Článek
Boom kolem slavné panenky Barbie nezaplavil pouze sály kin, ale potěšil také samotného výrobce dětských hraček společnost Mattel. Ta se už několik týdnů veze na úspěšné vlně, která započala ještě před samotnou premiérou filmu.
Její akcie obchodované na americké burze od začátku letošního roku rostou zhruba o pětinu, přitom ještě v březnu se dotýkaly svým minim z konce roku 2022.
Film Barbie americké režisérky Grety Gerwig přesáhl první srpnovou neděli na tržbách v přepočtu téměř 22 miliard korun. Stalo se tak pouhé dva týdny po uvedení snímku do kin. Úspěšný film, v němž hlavní role ztvárnili Margot Robbie a Ryan Gosling, se tím postaral o nový rekord na tržbách v oblasti filmů režírovaných ženami.
Na čele žebříčku tak došlo k obměně, když doposud nejvýdělečnějším filmem z pohledu návštěvnosti byl Wonder Woman režisérky Patty Jenkins z roku 2017. Snímek Barbie se zároveň dostal do první padesátky v žebříčku nejvýdělečnějších filmů historie.
Společnosti Mattel si od filmu slibuje znovuzrození kultovní značky a do konce roku očekává i růst tržeb, což investoři už z větší míry promítli do ceny akcií. Tržby se ve druhém čtvrtletí meziročně snížily o 12 procent na 1,09 miliardy dolarů. Zisk za stejné období klesl o 59 procent na 27,2 milionu dolarů. Podle analytiků trhy počítaly s mnohem horším scénářem, a to že firma vykáže ztrátu.
Mattel, stejně jako ostatní globální výrobci hraček, bojuje s poklesem prodejů poté, co během koronavirové pandemie tržby naopak rostly. Rodiče totiž svým dětem, které musely v důsledku lockdownů zůstávat doma, nakupovali hračky, popisuje server Investment week.
Zájem o panenky také v Česku
„Akcie společnosti Mattel si připsaly od začátku května přes 20 procent, a reflektují tak úspěch samotného filmu, který by se měl finančně projevit ve třetím kvartálu letošního roku. Již u dosavadních výsledků se odhaduje profit celého filmu mezi 640 až 650 miliony dolarů,“ uvedla finanční skupina Starteepo.
Kromě filmu Barbie je společnost Mattel zapojena do desítek partnerství, která poskytují licence na značku Barbie populárním prodejcům, aby zvýšila povědomí a nadšení spotřebitelů daleko za hranicemi tradiční panenky.
Produkty s jejími motivy prodávají firmy jako Zara, Primark či Burger King. Zvýšený zájem o hračky s motivy Barbie registrují také někteří prodejci v Česku, jak potvrdili agentuře ČTK.
Například hračkářství Bambule měsíčně prodá stovky kusů panenek Barbie. K oblíbeným patří ty, které se vybarví až po ponoření do horké vody, nebo mořské panny a princezny. Na odbyt jdou v souvislosti s nově uvedeným filmem také panenky herců Margot Robbie a Ryana Goslinga, jak uvedla marketingová ředitelka hračkářství Jana Krčková.
Panenka Barbie byla představena v roce 1959 a od té doby se jí v různých provedeních prodaly miliardy kusů. Barbie je však v posledních letech kritizována za nerealistické zobrazení ženského těla a za to, že je příliš stereotypní.