Článek
Na konci roku 2021 doslova vlétl výrobce elektromobilů Rivian na americkou burzu Nasdaq a strhnul lavinu. Primární úpis akcií této automobilky byl největším nejen v onom roce, ale dokonce i jedním z největších v americké historii. Společnost si během krátké chvíle vydobyla místo mezi nejinovativnějšími výrobci elektromobilů.
Rivian Automotive LLC (do roku 2011 též Mainstream Motors a Avera Motors) je automobilka sídlící v americkém Michiganu. Založena byla v roce 2009 R. J. Scaringem, absolventem MIT s původní myšlenkou vývoje sportovního automobilu s nízkou spotřebou paliva. Následně se ale začala věnovat vývoji elektromobilů. V roce 2016 firma koupila bývalou továrnu Mitsubishi v Illinois. Koncem roku 2018 společnost představila dva čistě elektrické vozy; Rivian R1T, Rivian R1S.
Investoři po akciích Rivianu doslova prahli a jejich cenu brzo vyhnali o desítky procent nad upisovací cenu, jenž činila 78 dolarů za kus. Svou tržní hodnotou automobilka dokonce předstihla velikány, jako jsou BMW či General Motors. Jenže tu máme jaro 2023 a akcie Rivianu se nachází na historickém minimu kolem 12 dolarů.
V reakci na nepříznivý vývoj akcií se automobilka Ford rozhodla v Rivianu výrazně okleštit svůj podíl, který ještě letos v únoru držela. Ten v současné době činí „pouhá“ 1,15 procenta, což představuje 10,5 milionů akcií. Ještě na konci roku 2021 přitom Ford vlastnil 11,4 procenta akcií.
Odprodej drtivé části podílu přišel poté, co Ford už loni svým akcionářům oznámil odpis investice ve společnosti Rivian ve výši 7,3 miliard dolarů (asi 155 miliard Kč), jak upozornil server Techcrunch. V době, kdy Ford tento krok oznámil, už akcie Rivianu dávno mířily dolů.
Perná léta
Současní i potenciální investoři se tak oprávněně ptají, kam automobilka v současné době směřuje. V období, kdy globální ekonomiku dusí vysoká inflace, automobilkám se zvyšují náklady na výrobu a Spojeným státům potenciálně hrozí mírná recese, jsou jejich obavy na místě.
Rivian má za sebou nelehké období, když musel čelit problémům v dodavatelském řetězci a rostoucím nákladům na komponenty. Zejména kvůli těmto problémům firma loni, byť těsně, nesplnila svůj výrobní cíl o 663 vozů, když plánovala vyrobit 25 tisíc elektromobilů. Letos ale míří ještě výše – počítá s produkcí 50 tisíc nových vozidel.
Odborníci z odvětví tvrdí, že poptávku po nových elektromobilech od začínajících firem, kam patří i Rivian, ohrozilo mimo jiné i snižování cen vozů automobilky Tesla a dostupnost levnějších elektromobilů od tradičních automobilek.
Finanční výsledky společnosti za čtvrté čtvrtletí loňského roku (za první kvartál 2023 budou čísla zveřejněna v květnu) ukazují, že Rivanu sice rostou tržby, ale zároveň je pořád ve ztrátě. Tržby se v posledním loňském čtvrtletí sice zvýšily meziročně více než desetkrát na 663 milionů dolarů, ovšem čistá ztráta činila více než 1,7 miliardy dolarů.
Rivian přitom nemá nouzi o nové objednávky na svá vozidla. Například společnost Amazon, která v automobilce drží více než 17procentní podíl, má objednáno 100 tisíc vozidel a již loni v červenci dostala první várku. Rivian také uvedl, že má k dispozici zásobu objednávek, která bude zasahovat až do roku 2024.
Volná hotovost ubývá
Agentura Reuters v únoru informovala, že hotovostní rezervy Rivianu postupně vysychají a že společnost prodělává na každém voze, který vyrobí. Minulý měsíc firma oznámila, že kvůli snižování nákladů propustí přes 840 zaměstnanců (přibližně šest procent).
„Hotovost Rivianu krvácí. Firma by ráda rostla, ale stále se potýká s obtížemi při zvyšování výroby, přičemž nebyla schopna významně snížit náklady,“ uvedl analytik Garrett Nelson z CFRA Research, podle nějž jsou toto hlavní důvody k propouštění lidí.
Podle finančního blogera Chrise Neigera vyžaduje rozjezd nové společnosti vyrábějící elektromobily spoustu času a peněz, což se u Rivianu ve čtvrtém kvartálu loňského roku projevilo poklesem volné hotovosti o 1,74 miliardy dolarů. Loňský rok společnost zakončila s volnými prostředky ve výši přibližně 12 miliard dolarů, což je dostatečně velká částka na to, aby ji udržela v chodu až do roku 2025.
Nieger ale upozorňuje, že situace Rivianu s cash flow se zhoršuje. Společnost má totiž několik let záporný volný peněžní tok, což znamená, že utrácí více, než vydělá. „Na konci roku 2021 to bylo celkem 4,4 miliardy dolarů, ale v roce 2022 už 6,4 miliardy dolarů,“ napsal pro finančně poradenskou společnost The Motley Fool.
Zrušení úlevy
Situaci ještě zhoršuje skutečnost, že konkurenční Tesla v poslední době snižuje ceny vozidel, což by mohlo zvýšit tlak na Rivian, aby učinil totéž. Firma zatím tvrdí, že její poptávka je robustní a že ceny snižovat nehodlá. Pokud by přeci jen musela ceny snížit k udržení konkurenceschopnosti, mohlo by to znamenat další tlak na její finanční situaci.
„Aby toho nebylo málo, Rivian právě přišel o velmi důležitou daňovou úlevu pro svá vozidla. Zákazníci, kteří si kupují vozidla této firmy, již nemají nárok na daňovou úlevu ve výši 7500 dolarů, protože nová pravidla vyžadují, aby určité množství materiálů pro baterie pocházelo z USA,“ upozornil Neiger. Cílem těchto pravidel je zbavit USA závislosti na Číně v oblasti dodavatelských řetězců baterií pro elektromobily.
Budoucnost společnosti nicméně vidí dále optimisticky. „Stále si myslím, že má příležitost stát se klíčovým hráčem na trhu s elektromobily. Pokud již vlastníte akcie, nemyslím si, že byste je měli prodávat, ale také si myslím, že investoři by měli být opatrní, pokud by chtěli v současné době akcie Rivianu nakupovat,“ dodal Neiger.
Analytici z finančního portálu Investor’s Business Daily se domnívají, že velké ztráty firmy budou pravděpodobně ještě nějakou dobu pokračovat, a proto není aktuálně vhodná doba akcie nakupovat. „Akcie se obchodují hluboko pod cenou, kterou dosáhly při úpisu. Její RS Rating je pouhých 6 z nejlepších možných 99,“ napsali.
RS rating je investiční ukazatel, který se používá k hodnocení výkonnosti akcií na základě jejich cenových pohybů. Hodnotí, jak dobře si akcie vedly v porovnání s ostatními akciemi na trhu, které se obchodují ve stejném odvětví a mají podobnou tržní kapitalizaci.