Hlavní obsah

Katar do odvolání nepošle své tankery s LNG přes Rudé moře

Foto: Wojciech Wrzesien, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Katarská společnost QatarEnergy kvůli bezpečnostnímu riziku pozastavila dodávky zkapalněného zemního plynu (LNG) na tankerech přes Rudé moře. S odkazem na své zdroje o tom v pondělí informovala agentura Reuters.

Článek

Produkce LNG ale v Kataru pokračuje. Katar patří k největším exportérům LNG na světě a například Evropská unie se snaží zkapalněným plynem z Kataru částečně nahrazovat dodávky plynu z Ruska. Ty začala odmítat před dvěma lety v reakci na to, že Rusko vojensky zaútočilo na Ukrajinu.

Nejméně čtyři tankery používané k přepravě katarského LNG o víkendu nepokračovaly v cestě, neboť americké a britské síly v předchozích dnech provedly letecké a námořní údery na Jemen. Reagovaly tím na útoky povstaleckých Húthíů z Jemenu, kteří se zaměřují právě na obchodní lodě v Rudém moři. Přes tuto trasu a dál přes Suezský průplav směřuje asi 12 procent celosvětové lodní dopravy.

Tankery Gharíja, Nuáman a Huvajla naložily LNG v katarském Rás Laffanu a měly zamířit k Suezskému průplavu, ale v neděli se zastavily u pobřeží Ománu. Ukazují to záznamy LSEG o pohybu lodí po světových oceánech. Loď Rikajját, která mířila zpět do Kataru, se na své trase zastavila v sobotu v Rudém moři.

„Je to pauza, abychom dostali bezpečnostní radu. Pokud cesta přes Rudé moře zůstane nebezpečná, poplujeme kolem mysu,“ řekl zdroj s přímou znalostí této záležitosti. Odkazoval tak na mys Dobré naděje u jižního cípu Afriky, což je mnohem delší a dražší alternativa k cestě přes Rudé moře a Suezský průplav. „Neznamená to zastavení produkce,“ dodal zdroj.

Cestu z Kataru do Evropy tanker naložený zkapalněným zemním plynem běžně urazí za 18 dnů. Pokud je nucen plout kolem mysu Dobré naděje, cesta je o devět dnů delší, uvedl analytik trhu LNG ze společnosti ICIS Alex Froley. Jeden z obchodníků pak spočítal, že cena převáženého nákladu se tím zvýší o 1,00 až 1,30 eura za megawatthodinu (MWh), což ale částečně smaže fakt, že lodě ušetří na poplatcích za využití Suezského průplavu.

„Britská ropná společnost Shell pozastavila na neurčito všechny dodávky přes Rudé moře poté, co údery USA a Velké Británie vyvolaly obavy z další eskalace,“ informoval v úterý deník Wall Street Journal. Společnost Shell se k tomu odmítla vyjádřit.

Naopak americká ropná společnost Chevron uvedla, že zachovává své přepravní trasy přes Rudé moře, zatímco společnost Exxon Mobil, uvedla, že nadále podporuje majitele a provozovatele lodí v dodržování pokynů armádních sil.

Doporučované