Článek
Tesla dlouho dominovala trhu s elektromobily, ale letošní rok přináší otázku, zda si stále drží status inovátora nebo zda její sláva postupně bledne. Klesající prodeje na klíčových trzích, sílící konkurence a stále polarizovanější image Elona Muska přivádějí investory do stavu nejistoty.
Tesla patří mezi elitu technologického světa, ale do letošního roku vstoupila levou nohou. Její akcie od prosincového maxima ztratily více než třetinu hodnoty, přičemž jen od ledna klesly o více než 20 procent. Hodně tomu „pomohl“ i úterní osmiprocentní propad po zveřejněných prodejích v Evropě, čímž se tržní hodnota Tesly dostala pod jeden bilion dolarů.
Mezi velkými technologickými firmami si tak poslední měsíce vede suverénně nejhůř, což na Wall Street vyvolává smíšené reakce. Polovina analytiků dle agentury Bloomberg doporučuje akcie Tesly koupit, zatímco druhá radí vyčkávat nebo prodávat.
Přitom ještě loni zaznamenaly akcie působivý růst přes 60 procent, jenž byl v závěru roku poháněn výsledky prezidentských voleb v USA, kdy vítězství Donalda Trumpa a podpora Elona Muska vedly k optimismu investorů ohledně příznivější regulace pro Teslu.
„Největší problémy Tesly v roce 2025 nebudou technologické – půjde o obraz v očích veřejnosti. Politické angažmá Elona Muska se dnes negativně odráží na tržbách, věrnosti značce i důvěře investorů,“ píše v komentáři Jacob Falkencrone, hlavní stratég Saxo Bank.
Jeden z největších poklesů prodeje vozů Tesla zaznamenalo Německo, kde registrace nových vozidel této značky klesly o 59,5 procenta. Německo je přitom pro Teslu klíčovým trhem, neboť firma tam provozuje svou jedinou evropskou továrnu. Celkový objem prodeje elektromobilů v Německu ovšem vzrostl o 54 procent. Tržní podíl Tesly si mezi sebe rozdělují Volkswagen, Seat a BMW.
Ještě více klesl Tesle prodej aut ve Francii, a to o 63 procent. V Norsku, jež patří k největším evropským elektromobilovým trhům, se registrace vozů Tesla snížily o 38 procent, v Británii pak o osm procent. Celkové prodeje v Evropě Tesle poklesly meziročně o 45,5 procenta.

Vývoj akcií Tesly za posledních 12 měsíců. Loňský růst byl částečně poháněn výsledky prezidentských voleb v USA v listopadu 2024.
Politická angažovanost
Analytici poukazují na to, že problém není pouze v cenové politice Tesly, ale i v samotném Muskovi. Podpora krajně pravicové Alternativy pro Německo (AfD) před německými volbami u mnoha (často ekologicky smýšlejících) zákazníků vyvolala odpor.
Sociálními sítěmi kolují obrázky samolepek na starších vozech Tesla s nápisem: „To jsem si koupil, ještě než Elonovi přeskočilo.“ Toto symbolické gesto odráží rostoucí nespokojenost části majitelů s kontroverzním vystupováním šéfa automobilky.

„To jsem si koupil, ještě než Elonovi přeskočilo.“ Nápis na samolepkách, které se objevují na starších vozech Tesla, symbolizuje rostoucí frustraci části majitelů z kontroverzního chování šéfa automobilky.
Musk čelí rostoucímu tlaku kvůli své roli v administrativě Donalda Trumpa. Jako šéf nově vytvořeného Ministerstva vládní efektivity (DOGE) je spojován s masivním propouštěním státních zaměstnanců, což vyvolalo celonárodní protesty a soudní spory.
Nedávné demonstrace proti Muskovi se konaly mimo jiné i před showroomem Tesly v Austinu, kde sídlí centrála firmy. Stovky lidí nesly transparenty s nápisy „Musk krade vaše peníze“ či „Tesla financuje fašisty“. Organizátoři protestů tvrdí, že oslabení Tesly je klíčové pro snížení Muskova politického vlivu.
Negativní dopady Muskova spojení s Trumpem potvrzují i průzkumy. Dle Quinnipiac University si 53 procent voličů nepřeje, aby Musk hrál významnou roli v administrativě Donalda Trumpa, zatímco 39 procent by jeho zapojení podpořilo, píše server Yahoo Finance.
Ztrátu důvěry v Muska ukazuje i průzkum American EV Jobs Alliance – jen 35 procent majitelů elektromobilů ho hodnotí pozitivně, zatímco 42 procent negativně. Napětí narůstá i uvnitř samotné Tesly. Dle uniklé nahrávky, kterou získal Washington Post, někteří manažeři zjevně naznačili, že by společnosti pomohlo, kdyby Musk odstoupil.
„Musk si vybral nejhorší možnou chvíli pro politickou angažovanost,“ poznamenává analytik Colin Rusch z investiční banky Oppenheimer.

Demonstranti se na Den prezidenta USA shromáždili v americkém Washingtonu na protest proti krokům administrativy prezidenta Trumpa a miliardáře Elona Muska.
Musk jako přítěž?
Musk se po dvě dekády prezentoval jako vizionář, který přetváří automobilový průmysl. V roce 2025 ale jeho kontroverzní vystupování přestává být pro Teslu výhodou. Dle analytiků ze Stifel se obliba značky propadla na pouhá tři procenta, popisuje americký magazín Forbes.
Tento ukazatel, známý jako čistá přízeň, vyjadřuje rozdíl mezi podílem lidí, kteří Teslu vnímají pozitivně, a těmi, kteří ji hodnotí negativně. A právě tento rozdíl je nejníže od roku 2018, kdy se začal měřit.
Muskova angažovanost v Trumpově administrativě přitom zpočátku vypadala jako strategická výhoda, zejména kvůli možnosti deregulace automobilového sektoru.
„Ovšem poté, co americká vláda nečekaně zrušila plán budování sítě nabíječek pro elektromobily v hodnotě pěti miliard dolarů, což se může negativně podepsat na dlouhodobé poptávce po produktech Tesly, se karta obrací,“ uvádí Falkencrone ze Saxo Bank.
Tesla prohrává s BYD
Na čínském trhu Tesla naráží na stále sílícího domácího hráče – společnost BYD. Zatímco Tesla na tamním trhu zaznamenala v lednu pokles tržeb o 11,5 procenta, BYD rostl o 48 procent. Důvody? Lepší technologie a nižší ceny.
Čínská automobilka nabízí pokročilé samořídící funkce s umělou inteligencí za zlomek ceny Full Self-Driving (FSD) softwaru Tesly. K tomu se přidávají překážky ze strany čínských úřadů, jež zpomalují schvalování samořiditelných technologií Tesly. Naproti tomu BYD těží ze silné vládní podpory a lokální poptávky.
Potíže se objevují i na domácím trhu Tesly. „V Kalifornii jí v loňském roce klesly tržby o 12 procent a klesaly už páté čtvrtletí po sobě. To je důležitý varovný signál, protože právě Kalifornie byla v minulosti pro Teslu nejsilnějším trhem,“ připomíná Falkencrone.
Navzdory nepříznivému vývoji akcií Tesly do ní velcí investoři stále vkládají peníze. Největší hedgeový fond světa, Bridgewater Associates, nedávno investoval do automobilky 62 milionů dolarů, čímž dal jasně najevo svou víru v budoucnost elektromobility. Dle regulačních dokumentů vlastnil ke konci roku 2024 v Tesle podíl 0,28 procenta.
Dle Falkencroneho ze Saxo Bank zůstává Tesla akciovým titulem s vysokým rizikem i vysokým potenciálním ziskem. „Příštích 6 až 12 měsíců rozhodne, jestli znovu získá dominantní postavení, nebo ji rychle rostoucí konkurence nechá stát v prachu u cesty.“
„Obavou Wall Street je, že Musk věnuje úřadu DOGE ještě více času, než jsme očekávali, což mu může odvádět pozornost od Tesly v klíčovém roce pro společnost,“ shrnují analytici Wedbush. I přes nejistotu však stále vidí v Tesle příležitost.
„Musk vždy dokázal vyvážit své nesčetné iniciativy lépe než kterýkoliv jiný generální ředitel. Inovační a technologická mašina v Tesle stále zrychluje vstříc autonomní a robotické budoucnosti, navzdory rostoucím pochybnostem kolem jeho balancování DOGE,“ uzavírají.