Hlavní obsah

Domácnosti častěji volí fixace cen energií. Hlavně kvůli nižší ceně

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Lidé si v současné době chtějí ceny elektřiny a plynu fixovat. Oproti loňsku roste zájem o tento druh smluv o desítky až sto procent.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Domácnosti fixují energie mnohem víc než kdy dřív a oproti loňskému roku pozorují dodavatelé energií nárůst uzavřených smluv s garantovanou cenou na rok či dva dopředu.

U ČEZ se v lednu a v únoru meziročně zvýšil počet fixací u elektřiny o 60 procent, u plynu o 163 procent. Podíl nově uzavíraných smluv s fixací tvoří v případě elektřiny 61 procent, u plynu 88 procent.

„Ceny energií meziročně výrazně klesly a řada lidí proto volí fixace, které jim dávají jistotu udržení výhodné ceny na delší časové období. Na začátku roku také v médiích probíhala poměrně intenzivní diskuze o tom, jaký vliv na ceny bude mít zastavení tranzitu ruského plynu přes Ukrajinu, což také mohlo některé zákazníky vést k volbě fixace,“ popisuje mluvčí ČEZ Alice Horáková.

Posledních několik let řada domácností řešila, zda mít ceny plynu a elektřiny fixované, tedy mít předem stanovenou cenu na pevně dané období, nebo platit spotové ceny, které kopírují okamžité ceny na trhu. Na obou způsobech šlo vydělat, ale i prodělat.

Že aktuálně naprostá většina zákazníků volí fixace, potvrzují i další obchodníci. „Oproti stavu na konci roku 2024 přibylo fixací o cca 20 procent, aktuálně trend dle průběžných čísel dále nabývá na síle,“ říká mluvčí Pražské plynárenské Miroslav Vránek. Fixace aktuálně přesahují třetinu z celkového počtu smluv.

Už loni dodavatel E.ON uzavřel o desetinu více kontraktů s fixovanou cenou. „A tento zájem trval i v lednu a v únoru letošního roku. Zájem o fixace cen vidíme u nových i stávajících klientů a poptávka po jiných než fixovaných produktech je minimální,“ říká mluvčí E.ON Roman Šperňák.

Pokud se zákazník rozhodne uzavřít smlouvu s fixací ceny, doporučujeme fixovat cenu nanejvýš na dva roky. Delší fixace by totiž mohla být ve výsledku nevýhodná.
Karel Hanzelka, mluvčí PRE

Loni se lidé „uvazovali“ hlavně na jeden rok, nyní volí spíš dvouleté kontrakty. „Na začátku loňského roku byly změny cen velmi dynamické, dodavatelé v pravidelných intervalech snižovali ceníky, a tak lidé více volili spíše kratší fixace s tím, že počkají, jak se situace bude vyvíjet,“ popisuje Horáková s tím, že naopak letos byly ceny energií spíš stabilní.

V aktuální situaci hraje hlavní roli při rozhodování zákazníků cena, která u fixovaných produktů bývá nižší než u produktů na dobu neurčitou, u nichž může cena kdykoli klesnout či stoupnout. Cenový rozdíl u jedné megawatthodiny elektřiny je kolem 700 Kč, u plynu až 500 Kč s DPH.

Ředitel marketingu MND Jan Sýkora si ale myslí, že hlavní důvod volby fixace je spíše jistota. „U cen průběžně měněných by se mu jinak mohlo stát, že přejde a pak mu nový dodavatele zdraží, což mu u fixace nehrozí,“ uvádí Sýkora.

Zákazník však nemusí vyčkávat s uzavření nové smlouvy až do chvíle, kdy mu vyprší předchozí fixace. Produkt lze podepsat i několik měsíců před tím a pojistit si tak aktuálně nabízenou cenu.

„Pokud se zákazník rozhodne uzavřít smlouvu s fixací ceny, doporučujeme fixovat cenu nanejvýš na dva roky. Delší fixace by totiž mohla být ve výsledku nevýhodná. Aktuálně nabízíme zákazníkům produkt s fixací ceny do konce roku 2026,“ popisuje mluvčí Pražské energetiky (PRE) Karel Hanzelka.

Z průzkumu společnosti ČEZ vyplývá, že zákazníci, kteří preferují dvouleté fixace, lákají oba argumenty - cena i jistota na několik let. Fixace však preferují i proto, že očekávají růst cen a chtějí mu předejít.

Fixace je ale výhodná i pro dodavatele, kteří zase mají jistotu, kolik odběratelů budou mít, a lépe se jim plánuje hospodaření. Dodavatelé si chtějí fixací zákazníky pojistit na rok a více dopředu. „Zafixovaný zákazník je pro dodavatele pohodlnější. Dokonce se příliš často nestává, že by po uplynutí fixace přecházel k jinému dodavateli,“ říká Jiří Gavor, ředitel Asociace nezávislých dodavatelů energií.

Obchodníci se snaží dotlačit zákazníky k uzavření fixace také atraktivnější cenou. Fixovaný odběratel je pro dodavatele výhodnější než domácnost na produktu na neurčitou. Vyvázat se z fixace je pro zákazníka často složitější, protože by musel zaplatit vysokou sankci, kterou by obchodníkovi kompenzoval část nákladů na nakoupené energie. Naopak smlouvu na dobu neurčitou je možné během tří měsíců vypovědět.

Doporučované