
k) uzavírané na základě veřejné dražby podle jiného zákona, které může být spotřebitel fyzicky přítomen, nebo
l) o dodání digitálního obsahu, který není dodán na hmotném nosiči, poté, co bylo započato s plněním; v případě plnění za úplatu, pokud započalo s předchozím výslovným souhlasem spotřebitele před uplynutím lhůty pro odstoupení od smlouvy, spotřebitel byl poučen, že tím právo odstoupit od smlouvy zaniká, a podnikatel mu poskytl potvrzení podle § 1824a odst. 1 a 2 nebo § 1828 odst. 3 a 4.
Zdroj: občanský zákoník, § 1837