Hlavní obsah

Češi dále brzdí v utrácení. Tržby obchodníků klesají už rok v kuse

Foto: David Neff, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Lidé v Česku dále odmítají utrácet své peníze. Výsledkem je, že tržby obchodníků klesají již 12 měsíců po sobě.

Článek

Maloobchodní tržby se v dubnu meziročně snížily o 7,7 procenta, v Česku tak klesají už přesně rok v kuse. Ve středu o tom informoval Český statistický úřad (ČSÚ).

Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel snížily v dubnu reálně o 0,3 procenta, přičemž za pohonné hmoty klesly o 2,9 procenta, naopak za potraviny vzrostly o 0,2 procenta a za nepotravinářské zboží stagnovaly.

Meziročně se maloobchodní tržby v dubnu snížily reálně o 7,7 procenta, v tom za nepotravinářské zboží klesly o 9,5 procenta a za potraviny o 9,3 procenta, naopak za pohonné hmoty vzrostly o 6,9 procenta.

„Maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy v dubnu meziročně poklesly o 7,7 procenta. Pokles prodeje potravin a nepotravinářského zboží, započatý v květnu loňského roku, pokračoval i v letošním dubnu. Naopak prodej pohonných hmot zaznamenal růst tržeb, stejně jako v předchozím měsíci,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

„Pokles tržeb zaznamenaly všechny sortimentní skupiny prodejen a také internetové a zásilkové obchody. Významný vliv na pokles tržeb maloobchodu měl nižší prodej v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin a nižší prodej výrobků pro domácnost,“ dodává Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ.

Tržby ve specializovaných prodejnách s výrobky pro domácnost meziročně klesly o 16,5 procenta, s oděvy a obuví o 7,5 procenta, s počítačovým a komunikačním zařízením o pět procent, s kosmetickými a toaletními výrobky o 3,8 procenta, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 3,7 procenta a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 2,5 procenta.

Tržby z prodeje potravin se snížily v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o 9,4 procenta a ve specializovaných prodejnách potravin o 6,9 procenta. V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se tržby zvýšily o 4,1 procenta. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby klesly o 6,8 procenta.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel reálně meziměsíčně klesly o 1,3 procenta. Meziročně se tržby zvýšily o 6,3 procenta, v tom za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) vzrostly o 6,7 procenta a za opravy motorových vozidel o 4,8 procenta.

„Už příští měsíc by mohla přijít změna. Loni v květnu totiž začaly útraty Čechů meziročně klesat a letos začnou díky nízké srovnávací základně pravděpodobně opět mírně růst. Na chování spotřebitelů se však nic nezmění. I přes velmi nízkou nezaměstnanost se lidé bojí o své budoucí příjmy a o celkovou ekonomickou situaci,“ napsal analytik Tomáš Volf ze společnosti Citfin.

„Spotřebitele drtí vysoká inflace, snižuje jejich kupní sílu a nutí dál omezovat jejich nákupy. Při porovnání s průměrnými očištěnými nákupy v roce 2019 se obsah nákupních košíků smrknul o 5,6 procenta, což je mimochodem nejvíc v celé EU. Vliv inflace je neúprosný, a tak zatímco v obchodech v dubnu nechali lidé o 20 procent více peněz než v roce 2019, odnesli si v podstatě o 5,6 procenta méně zboží,“ dodal hlavní ekonom banky Creditas Petr Dufek.

Doporučované