Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Primární veřejná nabídka akcií (IPO) Tokyo Metro je v Japonsku největší za šest let. Cena akcií pro vstup na burzu byla stanovena na horním konci předběžného cenového pásma 1100 až 1200 jenů. Trvalo asi hodinu, než byla stanovena zahajovací cena. Akcie nakonec uzavřely na 1739 jenech, přes den vykazovaly nárůst až o 47,3 procenta. Tržní kapitalizace podniku přesáhla bilion jenů (153 miliard Kč).
Tokyo Metro je nejstarším provozovatelem metra v Asii a druhou největší železniční společností v Japonsku podle počtu přepravených cestujících, uvedla agentura Kjódó. V Tokiu je to největší provozovatel metra. Linky metra v metropoli provozuje také menší společnost Toei Subway.
Zájem o nákup akcií Tokyo Metro projevili zejména drobní investoři, kteří hledají stabilitu a dividendy. Japonská vláda spolu s vládou metropolitní oblasti Tokia prodaly každá polovinu svého podílu – první držela 53,4 a druhá 46,6 procenta akcií. Akcie prodaly za 1200 jenů za kus.
Agentura Reuters uvedla, že zájem o nákup akcií firmy více než patnáctkrát převýšil počet nabízených akcií. Část, která byla vyhrazena drobným investorům, pak přilákala více než desetkrát více objednávek, než kolik bylo nabízených akcií. Pro drobné investory byly určeny skoro čtyři pětiny z celkového objemu primární nabídky.
Akcie vyhrazené japonským institucionálním investorům tvořily 1,5 procenta z celku, akcie vyhrazené zahraničním institucionálním investorům pak 20 procent z celku. Zájem u těch prvních převýšil nabídku dvacetkrát, u těch druhých třicetkrát.