Článek
Hudební festivaly, které každý rok lákají desítky a v některých případech i stovky tisíc návštěvníků, se obvykle odehrávají v odlehlejších oblastech, kde neruší obyvatele přilehlých měst. S tím je ovšem spjatá i potřeba jednou za rok na několik dní elektřinou zásobovat náročné zvukové sestavy, pivní stany s chlazením, kuchyně, osvětlení a podobně. Festivaly jsou také známé svou vysokou mírou spotřeby jednorázových plastů.
Příběhy, kdy se organizátoři festivalů snaží s ekologickou zátěží bojovat, popisuje BBC.
Zatímco řada britských festivalů spoléhá především na dieselové generátory, které jen v ostrovním království podle výzkumu poradenské společnosti specializující se na téma udržitelnosti Powerful Thinking každoročně spotřebují přes 12 milionů litrů nafty, festival Glasbury částečně poháněla dvacetimetrová větrná turbína. Ta spolu se solárními panely a soustavou baterií zásobovala každý den festivalu energií tři stovky ledniček.
A Glasbury není výjimkou z pravidla. Množství uvolněného oxidu uhličitého se snaží snižovat i Chris Johnson, spoluzakladatel britského festivalu Shambala. Na tomto festivalu je k mání pouze vegetariánské či veganské jídlo a namísto naftových generátorů udržují zařízení v chodu generátory spalující hydrogenované rostlinné oleje získané udržitelnou cestou. Johnson zavedl také tarify, kterými se snaží motivovat prodejce, aby s energií pracovali šetrněji.
Udržitelnější cesty ale nehledají pouze za mořem. Třídenní nizozemský festival Mysteryland, který každoročně navštíví na 130 000 fanoušků elektronické hudby, získává až 80 procent potřebné energie z nedaleké solární farmy. Jeho organizátoři ale nechali do země položit také klasické kabely pro elektřinu ze sítě, aby nebylo nutné využívat generátory.
„Připojení k síti byla sice velká investice, ale za 10 let se nám vrátí a nebudeme mít žádné další náklady,“ říká Maarten van’t Veld s tím, že připojení k síti může být velkou výzvou. „V mnoha oblastech v Nizozemsku je nedostatek energetických kapacit, což znamená, že některé firmy se nemohou připojit k síti nebo rozšířit své stávající kapacity.
O připojení festivalu k energetické soustavě říká, že s přípravou k ukládání kabelů do země začali v roce 2017. „Pokud bychom tento projekt zahájili nyní, pravděpodobně by to nebylo možné.“
Pozor na greenwashing
Na rostoucí zájem diváků o festivaly, které se snaží jít udržitelnější cestou, ale reagují i marketéři. Sophie Tusonová, vedoucí praxe v oblasti životního prostředí a klimatu v mezinárodní právnické firmě RPC, proto podle BBC radí, aby byli organizátoři festivalů opatrní s tím, jak své zelené kroky prezentují. Je podle ní důležité, aby svá marketingová tvrzení ohledně ekologie pořadatelé důsledně přezkoumali.
„Kontrola ekologických marketingových tvrzení je na nejvyšší úrovni a britské spotřebitelské regulační orgány podnikají proaktivní kroky k potírání „greenwashingu“ prostřednictvím různých opatření,“ varovala Tusonová před planými zelenými sliby.