Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Česká kryptoměnová asociace (ČKMA) zřídila novou pozici ombudsmana, který bude hájit zájmy nejen kryptoměnových nadšenců. Jeho hlavním úkolem bude nezávislé posouzení případných stížností na obchodníky s kryptoměnami nebo sporů mezi nimi a podnikateli.
Mezi hlavní činnosti asociace dlouhodobě patří „kultivace kryptoměnového oboru“, a i proto novou pozici ombudsmana vytvořila. Do funkce byl jmenován Tomáš Cuník, právník se zkušenostmi na finančním trhu, který v minulosti působil například v České národní bance (ČNB) nebo na Ministerstvu financí.
Na ombudsmana ČKMA se mohou obrátit všechny fyzické i právnické osoby, a to v případech, kdy nejsou spokojeny se službami některého z členů asociace nebo jsou třeba přesvědčeny o tom, že jeho postup nebyl správný. Ombudsman bude nápomocný i v případech, kdy budou mít klienti problémy s reklamací.
Tomáš Cuník
- Vystudoval magisterské právnické programy na Masarykově univerzitě v Brně a Stockholmské univerzitě.
- Působil jako právník na Ministerstvu financí ČR a po stáži v Evropské centrální bance jako právník a následně vedoucí právního oddělení odboru regulace finančního trhu v České národní bance.
- Poslední tři roky pracoval v soukromém sektoru, nejprve v advokátní kanceláři GPP & Co a aktuálně jako vedoucí právník v kryptoměnové společnosti Confirmo.
- V průběhu celé kariéry se věnoval oblasti bankovnictví, kapitálových trhů, opatření proti praní špinavých peněz a dalších sektorů regulace finančních trhů.
Podle Cuníka je důležité, aby mohli Češi důvěřovat tuzemským kryptoměnovým burzám a směnárnám. Právě funkce ombudsmana je dalším krokem k bezpečnějšímu a transparentnějšímu prostředí pro uživatele kryptoměn v Česku.
„Pokud uživatel kryptoslužby nebude spokojen se způsobem nebo postupem vyřešení jeho stížnosti ze strany poskytovatele, může se obrátit na mne. Já tento postup poskytovatele nezávisle prověřím jako ‚druhá instance‘ a stranám následně poskytnu své stanovisko. Toto stanovisko není právně závazné pro poskytovatele ani pro zákazníka, nicméně očekávám, že poskytovatelé se jím budou řídit,“ vysvětluje Cuník.
Podle „kryptoombudsmana“ bude zároveň cílem stanovisko poskytnout v takové formě, aby bylo pro zákazníka lehce srozumitelné a pochopitelné i v případě, že se v technických záležitostech kryptoměnových služeb podrobně neorientuje.
„Nutno dodat, že využití ombudsmana není povinností zákazníka, pouze dodatečnou možností k zajištění smírného řešení případného sporu,“ říká Cuník, který dříve vedl právní oddělení odboru regulace finančního trhu v ČNB.
Čerstvě jmenovaný ombudsman očekává, že mezi nejčastější typy stížností budou patřit problémy spojené s chybami při provádění transakcí, se ztrátou přístupu k prostředkům nebo s bezpečnostními otázkami kryptoměn. Velkou část dotazů pak podle něj budou tvořit také stížnosti týkající se zákonů proti praní špinavých peněz.
„Obávám se také, že se mohou objevit stížnosti na podvodná jednání některých poskytovatelů kryptoslužeb. Věřím však, že těchto stížností bude co nejméně a že v nich nijak nebudou vystupovat členové ČKMA. V případě nečestného či jinak problémového chování poskytovatelů kryptoslužeb mimo ČKMA jsou možnosti ombudsmana tyto věci ovlivnit podstatně menší,“ upozorňuje vystudovaný právník.
Jeho primárním úkolem v roli ombudsmana bude také nezávisle posuzovat stížnosti zákazníků na vnímané nekvalitní, neetické nebo nezákonné jednání poskytovatelů kryptoměnových služeb, kteří jsou členy ČKMA.