Článek
Americká společnost Instacart v úterý vstoupí na burzu. Rozvozce potravin, americká obdoba tuzemského Rohlik.cz nebo Košík.cz, je před svým dlouho očekávaným debutem oceňován na téměř deset miliard dolarů, v přepočtu tedy na necelých 230 miliard korun.
To by mělo z Instacart udělat druhý největší úpis akcií neboli IPO v letošním roce. Stanovená cena pro úpis akcií je na horním konci očekávaného rozmezí 28 až 30 dolarů za akcii.
V rámci IPO se prodalo celkem 22 milionů akcií, přičemž 14,1 milionu z nich pocházelo od společnosti a 7,9 milionu od stávajících akcionářů. S akciemi na americké burze Nasdaq bude společnost obchodována pod symbolem CART.
Primární úpis navazuje na úspěšný burzovní vstup britského vývojáře čipů Arm z minulého týdne. Deník Wall Street Journal píše, že pokud bude i tato premiéra úspěšná a akciím se povede dobře, bude to živná půda pro další start-upy, které přemýšlejí o vstupu na burzy.
Odložené plány
Aktuální ocenění Instacartu je však o desítky miliard dolarů nižší před rokem, kdy se firma pokoušela o vstup na burzu poprvé.
První plány o vstupu Instacart na burzu se začaly objevovat zhruba v polovině roku 2021 poté, co firma získala nové investice a zvýšila svou hodnotu na 39 miliard dolarů. IPO se nakonec neuskutečnilo, pravděpodobně kvůli nestabilní situaci na trhu v důsledku koronavirové pandemie, popisuje zpravodajský server CNBC.
V roce 2022 už plány dostaly jasnější obrys a vstup Instacart na burzu byl podle mnohých investorů na spadnutí. Ve druhé polovině loňského roku si podnik najal nového finančního ředitele a expandoval do nových oblastí, jako jsou lékárny či elektronika. Vstup na burzu se však opět odložil, tentokrát kvůli obavám ze strany vedení společnosti, že dopady pandemie koronaviru zatemňují pohled investorů na růstový potenciál firmy.
Po téměř dvou letech útlumu se trh s IPO zvedá a s ním i poptávka investorů po nových emisích. Minulý týden ve čtvrtek akcie společnosti Arm při svém debutu na burze vyskočily o 25 procent. Tento výkon dodal podle odborníků rozvážkové firmě se sídlem v San Franciscu sebevědomí, i proto stanovila cenu pro úpis akcií na horní hranici rozmezí 28 až 30 dolarů za akcii.
Už na konci minulého měsíce firma oznámila, že se mezi její investory zařadí nápojový gigant PepsiCo, který nakoupí akcie firmy za 175 milionů dolarů.
Instacart spustil svou službu v roce 2012. Funguje tak, že si zákazník na webu či v aplikaci této služby objedná zboží a kurýr ho doručí. Podobný byznys model v Česku mají například firmy Rohlik či Košík. Firma zaznamenala silný růst zejména v době koronavirové pandemie, kdy lidé byli kvůli nařízeným uzávěrám nuceni zdržovat se doma.
Tržby Instacartu v prvních šesti měsících roku vzrostly téměř o třetinu na zhruba 1,5 miliardy dolarů ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. Růst jejího hlavního doručovacího byznysu se zpomaluje a počet objednávek zůstává relativně stejný. Příjmy z reklamy a dalších byznysů ovšem vzrostly přibližně o čtvrtinu.
První pololetí letošního roku bylo podle Instacartu prvním obdobím, kdy se firma dostala do zisku. Vydělala 242 milionů dolarů, čímž snížila kumulovanou ztrátu z předchozích období na 735 milionů dolarů.
Instacart spolupracuje s 1400 partnery, kteří provozují zhruba 80 tisíc menších obchodů s potravinami a zbožím pro běžnou domácnost. To představuje asi 85 procent amerického trhu. Jeho podíl na on-line nákupech je zhruba padesátiprocentní.