Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
„Naše jediná šance, jak se z toho maléru dostat, je, držet při sobě,“ říká Lucia svému příteli. Následně oba vytahují zbraně a rozrazí dveře obchodu, který šli právě vyloupit.
Scéna pochází ze hry GTA VI, na niž hráči čekají přes deset let. Jedna z údajně nejdražších her v historii vyjde na podzim roku 2025 a podle listu Financial Times půjde o největší událost zábavního průmyslu v příštích dvanácti měsících.
Předchozí epizody série se prodalo přes 205 milionů kopií a predikce slibují, že šestý díl celosvětově vydělá v prvním roce od vydání až 3,2 miliardy dolarů, tedy v přepočtu přes 77 miliard korun. Pro srovnání: letošní filmový trhák Deadpool & Wolverine utržil od své červencové premiéry 1,7 miliardy dolarů.
„Očekáváme, že půjde o jednu z největších událostí v historii zábavního průmyslu. Tím nemyslím jenom herní odvětví, ale všechna média. Očekávaná poptávka je větší než cokoliv, co jsme kdy viděli,“ řekl Financial Times Jošio Osaki, šéf analytické společnosti IDG Intelligence zaměřující se na herní průmysl.
Pokud se predikce potvrdí, může být GTA VI světlý bod v jinak poslední roky strádajícím herním průmyslu. Ten od roku 2022 zažívá těžké časy. Velká herní studia jako například Ubisoft či herní sekce firmy Sony propouštějí zaměstnance, jen v roce 2024 přišlo o práci 15 tisíc lidí z průmyslu. Od roku 2022 nezaměstnaných skončilo 33 tisíc lidí v odvětví. Společnostem klesá zisk i obrat a padá také zájem investorů o tento sektor.
„Z hlediska nižších investic jde o globální trend, kdy po přehřátí průmyslu během covidu dochází k přirozené korekci průmyslu. Do toho samozřejmě zasahuje i obecná ekonomická krize. Když lidé nemají práci a peníze na jídlo, ušetří na věcech zbytných, jako je zábava. S nižšími výsledky souvisí i to, že hráči nyní častěji než dříve hrají starší hry,“ vysvětlil příčiny krize pro SZ Byznys ředitel studia Ashborne Games Petr Kolář.
Vydání dlouho očekávaných titulů pak podle něj pomáhá zvýšit celosvětový zájem o tento průmysl. V roce 2025 jich má být hned několik a GTA VI stojí v jejich čele. Analytici se shodují, že to může být právě nový díl série, který pomůže dostat toto odvětví zpátky na koleje. Stávající data tuto myšlenku podporují.
První trailer akční hry, v němž po městě Vice City řádí zločinecká dvojice ve stylu Bonnie a Clydea, vidělo podle BBC za jeden den rekordních 90 milionů lidí. Od vydání traileru uplynul rok a počet zhlédnutí vzrostl na 225 milionů.
Česko zrcadlí globální trendy
Krize dolehla také na Česko, kde herní průmysl vykazoval poslední dva roky nižší obrat i zisk. Zatímco v roce 2021 obrat odvětví v tuzemsku překonal sedm miliard korun, o rok později už byl o 22 procent nižší a vydělal 5,57 miliardy korun.
Letos Asociace herních vývojářů odhaduje, že obrat tohoto segmentu zábavního trhu vzroste na 6,5 miliardy, což by znamenalo dvouciferný růst. Rok 2025 by měl být v tomto kontextu ještě lepší. Jednou z příčin je právě to, že vyjde několik očekávaných her, které hráče usadí ke klávesnicím a konzolovým ovladačům.
„Myslím si, že do značné míry pomůže vydání velkých a nadějných her. Například Kingdom Come: Deliverance 2 nebo třeba Mafie 4: Domovina mohou přilákat řadu hráčů, a tak díky nim natečou do průmyslu další finance. Úspěch u těchto titulů lze do jisté míry očekávat,“ vypočítává Kolář.
Do finančních výsledků odvětví také promluví jistá forma vlastenectví, kterou u tuzemských hráčů ředitel studia pozoruje.
„Domnívám se, že místní hráči mají tak nějak rádi hry, co jsou přiznaně české. Stačí se podívat na to, jak letité klasiky jako první dva díly Mafie, Kingdom Come: Deliverance nebo i Polda doma válcují světově proslulou sérii Arma. Stejně jako při vítězství v hokeji, i u her Češi rádi vytáhnou vlaječky,“ dodává.