Článek
„Potřebujeme od Vás aktualizovat důležité údaje. Ověření těchto údajů musí provádět všechny banky a finanční instituce na základě zákona a bez toho se neobejdeme,“ píše Česká spořitelna svým klientům v digitálním bankovnictví George. A vyzývá klienty k vyplnění dotazníku, který mnohé klienty v době častých kyberútoků překvapil.
Jedná se však o standardní postup, který banka musí dodržovat. Ukládá jí tak zákon, konkrétně § 2 zákona č. 253/2008 Sb. „o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu“ známý také jako zákon proti praní špinavých peněz.
Vyplnit dotazník trvá několik minut a ptá se zejména na zdroje příjmů, výši příchozích plateb či zda je klient politicky exponovanou osobou. Nových klientů se navíc ptá, zda mají účty v jiných bankách.
Všechny banky mají povinnost provádět kontrolu ve chvíli, kdy navážou obchodní vztah s klientem. Získané údaje banky musí u stávajících klientů pravidelně aktualizovat. „V České spořitelně provádíme aktualizace údajů získaných v rámci kontroly klienta v souladu s jeho rizikovým profilem klienta, a to v rozmezí 1 roku až 5 let,“ uvedl za Českou spořitelnu tiskový mluvčí Filip Hrubý.
Dotazník je součástí takzvaných KYC (know your customer – česky „poznejte svého zákazníka“) kontrol, které vyžadují po poskytovatelích finančních služeb ověřování zákazníků. Tyto kontroly bojují proti kriminální aktivitě právě shromažďováním informací o svých zákaznících. „Každá banka si formu a rozsah otázek ke KYC kontrole stanoví v souladu se svým hodnocením rizik, které je povinna zpracovat,“ uvedl tiskový mluvčí České Spořitelny. Dodal, že klienty za účelem provedení KYC kontroly oslovují různými kanály, přičemž jedním z nich je právě digitální bankovnictví George. Otázky jsou pokládány za účelem „předcházení legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu“.
Pravidelné kontroly stávajících klientů provádí i banka ČSOB. „V rámci zákonných požadavků kontroly klienta rovněž využíváme takzvaný KYC dotazník, ale také digitální a elektronické kanály jako například Elektronické bankovnictví k získání a ověření potřebných informací o klientovi, které nám ukládají zákonné a regulatorní požadavky,“ vysvětluje tiskový mluvčí banky ČSOB Patrik Madle.
Komerční banka uvedla, že účelem KYC dotazníků je zkontrolovat existenci, věcnou správnost a aktuálnost dokumentů a údajů, které mají o klientovi k dispozici. U každého jejich klienta dojde podle zákona k revizi klientských informací alespoň jednou za sedm let. „Kontrola je spuštěna buď pravidelně v nejzazší přípustný okamžik, nebo kdykoli z důvodu specifické události na klientovi, jako je například zvýšení rizikovosti klienta nebo reaktivace dlouhodobě neaktivního klienta,“ uvedl manažer zákaznických služeb KB Radek Basár.