Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Baterie k ukládání elektřiny se staly atraktivní investicí pro řadu tuzemských firem. Novela energetického zákona, kterou zákonodárci schválili koncem února, odblokovala možnost připojovat do sítě zařízení k ukládání elektřiny, která nejsou připojena k žádnému zdroji výroby.
Firmy, které uvažují o investici do baterií, však čeká řada povinností. Instalace baterie tak není záležitost jen několika týdnů. Od podpisu smlouvy s dodavatelem zařízení po dokončení projektu může uplynout až rok a půl, než se vyřídí všechny povolovací procesy.
Provozovatel větší baterie musí podle zákona požádat o udělení licence od Energetického regulačního úřadu (ERÚ), jinak nebude moct baterii provozovat. „Podle energetického zákona se licence vyžaduje pro zařízení pro ukládání elektřiny s instalovaným výkonem nad 100 kW, která jsou propojená s přenosovou soustavou nebo distribuční soustavou,“ popisuje mluvčí ERÚ Michal Kebort.
Vyřízení licence může standardně trvat 30 dnů, ve složitých případech až 60. „Vzhledem k dosavadní licenční praxi je ale nutné upozornit, že reálné lhůty mohou být delší zejména tehdy, když není podána bezchybná žádost,“ říká Kebort.
Úřad loni řešil zhruba 4000 žádostí o licenci, z toho 80 procent bylo podáno špatně. Největším problémem byly neúplné podklady, které vycházejí přímo z energetického zákona. Například v žádostech chybí potvrzení prokazující bezpečnost elektrické instalace.
Licence pro baterie bude regulátor udělovat od 1. srpna 2025. „Žádosti je možné podat dříve, ovšem licence mohou být uděleny nejdříve k tomuto datu,“ upozorňuje Kebort. Do 30 dnů od udělení licence se pak musí majitel baterie dle zákona zaregistrovat u Operátora trhu s elektřinou.
Baterie s výkonem přes 100 kW je velká zhruba jako polovina lodního kontejneru. Investoři proto musí pamatovat i na to, že budou potřebovat také stavební povolení.
Zkušenost s procesem už má výrobce elektrických a topných systémů Fenix Group, který si pořídil dvě bateriová úložiště s výkonem jeden MW a kapacitou 2,4 MWh. „V případech, kdy příslušný stavební úřad dodržuje stanovené zákonné lhůty, tak je možné stavební povolení pořídit do šesti měsíců. Bohužel je v současnosti na většině území České republiky realita výrazně delší,“ říká Cyril Svozil jr., předseda správní rady Fenix Group.
Investor také získá stejné výhody, jaké mají nyní například provozovatelé uhelných elektráren. Mohou poskytovat tzv. podpůrné služby, které zajišťují, aby byla výroba a spotřeba v síti vždy rovnováze.
Za tyto služby dostane provozovatel zařízení zaplaceno. „V rámci certifikace budeme fungovat jako poskytovatel podpůrných služeb a budeme odebírat elektrickou energii nebo ji dodávat do sítě v časech, které si vyžádá ČEPS. Za tyto služby budeme následně dostávat finanční odměnu,“ říká Svozil.
Aby se však provozovatel baterie mohl na těchto službách podílet, musí získat certifikaci pro poskytování služeb výkonové rovnováhy u provozovatele přenosové soustavy ČEPS.
Fenix Group už certifikaci pro své baterie má. „Od momentu, kdy poskytovatel získá povolení od distribuce, lze počítat, že samotná certifikace, která obnáší i zkoušky funkčnosti, zabere zhruba dva měsíce,“ popisuje Svozil.
Za rok může baterie vydělat jednotky milionů Kč. Konkrétní zařízení, které funguje k vyrovnávání sítě, si vybírá ČEPS v aukcích. Jestliže daná baterie zrovna není vybrána, může s flexibilitou obchodovat i v rámci denního trhu, ale za daleko nižší cenu, než jakou nabízí ČEPS.
Zájemci budou moct získat na pořízení samostatné baterie dotaci od Ministerstva životního prostředí (MŽP). „Česká republika může využít až sedm miliard Kč na podporu bateriových úložišť. Výzva je v procesu přípravy, více sdělíme poté, až bude definitivní,“ uvedla mluvčí MŽP Veronika Krejčí.
Alokace bude pravděpodobně nižší než sedm miliard Kč, protože nebude nutné dotovat velkými částkami zařízení, které si na sebe dokáže samo vydělat a jehož návratnost se pohybuje v nízkých jednotkách let.
Baterie také může podle úpravy v zákoně dodávat uloženou energii obchodníkovi s elektřinou, nebo ji může prodávat i do jiných států. Elektřinu z baterie bude možné i sdílet, stejně jako sdílený proud posílat do baterie.