Hlavní obsah

Nová americká pravidla mohou zdražit a omezit přepravu plynu

Foto: Wojciech Wrzesien, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Nová americká pravidla na přepravu LNG jsou podle společností z oboru příliš přísná a podle Financial Times je nejsou schopny dodržovat. Situace by navíc mohla ohrozit pozici USA jako energetického lídra.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Firmy, které se pohybují v byznysu kolem zkapalněného zemního plynu (LNG) varují Trumpovu administrativu, že uvalení poplatků pro lodě vyrobené v Číně, při kotvení v amerických přístavech, mohou přepravu plynu zdražit nebo zásadně omezit.

Amerika chce novinkou zvýšit využívání amerických plavidel při převozu této suroviny tím. Upozornil na to deník Financial Times. Problém totiž spočívá v tom, že naprostá většina obřích nákladních lodí je buď přímo čínských, nebo tam jsou vyrobeny a ani USA nemají kapacity postavit si vlastní.

Pravidla, která 17. dubna zveřejnil americký obchodní zmocněnec Jamieson Greer, by mohla toto exportní odvětví s roční hodnotou 34 miliard dolarů poškodit. LNG je přitom zásadním bodem Trumpova plánu nastolení americké energetické dominance, píše se podle Financial Times v dopisech, které tento týden zaslal vládě Americký ropný institut (API).

USA chce pomocí poplatků zvýšit tlak na Čínu kvůli nekalým obchodním praktikám a současně podpořit domácí výrobu lodí. Spojené státy by podle pravidel měly za 180 dní (14. října 2025) začít od majitelů a provozovatelů plavidel z Číny vybírat poplatek 50 dolarů za tunu LNG. Poplatek by se pak v následujících třech letech měl zvýšit o 30 dolarů. Společnosti z jiných částí světa, které provozují lodě postavené v Číně, budou poplatky platit také, i když nižší. Poplatky se budou vybírat jednou za plavbu, nikoliv za každý přístav, jak bylo původně navrženo, a bude účtován maximálně pětkrát ročně za plavidlo.

Zkapalněný zemní plyn (LNG)

LNG (anglicky liquefied natural gas, odtud používaná zkratka) – je zemní plyn ve zkapalnělé formě, který má při atmosférickém tlaku teplotu −162 °C. Plyn je zkapalňován po vytěžení, aby mohl být díky až 600krát menšímu objemu snadněji dopravován na odbytiště pomocí tankerů nebo cisternových vozidel. Terminály jsou vybaveny regazifikačním zařízením, v němž dojde ke znovuzplynění LNG, který se následně dá natlačit do trubek, odkud putuje dál.

Spojené státy se v rámci LNG nyní derou do popředí světové těžby. V roce 2023 předstihly Austrálii a staly se největším světovým vývozcem LNG. Vloni dodaly 11,9 miliardy krychlových stop (375 786 530 metrů krychlových) LNG denně - což by stačilo na pokrytí potřeby plynu Německa a Francie dohromady. A mají další ambiciózní plány - do konce desetiletí chtějí vývoz zdvojnásobit.

Pravidla nejde dodržet, upozorňují odborníci

Američtí vývozci LNG se ovšem obávají, že pravidla průmysl poškodí. Dramaticky by zvýšila například náklady na uzavírání smluv s plavidly - LNG průmysl je na plavidlech vyrobených v Číně a dalších zemích téměř totálně závislý.

Minulý pátek vydala prohlášení také Světová námořní rada, v němž vyjádřila vážné obavy ohledně přístavních poplatků. Jedná se podle ní o krok špatným směrem.

Ropný institut v dopisech adresovaných ministrům energetiky a vnitra USA upozorňuje, že není možné, aby výrobci LNG pravidla dodržovali. Podle zdrojů Financial Times v USA v současnosti neexistují žádné lodě, které by byly schopné LNG přepravovat. Americké loděnice jsou navíc již zcela vytížené a na stavbu nových lodí mají kapacity až v roce 2029. Pravidla by tak podle API ohrozila schopnost amerických producentů dominovat v celosvětovém odvětví LNG.

API zároveň žádá americkou administrativu, aby z námořních cel vyňala přepravu ropy a rafinovaných produktů, jako je benzin a zkapalněný ropný plyn. Poplatky by podle nich narušily pečlivě vyvážený dodavatelský řetězec a zasáhly by konkurenceschopnost průmyslu.

„Budeme i nadále spolupracovat s Úřadem obchodního zástupce USA a ministerstvem energetiky na podpoře proveditelných a trvalých politik, které přinášejí prospěch spotřebitelům a podporují dominantní postavení americké energetiky,“ řekl deníku viceprezident API Aaron Padilla.

Výkonný ředitel průmyslové skupiny Center for LNG Charlie Riedl pro Financial Times uvedl, že opatření může destabilizovat dlouhodobé smlouvy, zvýšit náklady pro globální odběratele a hlavně ohrozit pozici USA jako předního vývozce LNG.

„Proto jsme vyzvali USTR, aby z tohoto opatření zcela vyňal lodní dopravu LNG a lodě přepravující LNG,“ uvedl. Financial Times upozorňují, že doposud byl ropný a plynárenský průmysl při lobování u Trumpovy administrativy úspěšný. Sponzorům Trumpovy volební kampaně se například podařilo dosáhnout vyloučení dovozu ropy a plynu do USA z cel.

Doporučované