Článek
Domácnosti budou letos kvůli obavám z cen potravin, služeb a také poklesu ekonomiky méně utrácet. Zpozornět by měli hlavně restauratéři. Na prvním místě, kde chtějí Češi škrtat, je totiž stravování mimo domov, ukazuje průzkumu společnost Nielsen IQ, prezentovaný na konferenci Retail Summit.
Změny se však dějí i v nákupních koších v supermarketech. Podíl privátních značek za jeden rok vzrostl z 22 procent na více než 24 procent. Po levnějších značkách, vyrobených na zakázku obchodníků, se více otáčí polovina lidí, meziročně o 12 procent víc.
Vývoj akcí v roce 2022
Množství | Plná cena | Akce | Sleva % | |
---|---|---|---|---|
Cukr krupice TTD | 1 kg | 17,90 Kč | 11,90 Kč | 34 |
Jihočeské máslo Madeta | 250 g | 56,88 Kč | 46,90 Kč | 18 |
Máslo | 250 g | 49,81 Kč | 38,70 Kč | 22 |
Jogurt Florian Olma | 150 g | 13,90 Kč | 6,91 Kč | 50 |
Braník 10° | 0,5 l | 12,38 Kč | 9,06 Kč | 27 |
Pilsner Urquell 12° | 0,5 l | 32,22 Kč | 25,60 Kč | 21 |
Sýr Eidam 30% | 100 g | 18,86 Kč | 13,95 Kč | 26 |
Rýže | 1000 g | 39,90 Kč | 24,90 Kč | 38 |
Mouka Pernerka | 1000 g | 21,90 Kč | 14,90 Kč | 32 |
Zdroj: Kupi.cz
Roste také podíl zboží s barevně zvýrazněnou cenovkou, prodávaného se slevou. Až 61 procent zboží se prodává v akci.
I zboží ve slevě pochopitelně zdražuje. V některých případech dokonce rychleji, než o kolik rostou běžné ceny. Ve srovnání, které má SZ Byznys z cenového rádce Kupi.cz, který sleduje letáky řetězců, vyplývá, že slevy jsou letos méně výhodné například u cukru krupice, jogurtu Florian Olma, prémiového ležáku Pilsner Urquell a Mouky Pernerka.
Zatímco Cukr krupice TTD zdražil od minulého roku o 87 procent (ze 17,90 Kč na 33,40 Kč), tentýž cukr v akci zdražil o 125 procent (z 11,90 Kč na 26,81 Kč). Z 34procentní slevy už je jen 20procentní sleva.
Prémiovější Mouka Pernerka zdražila od loňska o 14 procent (z 21,90 Kč na 24,90 Kč), ale ještě mnohem výrazněji stoupla cena této mouky ve slevě, a to o 44 procent (ze 14,90 Kč na 21,40 Kč). Důvodem může být, že mouka má levnější alternativy, kde je pro obchodníky výhodnější za pomoci nízké marže držet lákavější cenu a tím si i udržet zákazníky.
Vývoj akcí v roce 2023
Množství | Plná cena | Akce | Sleva v % | % vývoj plné ceny* | % vývoj akční ceny* | |
---|---|---|---|---|---|---|
Cukr krupice TTD | 1 kg | 33,4 | 26,81 | 20 | 87 | 125 |
Jihočeské máslo Madeta | 250 g | 69,9 | 50,1 | 28 | 23 | 7 |
Máslo | 250 g | 44,92 | 34,15 | 24 | -10 | -12 |
Jogurt Florian Olma | 150 g | 14,8 | 7,93 | 46 | 6 | 15 |
Braník 10° | 0,5 l | 16,54 | 11,68 | 29 | 34 | 29 |
Pilsner Urquell 12° | 0,5 l | 32,46 | 26,7 | 18 | 1 | 4 |
Sýr Eidam 30% | 100 g | 22,9 | 15,73 | 31 | 21 | 13 |
Rýže | 1000 g | 69,9 | 39,9 | 43 | 75 | 60 |
Mouka Pernerka | 1000 g | 24,9 | 21,4 | 14 | 14 | 44 |
Kurzívou jsou položky, kde cena ve slevách rostla rychleji než plná cena.
*Meziroční pohyby cen.
Zdroj: Kupi.cz
Naopak nejvýrazněji slevy z devíti základních položek (v tabulce) vzrostly u másla od Madety. Na cenu másla jsou zákazníci velmi citliví, pomohl ale jistě také fakt, že jiná másla včetně levnějších dovozových značek začaly zlevňovat, což donutilo konkurenci snížit ceny.
Cenový šok kromě cukru zažily i další potraviny. Konkrétně například rýže, která za rok zdražila ze 40 na 70 korun. Její prodej obchodníci letos podpořili vyšší slevou. Vzrostla z loňských 38 procent na 43 procent.
Čerstvý průzkum komunikační agentury Publicis Groupe ukazuje, že velká část zákazníků momentálně vyhledává levnější značky. Češi, Maďaři, Poláci a Slováci mají jedno společné. Cenově dostupnější alternativy zboží hledají nejčastěji v základních potravinách. Především jsou to privátní značky. Levnější jídlo shání každý čtvrtý Čech.
Hned po potravinách se český zákazník snaží ušetřit na drogerii, módě, sladkostech nebo kosmetice. Naopak na hračkách, krmivech pro mazlíčky, sportovním vybavení a alkoholu šetří jen zhruba desetina oslovených.
Jedním z rizik cenových válek a slev za účelem budování značky je, že lidé, kteří si zvyknou na levnější alternativu, se už jen těžko vrací k původním produktům. Neplatí to ale v momentě, kdy jde o silnou značku, která je u spotřebitelů oblíbená.
„U nákupů zboží trvalejšího charakteru (sportovní vybavení, hračky, móda), které tolik nepodléhá impulzivnímu rozhodování, ale zákaznické chování do velké míry stále ovlivňuje síla značky,“ uvádí Tomáš Preněk, stratég komunikační agentury Publicis Groupe.