Článek
Vrací se inflace? Tyto obavy jsou přinejmenším předčasné. Člověka mohou napadnout pouze při pohledu na poslední zprávy, podle kterých se cena másla meziročně zvedla o 40 procent. Máslo je však naprostou výjimkou, v průměru ceny rostou o 2,8 procenta, potraviny jako celek zdražily o 0,1 procenta.
Otázka tedy zní, proč se tak utrhlo máslo a proč dokonce překonalo úroveň z konce roku 2022.
Část viny nesou Němci. Také u sousedů roste cena másla podle Eurostatu o 30 procent a na otázku, proč německé máslo zdražuje proti průměru Evropy dvojnásobným tempem, odpovídají tamní potravináři stejnými slovy jako jejich čeští kolegové. Stáda krav se zmenšují, navíc se v mléce snížil obsah tuku, který je pro máslo hlavní surovinou. Česko je příliš blízko Německu, aby se na něj nepřenesla stejná drahota.
Zůstává ovšem jedna nesrovnalost. Proč se v německém Aldi může prodávat máslo za 2,39 eura (cca 60,50 koruny) a proč v tuzemském diskontu i za 74,90 koruny v případě českého výrobce a za 69,90 koruny při dovozu z Polska.
Podle ministra zemědělství Marka Výborného (KDU-ČSL) může za máselnou drahotu „někdo“, kdo „se snaží uvést zákazníka do chaosu, na kterém potom vydělá“. Proto po dohodě s ministrem průmyslu pošle do mlékáren a supermarketů obchodní inspekci, která si na podivné praktiky posvítí.
Více k tématu:
Podobné výroky jsou nejvýš apelem na „velké mlékárny a obchodní řetězce“, ať nezneužívají období, kdy se peče vánoční cukroví a kdy mohou počítat s tím, že se předražený tuk nakonec stejně prodá. Také na to ministra upozornil stínový premiér Karel Havlíček (ANO). „Nesnažte se kreativně ovlivňovat obchodníky, potravináře a zemědělce, protože je stejně neovlivníte. Naštěstí se pohybujeme v tržním prostředí,“ reagoval Havlíček.
Popsal tím přesně situaci, které dnes české domácnosti čelí, jen nemusel poněkud cynicky užívat slovo „naštěstí“. O ceně rozhoduje trh, ale ten je v Česku v případě másla značně nedokonalý. Pokud za drahé máslo v Německu může nedostatek mléka, pak brzy nastane nedostatek mléka také v Česku, protože se dá do Německa vyvézt za lepší cenu. Vlna zdražování v Česku ovšem překoná i Německo, protože tuzemský trh s máslem ovládá podle loňské zprávy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže oligopol složený ze tří velkých českých podniků (Agofert, Madeta, Alimpex) a jednoho dovozce z Polska (Milkpol), který má pod kontrolou cca 80 až 90 procent trhu.
Při všech nedokonalostech trhu s potravinami jsou vysoké či relativně nízké ceny másla nakonec otázkou slušnosti výrobců a obchodníků. Mezi tuzemskými řetězci chybí Aldi, které nechce svým zákazníkům bezohledným zdražením zkomplikovat vánoční svátky a jehož nižším cenám se nakonec musí přizpůsobit ostatní.