Hlavní obsah

Češi táhnou ekonomiku z potíží. V létě se to ještě zlepší, věří experti

Foto: AI vizualizace, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Češi už se nebojí utrácet a obchodníky čeká příznivé období, míní ekonomové. Oproti minulému roku vzrostly v dubnu jejich tržby o 5,3 procenta a mají růst i nadále.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Tržby v maloobchodě sice v dubnu meziměsíčně stagnovaly, meziročně se zvýšily o 5,3 %. České domácnosti více utrácejí už od loňského listopadu, čímž se stávají hlavním tahounem hrubého domácího produktu.

„Růst reálných výdělků je dobrou zprávou pro spotřebitele a pro jejich peněženky, což hraje do karet scénáři růstu spotřeby domácností v české ekonomice s pozitivním dopadem na maloobchodní tržby,“ uvedl hlavní ekonom společnosti Generali Investments CEE Radomír Jáč pro agenturu ČTK.

Za nepotravinářské zboží oproti loňskému roku tržby reálně vzrostly o 7,1 %, za pohonné hmoty o 3,9 % a za potraviny o 3,6 %.

Největší meziroční růst zaznamenaly prodejny s kosmetickými a toaletními výrobky, jejichž tržby stouply o 17,1 %. Dařilo se také farmaceutickým a zdravotnickým prodejnám, kterým tržby vzrostly o 8,4 %.

Mezi důvody meziročního růstu patří podle analytika Raiffeisenbank Martina Krona kromě výrazného poklesu inflace a nízké srovnávací základny také nárůst reálných mezd českých pracovníků. „S rostoucími reálnými příjmy nekontrolují tak striktně své výdaje a rádi si dopřejí i to, co nemohli nebo na co ani neměli dostatečné finanční prostředky,“ uvedl analytik pro SZ Byznys.

Průměrná hrubá měsíční mzda v červnu meziročně reálně stoupla o 4,8 % na 43 941 korun. Stoupla po dvou letech poté, co od konce roku 2021 v důsledku vysoké inflace klesala.

„V předchozím období se domácnosti velmi omezovaly, šetřily, kde se jen dalo, ale nyní jsou mnohem optimističtější ohledně své finanční situace. Proto začaly více utrácet, a to nejen za nezbytné položky, jako jsou potraviny či bydlení. Ve vyšší míře nakupují i statky pro svou potěchu,“ popsal Kron.

Podle vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jany Gotvaldové přispěly k růstu internetové a zásilkové obchody a nespecializované prodejny, které nabízí převážně potraviny. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby vzrostly o 18,1 %.

„Zvýšení tržeb v maloobchodě navazuje na růst reálných mezd, k němuž dochází díky poklesu inflace. Zároveň je možné vypozorovat tendenci lidí více utrácet za zdraví a krásu a upozaďovat dříve preferované výdaje na komunikační techniku či domácnost,“ vysvětlil pro SZ Byznys hlavní ekonom UniCredit Research Pavel Sobíšek.

Výjimkou v trendu jsou tržby za prodej a opravy motorových vozidel, klesly meziročně o 0,1 %, oproti předchozímu měsíci o 0,3 %. A nižší čísla hlásí také prodejny s oděvy a obuví, kterým se tržby snížily o 0,2 %.

Na stav maloobchodníků přirozeně reagují i velkoobchodníci, jak popisuje Kron. „Ale vždy záleží na typu daného zboží. Obecně se dá říci, že v případě rychloobrátkového zboží budou maloobchodní prodejci poptávat větší množství a velkoobchodní prodejci tak budou ve vyšší míře objednávat u svých dodavatelů. Důležitým faktorem ovšem je výše skladových zásob, délka výrobního procesu a doba dopravy,“ vysvětlil.

Tržby maloobchodů z března na duben meziměsíčně klesly, což experti připisují březnovým Velikonocům. V následujících měsících ovšem očekávají příznivé období. „S příchodem léta bude poptávka růst a k dobru bude promlouvat i nízká srovnávací základna s loňským rokem, kdy byly tržby maloobchodníků v červených číslech,“ sdělil ČTK analytik společnosti Citfin Tomáš Volf.

„Celkový růst tržeb v maloobchodě by měl pokračovat i v dalších měsících podobným tempem, nečekáme tedy žádnou skokovou změnu,“ dodal Sobíšek.

Doporučované