Hlavní obsah

Káva je nové máslo. Češi ji kvůli ceně kupují ve slevě

Foto: Unsplash.com

Narůstá poptávka po zrnkové kávě.

Zdražování kávy se z kaváren přelilo do obchodů. Přestože nákup zrnek vychází dráž, zájem o ni však neklesá.

Článek

Podle průzkumu společnosti Kupi.cz se průměrná cena za kilogram kávy zvýšila na 615 Kč. Oproti letošnímu lednu to představuje zdražení už o 124 korun.

Při takovém skoku už čeští zákazníci hromadně přešli na obvyklou taktiku a zařadili si kávu k položkám typu máslo – tedy k těm, které nakupují prakticky jen ve slevě. Při nich totiž jeden kilogram zrnek vyjde na 331 Kč. To je proti lednu o sedm procent víc.

Prudké zdražení světově nejrozšířenějšího životabudiče, které způsobila neúroda v hlavních kávových oblastech, se zatím na poptávce nepodepsalo. Alespoň ne v pražírně Mezzo Caffé, která patří mezi největší v Česku.

„Poptávka je stále stejně vysoká a naopak nákupní cena jde teď mírně dolů,“ komentuje současný vývoj jednatel pražírny Michal Šorejs. Upozorňuje, že i přes malý pokles je cena proti předchozím rokům na rekordech a stále se nedostala na předchozí úroveň jako před třemi měsíci, kdy došlo k výraznému skoku nahoru.

Koncový zákazník prý zdražování zaznamenal minimálně. „Jsme víceméně na stejné úrovni z hlediska prodejů. Jediný problém je zvyšování ceny základní suroviny, tu jsme ale z větší části absorbovali do svých marží. Koncový zákazník to pocítil minimálně, spíš se zdražovala velkoobchodní cena,“ říká Šorejs.

To je podle něj i důvod, proč při současném poklesu na světových trzích nešli s cenou dolů. „Nějaký měsíc to ještě dokážeme vydržet a pak uvidíme. Stále čekáme na to, že se cena sníží,“ dodává.

Podle něj z jejich celkových odběratelů tvoří 70 procent zákazníci jako firmy a domácnosti, a tedy pouhých 30 procent tvoří velkoobchod. Dodává, že žádné slevové akce Mezzo Caffe nenabízí.

Podobně to vnímá také společnost Tchibo, jeden z kávových velikánů u nás. Podle tiskové mluvčí Marie Hodačové Šimonovské spotřeba kávy klesá pouze mírně. „Neustále roste spotřeba zrnkové kávy vhodné pro přípravu espressa a Caffé crema, a to hlavně díky velkému počtu každoročně prodaných kávovarů.“

Na druhé straně však podle ní prý ztrácí na oblibě mletá a instantní káva. Společnost, která se mimo kávy zaměřuje i na prodej věcí do domácnosti či oblečení, provozuje vlastní e-shop, prodejny a kavárny, kde mají pravidelně pro své zákazníky různé slevové akce. Kávu firma dodává i do ostatních obchodních řetězců.

Slevy v supermarketech

Že by Češi na kávu kvůli ceně zanevřeli, popírá také mluvčí obchodního řetězce Billa Dana Bratánková. Za posledních 15 měsíců řetězec nezaznamenal výrazné výkyvy. „Dlouhodobě její prodeje spíše mírně rostou,“ komentuje. A dodává, že „zákazníci nakoupí některou z káv vždy v rámci akčních nabídek“.

Se zdražováním kávy tak zároveň v poslední době rostou i výše slev na ni, jak potvrzuje nejen vyjádření Dany Bratánkové, ale také analýza portálu Kupi.cz.

„Pokud zákazníci chtějí za zrnkovou kávu ušetřit, jednoznačně se vyplatí koupit ji v rámci letákových akcí,“ popisuje situaci datová analytička pro Kupi.cz Monika Kopčilová.

V lednu minulého roku se výše slevy na kávu pohybovala okolo 32 procent, letos v lednu činila sleva 37 procent. V dubnu se sleva vyšplhala až na 42 procent.

Doporučované