Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
Pandemie koronaviru odstartovala lavinu elektronizace, do které se zapojilo celé Česko. Firmy začaly modernizovat své internetové stránky, spotřebitelé se zase naučili nakupovat v online obchodech. Digitální proměna se nevyhnula ani bankovnictví.
Důsledky, které přinesl fakt, že Češi ve většině případů řeší své finance přes svůj telefon, přiměly banky k zásadním změnám. Pustily se do rušení kamenných poboček i propouštění zaměstnanců.
Konkrétně Česká spořitelna v září informovala o plánovaném propouštění stovek manažerů a servisních pracovníků.
Ještě více digitální
Podle členky představenstva České spořitelny Daniely Peškové však proces elektronizace ještě není zdaleka u konce.
„Nemyslím si, že by digitalizace v oblasti bankovního trhu byla už na vrcholu. Myslím si, že nastane doba, kdy skutečně téměř nebude klient, který by nevyužíval mobilní bankovnictví,“ říká v pořadu Agenda SZ Byznys Daniela Pešková.
Podle aktuálních čísel banka už dnes měsíčně zaznamená zhruba 60 milionů interakcí v mobilním bankovnictví. Naopak kamenné pobočky za měsíc navštíví zhruba 250 tisíc klientů.
Přesto zůstávají požadavky, na které si klienti jen za pomoci telefonu zatím netroufnou.
„Velmi se mění skladba návštěv. Klienti dříve na pobočkách řešili servis bankovního účtu, přicházeli kvůli hotovosti nebo nastavení trvalých příkazů. Dnes už chodí ve většině případů na poradenské schůzky, které jsou plánované a řeší se na nich primárně finanční zdraví klienta,“ říká členka představenstva České spořitelny pro SZ Byznys.
Česká spořitelna
- Největší banka v Česku podle počtu klientů. V září 2023 jich měla 4,5 milionu.
- Banka provozuje 369 poboček v Česku.
- Vlastníkem spořitelny je rakouská finanční skupina Erste Group Bank. Nadpoloviční podíl ve spořitelně získala Erste před 20 lety, nyní je jediným akcionářem České spořitelny.
- Mezi největší banky v Česku mimo Českou spořitelnu patří také ČSOB, Komerční banka, UniCredit Bank, Raiffeisen Bank, Moneta a další.
Zpravidla jde o situace, které klienti řeší jen několikrát za život. Typicky o hypoteční úvěr, začátek investování nebo například životní pojištění.
„Tyto požadavky ještě velmi dlouho nebudou klienti řešit v telefonu. Zatím stále potřebují radu a ujištění, že to dělají správně.“
Méně poboček v Česku
Na změny potřeb klientů banky reagují. Řada z nich začala část svých kamenných poboček po boomu internetového bankovnictví rušit. V případě České spořitelny šlo za posledních 12 let zhruba o 270 poboček, přesto k jejich úplnému zrušení nedojde.
„Kamenné pobočky bank tu budou stát i za 10 let a nebudou jich desítky, ale stovky. Kombinace fyzického a digitálního světa bude nakonec ta vítězná,“ říká Pešková.
Spořitelna s modernizací své sítě také už před více než 10 lety zahájila prodej některých budov, kde provozovala jednotlivé pobočky.
„Tu největší vlnu prodejů už máme asi za sebou. Vybrali jsme si zhruba dvě desítky budov, které jsou pro nás vlajkové a vážou se hluboko k historii banky, ty si plánujeme nechat. Ostatní v souladu s plánem postupně prodáváme a většinou si prostory už jen dlouhodobě pronajímáme,“ uvedla členka představenstva České spořitelny.
V posledních letech banka prodávala dvě nebo tři budovy ročně. Stejným tempem by měl prodej pokračovat i nadále, jak dodala v rozhovoru pro SZ Byznys.
Podle Peškové se však postupně začne měnit i vnitřní nastavení kamenných bank.
„Očekávám, že by se u řady poboček mohla měnit otevírací doba. Velmi navštěvované pobočky České spořitelny jsou v obchodních centrech, které fungují i v sobotu a neděli a kopírují jejich otevírací dobu. Také se bude měnit využívání konzultací na dálku, tedy videoporadenství. Dnes se na celkovém poradenství podílí zhruba pěti procenty, zájem ale v budoucnu určitě poroste,“ popisuje.
Více lidí na IT
Českou spořitelna se v důsledku elektronizace bankovnictví mění také z pohledu zaměstnanců. Chystá se posilovat v oblasti IT, naopak počty servisních a manažerských pozic budou klesat. Už nyní přitom celý tým IT České spořitelny tvoří zhruba čtvrtinu všech zaměstnanců.
„Banky jsou dnes už technologické firmy. To je věc, která před 10 lety ještě neplatila. Vzhledem k obrovským nárokům na bezpečnost, objemy i počty transakcí, vzniká stále větší potřeba IT specialistů. Na úkor toho budeme propouštět zaměstnance z manažerských, podpůrných a servisních pozic,“ dodává Daniela Pešková.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Na celý rozhovor se můžete podívat v úvodním videu.