Hlavní obsah

Důvěra v českou ekonomiku v listopadu stoupla u podnikatelů i spotřebitelů

Foto: AI vizualizace, Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Důvěra v českou ekonomiku v listopadu meziměsíčně stoupla o 1,2 bodu na 98 bodů. Proti říjnu byli optimističtější podnikatelé i spotřebitelé.

Článek

Ze dnes zveřejněných informací Českého statistického úřadu (ČSÚ) vyplývá, že stoupá důvěra v českou ekonomiku jak mezi podnikateli, tak i spotřebiteli. V listopadu meziměsíčně stoupla o 1,2 bodu na 98 bodů. Mezi podnikateli se důvěra zvýšila ve vybraných odvětvích služeb, v obchodě i ve stavebnictví, naopak v průmyslu klesla.

Důvěra byla ve sledovaném měsíci vyšší i v meziročním srovnání, před rokem dosáhla hodnoty 93,4 bodu.

Nejvíce se v listopadu zvýšila důvěra firem ve vybraných odvětvích služeb, kde stoupla o 5,9 bodu na 102,2 bodu, poprvé od července 2022 se tak dostala nad svůj dlouhodobý průměr. Podle vedoucího oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiřího Obsta k tomu přispěla zejména výrazně vyšší očekávání poptávky ve finančním sektoru.

„Ekonomický sentiment se postupně zlepšuje i v odvětví stavebnictví a rovněž u obchodníků je po výraznějším poklesu v říjnu nyní nejvyšší za poslední čtyři měsíce,“ uvedl Obst. Důvěra podnikatelů v obchodě meziměsíčně vzrostla o 4,6 bodu na 96,4 bodu a ve stavebnictví o 4,2 bodu na 113,9.

Mezi průmyslovými firmami důvěra po třech měsících růstu v listopadu klesla o 3,9 bodu na 90,9 bodu. Podle statistiků sice ubylo podnikatelů, kteří negativně hodnotí svou současnou poptávku, současně se ale i snížil počet těch, kteří očekávají v příštích třech měsících vyšší růst výroby, a přibylo těch, kteří čekají zdražení svých výrobků.

Ukazatel důvěry spotřebitelů v listopadu stoupl potřetí za sebou, proti říjnu byl vyšší o 0,9 bodu na 101,6 bodu. „Listopadové výsledky spotřebitelského průzkumu potvrdily zlepšující se náladu spotřebitelů,“ konstatovala Veronika Ptáčková z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

Podle ní sentiment spotřebitelů druhý měsíc v řadě překonal dlouhodobý průměr, nicméně zlepšení spotřebitelské nálady je velmi pozvolné a respondenti zůstávají opatrní. To je vidět například na zvýšených obavách z dalšího růstu cen, dodala Ptáčková.

Doporučované