Hlavní obsah

CNG zaostává za plynem. Na předválečné ceny se palivo nevrátilo

Foto: Seznam Zprávy

Vozidlo na stlačený zemní plyn. Ilustrační foto

Cena stlačeného zemního plynu pro pohon vozidel klesla. Na předválečnou úroveň se však nedostala. Do cen stále promlouvají nákupy z dob dražšího zemního plynu.

Článek

Řidiči vozidel na stlačený zemní plyn (CNG) stále tankují levněji, než kdyby jezdili na benzin. Cena CNG se odvíjí především od ceny zemního plynu, a tak zaznamenala v posledních letech výrazné výkyvy. I když loni začala klesat, na úroveň před krizí se však nedostala.

Aktuálně se průměrná cena CNG v Česku pohybuje kolem 36,5 Kč za kg. V roce 2023 činil cenový průměr 37,07 Kč za kg CNG. Velkoobchodní cena zemního plynu přitom meziročně klesla téměř o třetinu.

„Cena zemního plynu se pohybuje v posledních měsících na spotovém trhu v rozmezí 30 až 60 eur za MWh, jakákoliv negativní zpráva ze světa se umí promítnout růstem i o 20 eur na MWh v řádu dní,“ říká Václav Holovčák, člen představenstva společnosti Bonett, která v Česku provozuje síť CNG stanic.

Co je LPG a CNG?

  • LPG je zkapalněný ropný plyn, vzniká rafinací ropy. Vždy jde o směs propanu a butanu v různém poměru.
  • CNG je stlačený zemní plyn, většinově je složen z čistého metanu. Jeho výroba není závislá na ropě.
  • LPG i CNG jsou považovány za ekologičtější alternativu benzinu a motorové nafty podobně jako elektromobilita.

Ceny CNG se na různých stojanech odvíjí od nákupní strategie dodavatele, a tak přesně nekopírují vývoj na velkoobchodním trhu.

„Plyn pro CNG plničky nenakupujeme jen na spotových trzích, ale s ohledem na spolehlivost a bezpečnost dodávek také dopředu. Výsledná cena je pak kombinací spotových a forwardových cen,“ vysvětlil Pavel Grochál, mluvčí dalšího z dodavatelů CNG, společnosti innogy.

S delším předstihem nakupuje CNG většina velkých dodavatelů. Do současných cen tak stále zasahují nákupy za vyšší částky, které obchodníci realizovali ještě v době dražšího plynu. Předkoupený plyn obchodníci doplňují určitým množstvím nakoupeným na denním trhu za spotové ceny.

„Tento vážený průměr poté definuje aktuální ceny na výdejních stojanech s tím, že jakýkoliv posun spotových cen směrem nahoru může mít i vliv na změnu ceny na stojanech,“ popisuje Holovčák.

Konečnou cenu však určuje nejen cena energií, ale i vývoj spotřební daně a kurz koruny vůči euru. „Cena plynu v posledních týdnech stoupá a do cen se promítá také aktuální nepříznivý vývoj kurzu koruny k euru,“ potvrzuje Grochál.

Další pokles ceny CNG by proto v blízké době řidiči neměli očekávat. „Co se týče aktuálně vývoje trhu, tak jsme viděli v únoru a v březnu klesající trendy oproti lednu, ale nyní už je na trhu zase vidět ve srovnání s lednem rostoucí trend,“ potvrzuje mluvčí společnosti E.ON Roman Šperňák.

Největší výkyv však palivo zaznamenalo v roce 2022, kdy vlivem turbulentního vývoje na trhu s plynem dosáhlo průměru 59,06 Kč za kg. Řidiči však mohli CNG natankovat i za téměř 100 Kč za kg. Cena oproti předchozímu roku skočila minimálně na dvojnásobek, protože v roce 2021 stál kg 29,09 Kč. Tehdy už se projevil mírný růst cen plynu, kdy v porovnání s rokem 2020 cena vzrostla o cca 1 Kč za kg.

Využívání vozidel na CNG aktuálně umožňuje snížit náklady oproti benzínu nebo naftě o 20 až 50 procent dle typu vozidla.
Václav Holovčák, člen představenstva společnosti Bonett

„V letech 2019 až 2021 se cena pohybovala kolem 27 Kč za kg napříč celým trhem. V roce 2022 pak vzhledem k událostem v Evropě – energetické krizi i válce na Ukrajině – stoupla dvoj- až trojnásobně. Hlavní snaha většiny dodavatelů byla především pro zákazníky vůbec zajistit dostatek CNG,“ říká Šperňák.

Zájem o CNG je podle dodavatelů stabilní i přes cenové výkyvy v minulých letech. V porovnání s benzinem je palivo ekologičtější a jeho cena nižší. „Využívání vozidel na CNG aktuálně umožňuje snížit náklady oproti benzinu nebo naftě o 20 až 50 procent dle typu vozidla, a současně i to, že využívání bioCNG (vyrábí se z odpadů, které jsou zdrojem biometanu, pozn. red.) v rámci dopravy současně umožňuje významně snížit emise z dopravy,“ říká Holovčák.

Aktuálně se podle CCS cena benzinu pohybuje kolem 40,20 Kč za litr. Pro srovnávání cen benzinu a CNG je třeba použít metr krychlový, což je ekvivalent k litru benzinu – na jeden metr krychlový plynu ujedu zhruba stejnou vzdálenost jako na litr benzinu. Průměrná cena CNG je aktuálně 26,09 Kč za m3. „V porovnání s aktuální průměrnou cenou benzinu okolo 40 Kč představuje CNG pro řidiče úsporu 14 korun na každém litru paliva,“ komentuje Grochál.

Ceny CNG u plnicích stanic se samozřejmě liší místo od místa stejně jako u benzinu. Zatímco CNG bývá většinou levnější než benzin, v Děčíně mohou řidiči natankovat kg stlačeného zemního plynu za 49,9 Kč, v Českém Těšíně, Orlové a Karviné za 43,5 Kč, v Jablunkově a Kopřivnici za 43 Kč. Cenový rozdíl na plnicích stanicích se aktuálně může dostat na 10 Kč za kg. Jeden kilogram CNG zhruba odpovídá 1,4 l benzinu.

Zájem o CNG v Česku zatím neroste, ani nepolevuje. Mezi zákazníky dodavatelů CNG patří hlavně autobusové společnosti v rámci MHD. Tento ekologický pohon využívá například Ostrava, Jihlava nebo Karlovy Vary. „Auta na CNG ve velkém využívají také rozvážkové služby,“ dodává Grochál. Aktuálně je v Česku registrováno zhruba 23 tisíc vozidel s pohonem na CNG, na která připadá 230 čerpacích stanic.

Doporučované