Článek
Už od začátku minulého roku platí novela zákona o ochraně spotřebitele, která obchodníkům přikazuje uvádět nejnižší cenu výrobku za posledních 30 dní a od té pak slevu odvozovat.
Před jejím přijetím někteří nepoctiví prodejci zákazníka typicky obelhávali krátkodobým navýšením ceny, ze které byla následně vypočítána sleva. V některých případech pak mohla být konečná cena po slevě i vyšší než před jejím krátkodobým navýšením.
Chování e-shopů v období slev na pomezí listopadu a prosince – v rámci Black Friday – tak začal v roce 2017 monitorovat neziskový projekt Hlídač shopů, který od té doby dělá každoroční analýzy. Podle letošních výsledků se již většina největších tuzemských e-shopů sladila s novými pravidly zobrazování slev, a ve většině případů tak nenašel žádné klamavé praktiky.
Stránkami, které se zákazníky zacházejí férově, jsou třeba Alza.cz, Benu.cz, Datart.cz, KnihyDobrovsky.cz a Lekarna.cz. Průměrné slevy se tam pohybovaly kolem 20 procent, což odpovídá minulým letům.
Stále se ale najdou i tací, kteří se nebojí se slevami podvádět a stále se snaží přicházet s různými marketingovými triky, jak zákazníky oklamat nereálnými slevami. Někteří se přitom naoko snaží dodržet nová pravidla, někteří ani to ne.
Mezi obchody, které podle Hlídače shopů porušily pravidla, patří například Pilulka, kde využili grafiku, která na jedné stránce s produkty slibovala hned několik různých typů „slev“. Monitoring pak přitom zaznamenal například prací gel, který i s inzerovanou devítiprocentní slevou reálně stál o 17 procent více než před Black Friday.
Opačným způsobem to letos pojal e-shop drogerie Teta. Ten se spuštěním Black Friday úplně přestal vyčíslovat slevy u produktů v akci. A to i přesto, že to pravidla požadují. Výrobek na stránkách sice zařadil do sekce Black Friday, ale žádnou další informaci o výhodnosti nabídky k němu neuvedl. Daný produkt byl přitom třeba poprvé za tři roky zdražen o 30 procent.
Dalším specifickým případem jsou stránky Kauflandu. Ten minulý rok nová pravidla ignoroval úplně, letos jen zčásti. Například u kovového regálu zmínil minimální cenu za posledních 30 dní, byla ale úplně stejná jako ta po údajné Black Friday slevě. Nad ní totiž uvedl ještě jednu, vyšší, kterou přeškrtl. Z ní pak vypočítal slevu 15 procent, i když měla být ve skutečnosti nulová.
Zajímavě si s cenami pohrálo i AAAauto.cz. Celý rok se zde slevy počítaly správně, nicméně se začátkem Black Friday přeškrtnuté slevy nastavili na původní ceny ze začátku prodeje. Pro příklad tak původně nabízeli BMW se slevou tři procenta, která se ale se začátkem Black Friday změnila na 27 procent, aniž by se u vozu skutečně změnila cenovka.
Internetová parfumerie Notino zase uváděla vyšší slevu v reklamách oproti té uvedené na stránkách. U jednoho z produktů se z inzerované 31procentní slevy v reklamě po prokliku na e-shop stala sleva pětiprocentní.
Pravidla porušují zejména zahraniční tržiště
Nejhorší je ovšem situace na nově příchozích zahraničních tržištích. Povinné minimální ceny před akcí neuvádějí ani na jednom z nich a prakticky veškerý sortiment je neustále v nějaké slevě, jejíž výše se často mění bez změny prodejní ceny. „Z našeho pohledu je to návrat o sedm let zpět, kdy jsme spouštěli Hlídače shopů,“ uvádí v analýze Jakub Balada, spoluzakladatel společnosti Apify, která na projektu spolupracuje.
Na čínském tržišti Temu pro příklad monitoring celý listopad sledoval dámský overal. Během tohoto období se u něj střídaly různě velké slevy, nicméně na cenu to vliv příliš nemělo.
Na začátku byl produkt z původní ceny 309 korun zlevněn o 25 procent na 229 korun. Dva dny poté cena zůstala stejná, nicméně sleva se zvýšila na 50 procent. Následující den se produkt zdražil na 279 korun a sleva u něj nebyla napsaná žádná. Když poté produkt vstoupil do Black Friday nabídky za 275 korun, minimální cenu za uplynulé dny u něj neuvedli. Pokud by se e-shop řídil novými pravidly, musel by na Black Friday zobrazit zápornou slevu.
Ukázkový příklad monitoring nalezl na stránkách AliExpressu. Nabízený botník stál v Black Friday akci 262 korun se slevou 74 procent. Podle e-shopu by tím tak zákazník mohl ušetřit až 757 korun za botník, který by bez slevy stál přes tisíc korun. Nicméně dva týdny předtím byl ten samý botník k mání za 109 korun.
Kontrolou všech povinností prodávajících se zabývá opakovaně Česká obchodní inspekce, která podle nejnovější tiskové zprávy za druhé čtvrtletí roku 2024 provedla 259 kontrol, pochybení našla ve více než 40 procentech případů a rozdala pokuty za více než 5,7 milionu korun.