Článek
Společnost podle ČNB porušila pravidla zákona o platebním styku a zákona proti praní špinavých peněz, když neprováděla kontrolu klientů při prováděných transakcích. Pravomocné rozhodnutí zveřejnila centrální banka na svých internetových stránkách.
„V období od 25. 1. 2020 do 15. 11. 2021 neuplatňovala účinný systém vnitřní kontroly, když nezajistila, aby byl vnitřní audit prováděn v termínech stanovených v periodickém plánu vnitřního auditu, aby výstupy z provedeného vnitřního auditu odpovídaly skutečnému rozsahu provedených vnitřních kontrol, aby bylo provedeno nezávislé a objektivní prověření dodržování pravidel nastavených vnitřními předpisy a aby vnitřní audit odhalil nedostatky řídicího a kontrolního systému,“ popsala jedno z provinění společnosti ČNB.
Sankce od ČNB vychází z kontroly, která mimo jiné zjistila, že Bestpay nepřezkoumávala zdroje peněz, které její klienti posílali, což u převodu částek vyšších než 1000 eur (25 300 korun) vyžaduje zákon proti praní špinavých peněz. Pochybení se týkala 35 transakcí o celkovém objemu 6,2 milionu eur (157 milionů korun).
Společnost podle ČNB také neměla dostatečně zajištěná pravidla vnitřní kontroly, přestože její firemní klientela pocházela zejména z rizikových zemí mimo Evropskou unii. Centrální banka také upozornila na vzájemně propojené peněžní transakce mezi jednotlivými klienty Bestpay, společnost ale podle ní takové obchody, které jsou z hlediska zákona proti praní špinavých peněz rizikové, dostatečně nesledovala a nevyhodnocovala.
ČNB dohlíží na finanční trh a rozhoduje o udělení povolení k poskytování finančních služeb. Funguje jako správní orgán při rozhodování o sankcích za porušení pravidel působení na finančním trhu. Letos v březnu centrální banka například uložila dvoumilionovou pokutu úvěrové společnosti Home Credit za nedostatečné posouzení schopnosti klienta splácet půjčku.