Hlavní obsah

Jen co se otevřelo, přišlo zdražování. Inflace v maloobchodě nutí lidi šetřit

Foto: Shutterstock.com/Maria Sbytova

Do obchodů už se sice může, dorazily do nich ale také vyšší ceny. Ilustrační foto.

Česko se v lednu zařadilo mezi země, kde se maloobchod po pandemii ještě nezotavil a už ho zasáhla inflace.

Článek

Reálné tržby českých obchodníků sice proti lednu 2021 vyrostly o 8,5 procenta, ovšem tím se jenom vyrovnaly dopady tehdejšího lockdownu. Ve srovnání s obdobím před příchodem pandemie tržby vyrostly o 1,6 procenta, zůstaly tedy zhruba na svém.

Pro většinu kamenných obchodů z toho vyplývá, že se jejich reálné tržby ještě nedostaly na úroveň ledna 2020. U prodejců oděvů a obuvi jsou stále nižší o pětinu, u prodejců knih a sportovního zboží o desetinu. V lednu 2022 také Češi natankovali o pět procent méně benzinu a nafty než dva roky předtím. Celkovou bilanci tak musely dorovnat internetové obchody, které prodaly skoro o třetinu víc zboží než před dvěma lety.

Eurostatu ohlásily horší lednovou bilanci než Česko pouze státy, které reagovaly uzavírkami obchodů i na poslední vlnu covidu, zvláště nejpřísnější Rakousko a vedle nich o něco méně důrazní Slováci, Italové a Portugalci. V listopadu podobně zafungoval lockdown v Lotyšsku a v prosinci v Nizozemsku.

Zdejší obchodníci a zákazníci už v lednu více utrpěli zdražováním. Lidé sice méně využívali automobily, přesto je pohonné hmoty stály o sedm procent víc než v lednu 2020. Potravin sice nakoupili o čtyři procenta méně, zaplatili však o tři procenta navíc.

Nástup inflace neměl okamžitý dopad, jako měly předchozí lockdowny, reálné tržby obchodů však tlumí postupně a obvykle mívá dlouhodobý efekt. Svědčí o tom výkony maloobchodu v dalších zemích s vysokou inflací, konkrétně v Pobaltí, Rumunsku, Bulharsku a Maďarsku, kde růst tržeb zpomaluje už třetí měsíc. Uvolnění po pandemii má silnější efekt než inflace v Polsku, jedné z mála evropských zemí, kde tržby obchodníků dosud rostly.

„Očekáváme, že se tuzemský maloobchod bude zotavovat z pandemických ztrát, ale pouze pozvolna. Velmi nejisté je, jak se ve spotřebitelské náladě projeví válka na Ukrajině,“ upozornil analytik Raiffeisen Bank David Vagenknecht na další riziko, proč zdejší byznys nebude ani v příštích měsících schopen využít své rezervy.

Doporučované