Hlavní obsah

Lidem otrnulo. Kvůli ceně začali utíkat i od tradičních dodavatelů energie

Foto: Radek Cihla, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Zákazníci vždy hledají dodavatele s nejnižšími cenami energií. Ale zatímco v době krize preferovali velké a známé firmy, loni od nich kvůli ceně odcházeli i k menším společnostem. Trend je však dle odborníka jen dočasný.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Loni měnilo dodavatele energií více lidí než obvykle. Dle statistik Operátora trhu s energiemi jich bylo přes půl milionu, což je o 130 tisíc víc než v předchozím roce. Jde také o největší počet přechodů od roku 2021, kdy byly domácnosti nuceny přejít k jinému dodavateli, ať už kvůli tomu, že jejich původní skončil, nebo se snažili uniknout příliš vysokým cenám.

Trh se v roce 2024 opět rozhýbal, protože dodavatelé poměrně často měnili své nabídky a zákazníci logicky přecházeli za nejlevnější energií.

„Dodavatelé měnili své ceníky častěji, než je dlouhodobý průměr. Určitě není zvykem, aby změnili ceník třikrát nebo čtyřikrát za rok. Málokterý dodavatel udělá plošnou úpravu cen na dobu neurčitou a určitou zároveň,“ říká ředitel Asociace nezávislých dodavatelů energií Jiří Gavor.

V roce 2023 byli lidé konzervativnější, protože je před cenovými výkyvy chránil vládní cenový strop. „Postupně však ceny klesaly, což vedlo k rostoucímu zájmu o změnu dodavatele, jelikož akviziční nabídky se stávaly stále atraktivnějšími. V roce 2024 jsme zaznamenali zvýšený zájem i ze strany velkých dodavatelů, kteří dříve nevyužívali třetí strany a srovnávače,“ popisuje Tomáš Vrňák, energetický expert srovnávače Ušetřeno.cz.

Velký vliv měly i obavy domácností, jež si pamatovaly doby nejžhavější energetické krize, kdy právě menší dodavatelé měli problémy a lidé preferovali jistotu u velkých distributorů s historií na trhu.

Dle Gavora bude trend stěhování zákazníků pokračovat i letos. Už nyní dodavatelé oznamují nové ceníky. Naposledy s novou nabídkou fixovaných produktů přišel ČEZ a E.ON, produkt stávajícím zákazníkům na dobu neurčitou zlevní od března i innogy.

Nejvíce zákazníků loni zmizelo tradičním velkým dodavatelům elektřiny, jako je ČEZ, E.ON, Centropol nebo innogy. ČEZ dokonce přišel o více než 30 tisíc klientů, přesto zůstává co do počtu odběrných míst největším dodavatelem energií v Česku. Odběratelé naopak přibývali menším společnostem, jež nabízejí ceníky s fixací na jeden měsíc.

Například ke společnosti Tedom Energie přešlo přes 15 tisíc zákazníků. Produkty s fixací na jeden měsíc měly loni nejnižší ceny na trhu. „Tedom vytěžil z měsíčních fixací, což byl jednoznačně fenomén roku 2024,“ říká Gavor.

Dle Vrňáka stojí za zájmem o tarify s flexibilnější cenou také větší počet domácností s fotovoltaickou elektrárnou, které mají chytré elektroměry a mohou tak průběžně sledovat svou spotřebu. „Pro zákazníky s průběžným měřením nebo ty, kteří se nechtějí fixovat, tak představovaly atraktivní alternativu,“ myslí si Vrňák.

Tento trend, kdy menší dodavatelé přebírají zákazníky zavedeným společnostem, však dle Gavora nebude trvalý. Zákazníci na krátkodobě fixovaných produktech většinou sledují dění a jsou ohledně energií vzdělanější než průměrné domácnosti.

„U tohoto kmene se nedá počítat s velkou loajalitou, jsou to lidé, kteří jsou docela znalí a sledují trh. Nevylučuji, že někteří zákazníci přeletí třeba zase opačným směrem,“ říká Gavor.

Menší společnosti také neměly tolik odběratelů, kterým by v průběhu roku končily smlouvy na dobu určitou, a nemuseli tak hledat nové nabídky. „Zvýšený zájem nastal především v letních měsících, kdy ceny na burze klesaly a na trhu se objevily zajímavé nabídky – především měsíční spotové ceny a flexibilní tarify. Menší dodavatelé využili této situace k odlišení se od velkých společností, které nadále preferovaly fixované produkty,“ říká Vrňák.

Jedním z mála největších dodavatelů, jež svou zákaznickou základnu posílil, byla Pražská plynárenská. Získala devět tisíc nových klientů, kteří pravděpodobně slyšeli na nízké ceny fixace.

„Pražská plynárenská už v roce 2024 nasadila velice agresivní prozákaznickou cenovou politiku. Dříve zákazníky ztrácela, nyní je dostala zpátky,“ komentuje Gavor.

Rozhýbaný trh se zákazníky se ale dle Gavora může letos zvrátit. „Zatímco rok 2024 byl ve znamení nástupu nových produktů, které se opíraly o měsíční forwardové ceny (cena, kdy se nakupuje s předstihem za stanovenou cenu, pozn. red.), teď se to přibrzdí. Možná že i zvrátí, jednoznačně kvůli cenám,“ popisuje Gavor.

Už ve druhé polovině roku by dle něj ale Česko mohlo pocítit zdražení, pokud s cenou zahýbe vývoj geopolitické situace, především na Ukrajině. Předpokládá se také zdražení emisních povolenek, jež mají velký podíl na ceně elektřiny.

Doporučované