Hlavní obsah

„Vlk v kašmíru“ musel spolknout hořkou pilulku. Pokořil ho konkurent

Foto: Wikipedia.org

Kabelka Birkin, vlajková loď společnosti Hermès. Ilustrační foto.

Skupina LVMH zaměřená na luxusní výrobky oznámila hospodářské výsledky, které ale její investory zklamaly. Následoval výprodej akcií a ztráta pozice jedničky mezi nejhodnotnějšími francouzskými firmami.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

V boji dvou největších evropských firem prodávajících luxusní zboží došlo k výměně na pozici jedničky, když hodnota společnosti Hermès přeskočila konkurenční konglomerát LVMH.

Ocenění společnosti Hermès International dosáhlo v úterý 243,65 miliardy eur, čímž na krátkou dobu překonalo 243,44 miliardy eur společnosti LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton. Upozornila na to agentura Bloomberg.

Obrat přišel poté, co se LVMH v Paříži propadla až o 8,4 procenta po neuspokojivých výsledcích za první čtvrtletí v důsledku zpomalující poptávky v Číně a USA a v souvislosti s hrozbami eskalace obchodní války.

Pro společnost Hermès, která proslula výrobou hedvábných šátků nebo kabelek Birkin, je tento krok potvrzením její strategie zůstat nezávislá – a to i když si na jejich firmu brousí zuby miliardář Bernard Arnault, jinak také majoritní akcionář LVMH.

V roce 2010 se totiž Arnault pokusil o převzetí Hermèsu a chtěl obě společnosti propojit v jednom konglomerátu. Ale neuspěl. Jeho strategie totiž vedla naopak ke sjednocení členů rodiny Hermès a ti nakonec donutili muže přezdívaného „vlk v kašmíru“, který často bezohledně přebíral slavné značky, aby o několik let později své akcie prodal.

Společnost LVMH, která vlastní značky jako Christian Dior nebo Tiffany, vykázala v roce 2024 tržby ve výši 84,7 miliardy eur a provozní zisk 19,6 miliardy eur. Hermès měl v tomto období tržby ve výši 15,2 miliardy eur a provozní zisk 6,2 miliardy eur.

Společnost Hermès, která vznikla v roce 1837 jako výrobce postrojů, přestála pokles poptávky po luxusním zboží lépe než její konkurenti, protože se zaměřila na ty nejbohatší a přesně kalibrovala exkluzivitu a „řízený nedostatek“, napsala agentura Bloomberg.

Obchodní model s omezenou luxusní nabídkou zajistil, že například poptávka po kabelkách Birkin pojmenovaných po zesnulé britské zpěvačce a herečce Jane Birkinové a Kelly inspirovaných princeznou Grace Kelly převyšuje nabídku.

Výsledkem této taktiky jsou pořadníky a cenovky, které v Paříži začínají přibližně na 10 000 eurech, tedy zhruba 250 tisících korun, a na sekundárním trhu mohou dosáhnout ještě výš.

Naproti tomu ocenění LVMH škodí „konglomerátní sleva“, analytici tím popisují fakt, že například Sephora má nižší marže než značka Louis Vuitton.

V pondělí LVMH zveřejnila výsledky za první čtvrtletí, které byly u její klíčové jednotky zabývající se módou a koženým zbožím mnohem horší, než se očekávalo. Hermès zveřejní své čtvrtletní tržby ve čtvrtek.

Arnault často vévodí žebříčku nejbohatších lidí světa, v současné době je v žebříčku miliardářů agentury Bloomberg na pátém místě. Majetek rodiny Hermès, jejíž dědic Axel Dumas vede v šesté generaci divizi výrobce sedel, se v prosinci odhadoval na 171 miliard dolarů.

V únoru ocenění společnosti Hermès nakrátko překročilo symbolickou hranici 300 miliard eur, ale od té doby však padá kvůli obavám z dopadů cel a obchodních válek na luxusní sektor.

Značky skupiny LVMH

Alkohol

Šampaňské: Moët & Chandon, Ruinart, Mercier, Dom Pérignon, Veuve Clicquot, Krug

Koňak: Hennessy

Rum: 10 Cane

Vodka: Belvedere, Chopin

Víno: Domaine Chandon California, Bodegas Chandon, Domaine Chandon Australia, Château d'Yquem, Terrazas de los Andes, Newton, Cape Mentelle, Cloudy Bay, Cheval des Andes, Numanthia

Whisky: Glenmorangie, Ardbeg, Glen Moray

Móda

Oděvy, kožené zboží, doplňky: Louis Vuitton, Givenchy, Céline, Kenzo, Loewe, Marc Jacobs, Fendi

Oděvy a doplňky: Emilio Pucci, Donna Karan, Thomas Pink

Obuv a doplňky: Berluti, StefanoBi

Kosmetika

Parfémy: Perfumes Loewe, Acqua di Parma

Kosmetika: Make Up For Ever, Laflachère

Parfémy a kosmetika: Christian Dior, Parfums Givenchy, Guerlain, Kenzo Parfums, Benefit Cosmetics, Fresh

Šperky

Hodinky: Dior Watches, TAG Heuer, Zenith, Hublot, Bulgari

Šperky: Bulgari, Fred, Chaumet, De Beers LV, Tiffany & Co.

Ostatní

Obchody: Sephora, Duty Free Shoppers, Le Bon Marché, Marie-Jeanne Godard, Nowness, Miami Cruiseline Services, La Samaritaine

Média: Investir, Radio Classique, Classica, Connaissance des Arts, Arléa, Les Échos, Défis, TPE-PME, Salon des Entrepreneurs

Doporučované