Článek
Cílem tak podle ministra bude schválení kompromisní verze, kterou v září přijali ministři členských států. Podle zástupců automobilového průmyslu mohou některé technické návrhy například na brzdy nebo pneumatiky, které prosazují Evropský parlament a Evropská komise, ohrozit další výrobu aut se spalovacími motory.
Příští dva dny, kdy budou o finální podobě Euro 7 při tzv. trialogu jednat zástupci EK, členských států a EP, budou podle Kupky rozhodující. „Chceme, aby finální postavení měla pozice rady, do níž nejvíce promlouval návrh společně smýšlejících států včetně České republiky,“ řekl Kupka. Česko je podle něj kvůli tomu v úzkém spojení s partnerskými státy a s předsednickým Španělskem.
Návrh schválený ministry nabízí podle Kupky přijatelnější a realističtější verzi emisní normy. „Chrání konkurenceschopnost automobilového průmyslu, dostupnost zejména malých vozidel a také možnost rychlejšího obnovování vozidlového parku v Evropě,“ podotkl ministr. Upozornil na to, že diskuze bude o velmi detailních technických bodech.
Podle návrhu, který 25. září schválili ministři členských zemí EU zodpovědní za konkurenceschopnost, by automobilky měly snižovat emise nových vozidel proti původnímu plánu méně a zároveň by měly mít na přípravu změn delší dobu. Konkrétně emisní limity pro osobní a užitková vozidla by měly zůstat na úrovni, kterou dnes obsahuje platná emisní norma Euro 6. Pokud jde o nákladní automobily, tyto limity by měly být o něco přísnější.