Článek
Daň z nemovitých věcí patří mezi majetkové daně, které musí Češi každoročně státu odvádět. Stát tím daní vlastnické nemovitosti, peníze z této daně míří do rozpočtů měst a obcí. Kromě staveb jako jsou domy, byty či samostatné garáže, také pozemky, jako například zahrady, louky nebo stavební pozemky.
S vlastnictvím těchto nemovitostí se pojí nutnost podání daňového přiznání.
Výše daně je přitom velmi individuální. Záleží nejen na druhu nemovitosti a na její výměře, ale také na místním koeficientu, který si každý rok určuje obec, a koeficientu podle velikosti obce.
Konkrétní koeficienty jsou dostupné na webu Finanční správy.
Termíny
Daňové přiznání je nutné podat na finanční úřad nejpozději 31. ledna 2022. Přiznání podáváte na úřad, v jehož územní působnosti se nemovitost nachází. Pokud například bydlíte v Plzni a koupili jste v loňském roce nemovitost v Praze, přiznání musíte podat u příslušného úřadu v hlavním městě.
Druhým důležitým datem je 31. květen. Do tohoto dne je nutné zaplatit vyměřenou daň. Pokud máte zaplatit více než pět tisíc korun, je možné si splátky rozložit. První část zaplatíte do konce května a druhou do 30. listopadu.
Kdo podává přiznání
Ale koho se vlastně podání přiznání týká? Zjednodušeně řečeno ti, kteří v roce 2021 nabyli či pozbyli nějakou nemovitost. Přiznání musíte řešit zejména v případě nákupu pozemku, domu nebo nebytového prostoru.
Přiznání je nutné podat také v případě, že jste si na nemovitosti dělali stavební úpravy: například pokud jste pořídili přístavbu nebo jinak změnili velikost nemovitosti (i o nebytový prostor).
Přiznání mají povinnost podat také lidé, kteří nemovitost prodali, darovali nebo jinak pozbyli.
Kdo přiznání podávat nemusí
Přiznání se naopak netýká lidí, u nichž neproběhla v minulém roce žádná změna. Na rozdíl od přiznání k daně z příjmů, které je nutné podávat každý rok, stačí přiznání k dani z nemovitosti podat jen jednou.
Formulář není nutné podávat ani v případě, že se koeficient změní. Správce daně takovou skutečnost sám zohlední při výpočtu nové daně.
Zrušení daně z nabytí nemovitosti
Vláda v roce 2020 zrušila daň z nabytí nemovitosti. Daň z nabytí se platila při převodu nemovitosti a činila čtyři procenta z její hodnoty. Daň z nemovitých věcí se oproti tomu platí každý rok.
Formuláře a podání přiznání
Samotné přiznání je nejjednodušší podat přes online finanční úřad na portálu MOJE daně. Do něj se přihlásíte buď přes datovou schránku, přes přístupové údaje přidělené Finanční správou, nebo přes Identitu občana. Právě poslední jmenovaná varianta je nejjednodušší, hlavně díky přístupu přes bankovní identitu. Portál nabízí přehledný návod na to, jak přiznání vyplnit.
Druhou možností je klasický papírový formulář, který můžete získat buď na finančním úřadě, nebo si ho můžete stáhnout z webu Finanční správy (případně přes elektronická podání EPO).
Nejjednodušší úhrada daně je prostřednictvím SIPO. Pokud ho nemáte zařízené, je nutné se k němu přihlásit na finančním úřadě do 31. ledna.
Daň je možné zaplatit také bankovním převodem, složenkou či osobně na pokladně finančního úřadu. Pokud nechcete, aby vám úřad doručoval výměru složenkou, ale e-mailem, přihlaste se k tomuto elektronickému odběru do 15. března zde.
Samotnou částku, kterou musíte uhradit, pak pošle finanční úřad během jara. Pokud se tak nestane nejpozději během prvních květnových dnů, kontaktujte finanční úřad.