Hlavní obsah

Přehledně: Jak a kdy bude možné požádat o důchod on-line

Foto: Pexels, Seznam Zprávy

Ilustrační foto

Od prosince 2023 bude možné požádat o důchod bez návštěvy úřadu. Sloužit k tomu má připravovaná aplikace na ePortálu České správy sociálního zabezpečení. Zůstane přitom dále zachovaná i možnost žádat o penzi osobně.

Článek

Přihlásit se třeba bankovní identitou, vyplnit on-line formulář a potřebné dokumenty přiložit v naskenované podobě. Takto by mělo být možné ještě letos požádat o důchod, bez nutnosti chodit na pobočku správy sociálního zabezpečení.

Revoluční změnu slibuje novela zákona o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, kterou v polovině září schválila Poslanecká sněmovna. Zbývá ještě schválení Senátem a podpis prezidenta, cesta legislativním procesem by však už měla být hladká. Se zněním novely souhlasila drtivá většina poslanců, bez ohledu na politickou stranu.

Všechny technické detaily připravované změny ještě nejsou vyřešené. Seznam Zprávy připravily v otázkách a odpovědích přehled toho, co je nyní už o novince známo. Během podzimu se k tématu ještě vrátíme s podrobnějším návodem.

Od kdy má změna platit?

Pokud se schvalování nebo technická příprava nezadrhne, možnost podat žádost o důchod elektronicky bude platit od 1. prosince 2023.

Návod krok za krokem

Jakých důchodů se možnost týká?

On-line žádost bude možné podat na všechny typy důchodů, tedy jak na starobní, tak i na invalidní či pozůstalostní důchod – vdovský, vdovecký nebo sirotčí.

Kde bude možné žádost podat?

Pro zpracování žádostí bude určená nová speciální aplikace na ePortálu České správy sociálního zabezpečení. Na stejném místě si už lze také například v Informativní důchodové aplikaci IDA předběžně orientačně zjistit, od kdy má dotyčný na důchod nárok a kolik peněz by měl pobírat. Skutečná výše důchodu se ale vypočítá, teprve až o něj občan oficiálně požádá.

Bude dál možné požádat o důchod osobně?

Ano, možnost požádat o důchod na papírových formulářích při osobní návštěvě pobočky sociální správy zůstane zachována jako dosud. On-line aplikace, součást digitalizace státu, přibude jen jako nová varianta, která může řadě lidí ulehčit situaci a také zkrátit čekací doby na úřadech.

Nakolik bude vyplňování žádosti náročné?

Stejně jako jiné státní on-line služby bude k podání žádosti potřeba mít jisté znalosti práce s počítačem, zřejmě však nijak hluboké. „Vyplňování formuláře bude snadné jako ostatní on-line služby ČSSZ,“ ubezpečila Jitka Drmolová, mluvčí České správy sociálního zabezpečení.

Zmiňovaný ePortál ČSSZ už přitom používá mnoho lidí, například výše zmíněná aplikace IDA už zaznamenala více než milion spuštění. Samozřejmě je možné vzít si na pomoc například mladšího příbuzného, který umí s počítačem a internetem dobře zacházet.

Jak bude on-line komunikace fungovat?

K podání žádosti bude potřeba ověřené přihlášení identitou občana, tedy například bankovní identitou nebo eObčankou. Je to bezpečný a ověřený způsob, jak každého na dálku ztotožnit. Stal se již standardem u mnoha státních on-line služeb, jako je podávání žádostí o dotace či daňových přiznání nebo zjišťování stavu bodového účtu řidičů.

Po přihlášení na ePortál ČSSZ žadatel rozklikne formulář, kde už bude díky propojení s databází řada osobních údajů předvyplněných. Systém si je vytáhne z databází, kde již jsou uloženy právě díky ztotožnění konkrétní osoby. „Ano, takto fungují služby ePortálu ČSSZ pro přihlášené uživatele,“ potvrdila Jitka Drmolová.

Jak pro Seznam Zprávy uvedl Jakub Augusta, vedoucí oddělení komunikace Ministerstva práce a sociálních věcí, podrobnosti o připravované aplikaci ještě nejsou vyřešené. Jistou představu, jak by mohla vypadat, si však podle něj lze udělat ze zmiňované aplikace IDA. „Podle ní i poznáte, co už o vás Česká správa sociálního zabezpečení ví,“ uvedl Augusta.

V případě žádosti o důchod v papírové podobě je nutné k formuláři přidat řadu dokladů. Při on-line komunikaci se budou na úřad posílat jako přílohy v podobě naskenovaných či elektronicky pořízených dokumentů. Je přitom možné, že některé údaje nebude nutno dokládat, pokud už tyto údaje sociální správa ví. To však zatím není jisté a podrobnosti se musí ještě právně vyjasnit.

Co se dokládá k žádosti o důchod

  • Doklady o studiu nebo učení,
  • doklady o výkonu vojenské služby,
  • doklady prokazující výchovu dětí,
  • potvrzení zaměstnavatele o vyplácených náhradách za ztrátu na výdělku v případě pracovní neschopnosti kvůli pracovním úrazům a nemocem z povolání,
  • potvrzení zaměstnavatele o zvláštním příspěvku horníkům, vypláceném před rokem 1996,
  • v případě zasílání důchodu na účet v bance potvrzený příslušný tiskopis,
  • doklady prokazující zaměstnání v cizině,
  • evidenční list důchodového pojištění z posledního zaměstnání – na vyžádání předkládá zaměstnavatel,
  • chybí-li některé doby pojištění, předkládají se náhradní doklady o výdělečné činnosti.

Co když nastanou nejasnosti?

Bude-li úřad po vyplnění formuláře vyžadovat nějaké údaje k doplnění, podle Ministerstva práce a sociálních věcí k tomu bude dotyčný vyzván opět elektronicky. Při nejasnostech bude možné si domluvit i osobní schůzku na pobočce sociální správy. K dispozici bude také již existující bezplatné call centrum České správy sociálního zabezpečení na telefonním čísle 800 050 248.

Změny ve vyplácení důchodů

Schválená novela zákona přináší i změny termínů vyplácení důchodů, přesněji snižuje počet výplatních termínů důchodů. Nyní se vyplácejí od 2. do 24. dne v měsíci, postupně bude během dvou let zúžen jejich rozsah do zhruba jednoho týdne.

Doporučované