Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Největší americká sportovní událost roku – Super Bowl – proběhne 9. února. Ve finále amerického fotbalu se proti obhájci titulu Kansas City Chiefs postaví Philadelphia Eagles. Součástí zápasu je poločasová show, na které vystoupí současná hudební hvězda rapper Kendrick Lamar.
Super Bowl je jednou z nejsledovanějších sportovních událostí přenášenou televizí na světě. Sledovanost se odhaduje na 90 milionů diváků (nejen z USA). Takový zájem samozřejmě láká ohromné peníze.
Přestávky v poločase Super Bowlu jsou pravděpodobně nejžádanějším mediálním prostorem pro inzerenty televizních reklam vůbec. Průměrná cena 30sekundového spotu se pravidelně pohybuje v milionech dolarů a některé spoty se vyrábějí speciálně a pouze pro tento okamžik.
Mnoho diváků také často nesleduje Super Bowl ani tak kvůli sportu, ale kvůli zpěvákovi či zpěvačce vystupující v poločase. Ti žádnou gáži nedostávají, protože jejich 13minutový slot je pro ně obrovskou propagací a uznáním.
Jednou oblastí, kde se točí ohromné sumy, jsou samozřejmě peníze z prodeje vstupenek, které nejsou zrovna levné. Tento rok se cena jednoho místa pohybuje mezi 2 000 - 10 000 dolary (cca 49 000 - 243 000 Kč). Podle britské BBC stálo nejdražší sedadlo 52 079 dolarů (1,26 milionu korun).
Další peníze přicházejí z reklamy. Podle studie Ipsos FastFacts z prosince 2024 tři ze čtyř lidí sledujících zápas uvedli, že se dívají na reklamy zařazené do přenosu. Jedenáct procent lidí se dokonce na Super Bowl dívá jenom kvůli nim.
Na letošní hru si firmy celkem zakoupily přes 10 reklamních spotů a cena jednoho je 8 milionů dolarů (193 milionů korun). Třicetisekundový spot tak od předchozího Seper Bowlu podražil o milion dolarů. Vysílatel utkání Fox Corp se s investory domlouval už na jaře 2024, píše například server CNBC. Předpokládá se, že cena jednotky bude růst právě díky „chuti firem na komerční přestávku“.
Samotná reklama je ale samozřejmě dražší, kromě peněz za vysílání se musí nejdříve vyrobit a ve speciální reklamě pro Super Bowl často vystupují ty největší, a tedy i nejdražší celebrity.
Mezi opakované zadavatele tak patří velké firmy jako Hellmann´s, Budweiser či Doritos. Úplně poprvé reklamu na Super Bowl natočila doručovací služba Instacart.
Peníze do akce vkládají také týmy, které platí své hráče. Podle CBS Sports nejvíc peněz získají útočníci, v týmu Kansas City činí částka něco málo přes sto tisíc dolarů. U Philadelphia Eagles je to zhruba o polovinu méně.