Článek
Bavorské úřady povolí zvýšení denní kapacity Transalpinského ropovodu (TAL), kterým je i do Česka přiváděna ropa z italského Terstu. Oznámil to premiér Petr Fiala (ODS) na tiskové konferenci po čtvrtečním jednání s bavorským premiérem Markusem Söderem. Ten oznámil, že zvýšení kapacity o 17 procent začne platit od pátku.
Fiala rozhodnutí považuje za mimořádně důležité pro českou energetickou politiku a bezpečnost. „Díky tomuto rozhodnutí Bavorska bude možné navýšit kapacity ropovodu, kterým je do Česka přiváděna ropa z italského Terstu, což nám pomáhá zbavovat se závislosti na ruské ropě,“ řekl ministerský předseda.
Česko ročně spotřebuje zhruba 7,1 milionu tun ropy. Přes ropovod TAL se podle odborníků dá dovézt asi čtyři miliony tun, plně tedy ruský ropovod Družba nenahradí.
„Pro mě bylo samozřejmostí, že jsme rozhodli zlepšit možnosti dodávek ropovodem do České republiky s tím, abychom českému průmyslu a obyvatelstvu mohli předat dobrou zprávu,“ uvedl Söder. Zdůraznil nutnost evropské solidarity.
Provozovatel ropovodu na italském území SIAT-TAL v květnu na dotaz ČTK uvedl, že TAL může zvýšit „téměř okamžitě“ své dodávky do střední Evropy o pět až šest milionů tun ropy ročně. V uplynulých dvou letech objem dosahoval 37 až 38 milionů tun. Provozně-technický ředitel českého provozovatele ropovodů Mero Zdeněk Dundr tehdy poznamenal, že TAL může nyní zvýšit přepravu o jednotky milionů tun ročně.
Produktovod IKL začíná v bavorském Vohburgu an der Donau, kde se napojuje na ropovod TAL přepravující ropu, která se dopravuje po moři do terminálu v Terstu.
Česko zvládá zpracovávat různé druhy ropy, tedy nejen tu z Ruska. „Od roku 2019 zpracováváme v našich rafinériích 16 různých druhů ropy z desítky zemí světa – z USA, Afriky, Severního moře, Saúdské Arábie, Kazachstánu, Ázerbájdžánu apod.,“ uvedl dříve pro SZ Byznys mluvčí ORLEN Unipetrol Pavel Kaidl.
Česká republika má zároveň v ropovodu TAL pouze 5procentní podíl a neproudí z něj ropa pouze do tuzemska, ale i do ostatních zemí.
Loni se do Česka dovezlo podle statistiky ministerstva průmyslu 6,8 milionu tun ropy, meziročně o 10,8 procenta více. Polovina byla dovezena z Ruska. Ropovod Družba do Česka přepravil 48,8 procenta ropy, ropovod IKL zbytek.
„Obávám se, že za ropovod Družba nemáme v tuto chvíli v Česku adekvátní náhradu,“ řekl v březnovém v rozhovoru pro SZ Byznys Stanislav Bruna, bývalý generální ředitel společnosti MERO.
V případě, že by ropovodem Družba přestala do Evropy proudit ropa, Česká republika by nejspíš musela přejít do nouzového režimu a na českém trhu by mohlo postupně chybět 50 až 60 procent potřebných pohonných hmot.
„My poměrně velké množství motorových paliv, zhruba třetinu, dovážíme. Často ze Slovenska. A prvním problémem by bylo pokrýt tento výpadek na straně importu. Druhý problém je, že ropovod IKL má sice kapacitu 10 milionů tun ropy ročně, ale domnívám se, že dotlačit sem veškerou náhradu za výpadek Družby je v podstatě nemožné,“ vysvětlil Bruna.