Článek
Nejen elektrická energie, ale i prostor v rozvodné síti se stávají něčím, co lze zpeněžit. ČEZ představil nový produkt pro domácnosti se solární elektrárnou. Mohou vydělat na tom, že nepošlou svou nadvýrobu dál a nezatíží tak síť.
Pokud má domácnost dostatek elektřiny pro pokrytí vlastní spotřeby a nabitou baterii, ČEZ na dálku omezí přetoky z nadvýroby elektřiny, čímž uleví distribuční síti a zároveň umožňuje obchodníkovi s elektřinou lépe obchodovat.
„Novou službu ČEZ FlexiEnergie budeme postupně nabízet vhodným zákazníkům, plánujeme je oslovovat napřímo. Flexibilitě se budeme v následujících letech intenzivně věnovat, rozšiřovat její možnosti a nasazovat ji tam, kde bude dávat smysl ve prospěch našich klientů. Flexibilita je tak po sdílení dalším tématem nové energetiky, kterým umíme zákazníka provést a poradit mu vhodné řešení,“ říká generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.
Služba ČEZ FlexiEnergie stojí na matematických algoritmech, které dokážou vyhodnotit, zda je potřeba elektřinu do sítě dodávat či naopak. Algoritmy se učily na historickém chování jednotlivých zákazníků a podle toho predikují velikost přetoků každého zákazníka zvlášť. Na základě toho pošlou automaticky pokyn solární elektrárně, která sníží svůj výkon.
Algoritmus od ČEZ pak s přetoky obchoduje na všech krátkodobých trzích tak, aby to bylo pro zákazníka výhodné. Domácnost na tom může ročně vydělat v řádech nižších tisíců korun. Zákazník dostane odměnu i v případě, že chod fotovoltaiky přes službu algoritmy ovlivní jen minimálně. Vydělaná částka se pak domácnosti promítne do ročního vyúčtování.
Podobné produkty chtějí představit i další dodavatelé. „Nejpozději do poloviny roku uvedeme na trh produkt pro domácnosti zaměřený na oblast flexibility. Klienti, kteří E.ON poskytnou své výrobní zdroje a baterie k zajištění flexibility, budou za tuhle službu odměňováni. Produkt bude dostupný všem zákazníkům s fotovoltaikou a baterií, bez ohledu na typ komoditního produktu (spot nebo fixace), který využívají,“ říká mluvčí E.ON Roman Šperňák.
Potenciál do budoucna mají podobné produkty i podle innogy, ale zákazníci o ně zatím velký zájem nemají. Aktuálně je podle mluvčího poptávka minimální.
„Vycházíme z našich zkušeností u zákazníků s fotovoltaikou, kde jen velmi málo z nich, zhruba pět procent, je ochotno upravit své chování v průběhu dne, i když jim to umožňujeme s produktem Dynamik. U něj se cena mění na základě spotových cen, které zná zákazník den předem. Ačkoli by se zdálo, že je to maličkost, například vyprat prádlo místo večer v poledne, kdy jsou ceny nízké, lidé své chování zatím moc měnit nechtějí,“ popisuje za innogy Pavel Grochál.
„Téma nás zajímá, snažíme se jít s dobou a připravovat smysluplné a atraktivní produkty, o které mají zákazníci zájem,“ říká mluvčí PRE Karel Hanzelka s tím, že se k větším podrobnostem o chystaných produktech zatím nemůže vyjadřovat.
ČEZ může už nyní na dálku regulovat výrobu elektřiny klientům s bateriovým řešením ČEZ Battery Box, ostatním bude muset k elektrárně nainstalovat komunikační zařízení v podobě malé krabičky.
Některé firmy už podobný produkt nabízejí, ale s podmínkou, že zákazník musí mít spotový produkt.
ČEZ však tuto službu nabízí i zákazníkům, kteří mají fixované produkty. ČEZ produkt nabídne i majitelům fotovoltaických elektráren od jiných dodavatelů, pokud splní technické podmínky.