Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Cena ropy Brent se v pondělí dopoledne vyšplhala až na 81,49 dolaru za barel. Za posledních pět dní tak stoupla až o přibližně sedm procent a je na nejvyšších hodnotách od července minulého roku.
Podražila i americká lehká ropa West Texas Intermediate (WTI), až na 78,32 dolaru za barel, což je nejvyšší hodnota od 8. října 2024.
Za nárůstem cen stojí nový balíček sankcí, který v pátek představilo ministerstvo financí Spojených států. Podle odborníků oslovených agenturou Bloomberg jde o doposud nejtvrdší sankční opatření uvalená na odvětví ruského průmyslu, kterým Kreml financuje svou agresi na Ukrajině.
Odcházející administrativa prezidenta Joea Bidena uvalila sankce na dva ruské ropné giganty – firmy Gazprom Něfť a Surgutněftěgaz. Podle Bloombergu tyto společnosti zpracovávají více než čtvrtinu ruského ropného vývozu.
Opatření jsou rozšířena i na více než dvě desítky dceřiných společností a 183 plavidel, z nichž většina patří do tzv. stínové flotily Ruska. V té jsou lodě, ke kterým se Rusko oficiálně nehlásí, ale využívá je k obcházení západních sankcí.
Na sankčním seznamu se nově objevily i pojišťovny Ingosstrach a AlfaStrachovanije, které lodě stínové flotily pojišťovaly.
Tento balíček sankcí je jedním ze způsobům, kterým se tým prezidenta Bidena na poslední chvíli snaží zlepšit vyjednávací pozici Ukrajiny při případných mírových vyjednáváních. Ta by mohla přijít po inauguraci nového amerického prezidenta Donalda Trumpa, k níž dojde 20. ledna.
Pokud opatření zůstanou v platnosti i za nové administrativy, mají podle Bloombergu potenciál narušit ruský vývoz ropy více než cokoli, co dosud učinila jakákoli západní mocnost.
Nový sankční balíček a růst cen černého zlata vytváří potíže i pro Čínu a Indii. Tyto dvě země se po začátku invaze na Ukrajině v únoru 2022 staly hlavními příjemci zlevněné ruské ropy.
Asijské země tak podle odborníků, na něž se odvolává agentura Reuters, budou muset přeorientovat svůj příjem ropy a odebírat větší množství této komodity z jiných zemí – například z Blízkého východu či Afriky – což dále zvýší ceny a přepravní náklady.