Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Období, kdy firmy v Evropě pravidelně každé čtvrtletí zveřejňují své hospodářské údaje, je oproti USA zpravidla tak trochu v ústraní. Mnoho investorů se totiž soustředí především na výsledky těch největších technologických firem v USA, které díky své obrovské tržní kapitalizaci ovlivňují vývoj na světových kapitálových trzích mnohem razantněji než jakákoli firma z Evropy.
Analytici měli pro evropské firmy výrazně nižší očekávání než pro jejich americké protějšky. „Například meziroční růst zisků byl v Evropě očekáván na úrovni 4,5 procenta, zatímco ve Spojených státech to byl více než dvojnásobek,“ říká pro SZ Byznys makléř Lukáš Novotný z WOOD & Company.
Evropské firmy tak oproti těm americkým vykazují horší výsledky, což se ale podle Novotného dalo čekat. Výsledková sezona v Evropě je zhruba v polovině, zatímco ve Spojených státech již reportovalo více než 70 procent veřejně obchodovaných firem.
„Výsledky evropských firem ve srovnání s těmi americkými prozatím častěji negativně překvapily trh jak na úrovni tržeb, tak i čistého zisku,“ říká pro SZ Byznys Tomáš Cverna, analytik brokerské společnosti XTB.
Novo Nordisk zklamal
Velká pozornost investorů směřovala pochopitelně na čtvrtletní výsledky firmy Novo Nordisk, která se díky svým přípravkům na hubnutí stala loni nejhodnotnější firmou v Evropě s akciemi na burze. Dánský výrobce léků, jehož tržní hodnota činí v přepočtu přes 13,3 bilionu korun, investory z hlediska čísel ale příliš nenadchl.
Firma sice dokázala meziročně navýšit provozní zisk o devět procent v přepočtu na 87,8 miliardy korun, ten ale i tak zůstal pod očekáváním trhu. Firma navíc snížila výhled. Akcie v reakci na výsledky nejprve prudce klesly, ale později část ztrát umazaly. I s tímto klopýtnutím si však od začátku roku připisují kolem 28 procent.
Navzdory tomuto zklamání, jsou právě evropské zdravotnické firmy jedním z vítězů letošní výsledkové sezony. Podle údajů agentury Bloomberg překonaly zdravotnické společnosti vedle bank v tomto čtvrtletí očekávané zisky o největší rozdíl. Zisky naopak podle Bloombergu zaostávají v energetice, spotřebitelském sektoru a telekomunikacích.
„Na růstu z finančního sektoru se podílejí nejvíce pojišťovny, hlavně ty z Turecka, protože nárůst jejich výnosů ovlivňuje tamní vysoká inflace,“ říká Cverna z XTB. Na tržbách mezičtvrtletně rostou ale i pojišťovny ze západní Evropy, jako například německá Allianz o 7,6 procenta nebo francouzská AXA o osm procent.
Vítězem Rheinmetall
Za jednoho z hlavních vítězů aktuální evropské výsledkové sezony můžeme podle analytiků zařadit německou společnost Rheinmetall zaměřenou na výrobu zbraní a obranných technologií. Ta zveřejnila velmi pozitivní výsledky minulý týden. Německá zbrojovka v prvním pololetí téměř zdvojnásobila provozní zisk na 404 milionů eur (přes deset miliard korun) a k tomu tržby zvýšila o třetinu.
„Tržby i zisky Rheinmetallu byly vyšší, než se předpokládalo, což vedlo k růstu akcií o více než deset procent od zveřejnění výsledků,“ hodnotí pro SZ Byznys makléř Lukáš Novotný z WOOD & Company.
„Za výrazným růstem firmy stojí vysoká poptávka po munici a tancích v souvislosti s válkou na Ukrajině. K růstu ziskovosti se navíc přidala i akvizice španělské firmy Expal, kterou Rheinmetall získal loni,“ doplňuje Cverna z XTB. Za dalšího vítěze této výsledkové sezony pak Cverna považuje francouzského módního giganta Hermès.
Módní značka ve druhém čtvrtletí zaznamenala nárůst tržeb o 13 procent na 3,7 miliardy eur. Navzdory zhoršujícím se ekonomickým podmínkám a neuspokojivým výsledkům jiných luxusních značek zůstává Hermès stabilním lídrem ve svém odvětví a dokáže si udržet působivé marže.
„Firma si prakticky kolem svého podnikání vytvořila ultra luxusní sektor. Společnost tak cílením na movitou klientelu odolává tlakům, jež působí na sektor luxusních značek,“ vysvětluje analytik.
Není luxus jako luxus
Poněkud jiný příběh můžeme sledovat u další luxusní značky. Výsledky britské Burberry zveřejněné v polovině července totiž byly pro investory velkým zklamáním.
„Hospodářské výsledky i výhled byly horší, než se očekávalo, a společnosti se nedaří konkurovat luxusním značkám jako Chanel a Louis Vuitton. Kvůli slabým výsledkům musela firma pozastavit výplatu dividend, a akcie Burberry se za poslední měsíc propadly o 26 procent,“ shrnuje Novotný z WOOD & Company.
Analytik Cverna z XTB dále zmiňuje například norskou společnost Nel, která je jedním z největších globálních dodavatelů vodíku pro energetiku a průmysl. „Vodíkový segment nyní zažívá útlum, a nejen na výsledcích, ale i cenách akcií to je znát,“ říká.
Dalším poraženým je například Husqvarna, švédská společnost známá především výrobou zahradní techniky. „Před zveřejněním výsledků se její akcie na stockholmské burze obchodovaly za více než 90 švédských korun za kus, avšak po slabých výsledcích a nepříznivém výhledu klesly na cenu kolem 68 švédských korun,“ konstatuje Novotný.