Článek
Když se před čtyřmi lety svět v důsledku koronavirové pandemie uzavřel do nečekané karantény, životy mnohých se přesunuly do virtuálního prostoru. Zoom se stal novou kavárnou řady lidí, kde každé ráno diskutovali o pracovních plánech.
A když dopolední porada skončila, zejména Američané si v mnoha případech objednali oběd přes oblíbený franšízový řetězec Domino’s Pizza, který jim doručil jídlo až ke dveřím, ať už žili v New Yorku, nebo na venkově.
Ti, kteří chtěli přebytečné kalorie spálit nějakým pohybem, sáhli kvůli zavřeným posilovnám po cvičebním trenažéru od společnosti Peloton. A protože i kamenné obchody byly pod tíhou lockdownů, začali lidé zboží ve velkém nakupovat přes internetové tržiště Etsy, aby večer zakončili seriálem nebo filmem na Netflixu.
Tyto americké společnosti zde nejsou zmíněny náhodou. Jedná se o příklady firem, jejichž akcie se začátkem pandemie covidu-19 zažily nebývalý růst, v častých případech i o stovky procent. Zmínit by se daly samozřejmě i další společnosti, které z pandemie značně profitovaly.
Moderna jakožto jeden z vývojářů vakcíny proti koronaviru se stala jedním z hlavních hráčů ve farmaceutickém průmyslu. Její akcie vystřelily vzhůru díky úspěchu ve vývoji a distribuci vakcíny. Carvana, online prodejce ojetých vozů, zase využila celkově zvýšené poptávky po online nákupech a její akcie taktéž výrazně posílily, když si lidé nemohli vybrat auto přímo v bazaru.
Návrat do „normálu“
S postupem času se svět ovšem postupně navrátil do běžného fungování a akcie mnoha „pandemických hvězd“ se ocitly na úrovních před pandemií nebo i hluboko pod nimi. Jedním z vítězů pandemie byla platforma Zoom pro online videokonference. S nuceným přechodem na práci z domova a distanční vzdělávání zaznamenal Zoom obrovský nárůst poptávky po svých službách.
S návratem do školních lavic a zaměstnání se ovšem situace začala otáčet. Během pandemie si akcie v říjnu 2020 sáhly až na maximum 565 dolarů, ale pak přišel ostrý pád k 60 dolarům, kde je akcie již delší dobu „uvězněna.“
„Trh tuto akcii v jednu chvíli extrémně přecenil. Časem se ukázalo, že firma nedokáže dosáhnout takové ziskovosti, aby odpovídala valuačnímu násobku, a proto došlo u tohoto titulu k vystřízlivění. Mezitím se rozjel Microsoft Teams a Google Meet, které jsou zdarma a nabízejí podobné služby,“ vysvětluje pro SZ Byznys akciový analytik Štěpán Hájek z brokerské společnosti XTB.
Propad podobného rozsahu postihl také společnost Peloton, která těžila z masivní poptávky po domácích fitness zařízeních, zejména rotopedech. Vzhledem k uzavřeným posilovnám lidé cvičili přímo doma, ale po ukončení lockdownů se postupně vraceli do fitness center, z čehož se firma nedokázala zatím pořádně dostat a začala propouštět zaměstnance.
Společnost, která se kdysi pyšnila tržní hodnotou přes 50 miliard dolarů, je nyní trhem oceněna na méně než půldruhé miliardy dolarů.
Hluboko pod svými maximy z dob covidu se nachází také akcie Moderny. Farmaceutická společnost známá svými vakcínami proti koronaviru zaznamenala během pandemie značný úspěch a akcie vzrostly zhruba 14násobně. Z maxima kolem 470 dolarů ale posléze spadly na současných 112 dolarů.
„U Moderny trh nadšeně reagoval na vývoj vakcíny a očekával, že se vydělá spousta peněz. Moderna hodně vydělala, ale jenom v prvních dvou letech během covidu. Akcie se tak musely přizpůsobit nové realitě, že o vakcíny již není zdaleka takový zájem, a její byznys se vrací do normálních kolejí. Akcie Moderny jsou nyní možná lehce podhodnocené oproti její reálné hodnotě,“ říká Hájek.
Další pandemickou hvězdou se stalo online tržiště Etsy. V prvních dnech pandemie se firmě dařilo v důsledku nákupů z domova. Návrat některých zákazníků do kamenných obchodů po větší dostupnosti vakcín však způsobil zpomalení segmentu e-commerce. Už v prvním čtvrtletí roku 2021 společnost zaznamenala úbytek aktivních zákazníků a začala více čelit konkurentům, jako je Amazon.
Netflix a pizza
Mezi společnostmi najdeme na druhé straně i takové, které sice od covidových maxim výrazně oslabily, ale dokázaly se z těchto propadů otřepat. To je případ streamovací služby Netflix, která během pandemie zaznamenala přiliv nových uživatelů, z nichž ovšem část začala postupně odcházet. Oblíbené streamovací službě se ale povedlo úspěch znovu nakopnout.
Akcie je sice stále zhruba deset procent pod pandemickým maximem, ale to je ve srovnání s výše zmíněnými firmami velký úspěch. „Chvíli to před pár lety vypadalo, že uvidíme streamovací války mezi Netflixem a jeho největšími konkurenty, ale nakonec se ukázalo, že jediný, kdo dokáže růst na úrovni nových předplatitelů, je právě Netflix,“ říká Hájek k úspěchu firmy.
Podle analytika je to výsledek kvalitního managementu, který dokázal využít solidního byznysu, který Netflix má.
Z postpandemického propadu se dokázala úspěšně zmátořit i Domino’s Pizza, jejíž akcie se v prosinci 2021 podívaly až na více než 560 dolarů. S postupným otevíráním restaurací ale došlo k poklesu poptávky a pádu akcií až na 300 dolarů.
Stejně jako v případě Netflixu se i Domino’s Pizza z poklesu vzpamatovala, což dokládá následný růst akcií k dnešním 500 dolarům. To je podle analytika Hájka z XTB dáno i tím, jak efektivně společnost pracuje s penězi.
„Spousta firem, jako například Zoom, byla dlouho zisková, ale pro investory to nebylo až tak zajímavé, protože si nemohli na ty peníze sáhnout. Domino’s je byznys, který vrací většinu peněz akcionářům tím, že se zaměřuje na zpětný odkup svých akcií, čímž zvyšuje jejich hodnotu pro své investory,“ uzavírá Hájek.