Článek
Evropa zmírňuje dopady energetické krize zajištěním přísunu zkapalněného zemního plynu LNG. V krátkém čase naplánovala výstavbu a země si začaly ve větším objemu pronajímat terminály. Analytici se však obávají, že v budoucnu klesne poptávka a komodity bude přebytek kvůli přechodu k udržitelnějším zdrojům energie.
Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s firmou ČEZ loňský rok získalo kapacitu v nizozemském LNG terminálu, který by měl pokrýt třetinu tuzemské spotřeby plynu. „Kapacita terminálu se pohybuje kolem tří miliard metrů krychlových ročně. Spotřeba plynu je sedm a půl miliardy kubických metrů, tudíž pronajaté terminály pokrývají pouze 40 procent,“ říká tiskový mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu Vojtěch Srnka.
Podle Srnky Česko nemá mít obavy, že by zkapalněného plynu byl přebytek. „Naopak předpokládám, že se poptávka po plynu bude zvyšovat z důvodu odstavování uhelných elektráren a hledání zdrojů energie, které jsou dostupné, ale produkují méně emisí,“ míní Srnka.
Zájem o LNG v Evropě roste
Poptávka po zkapalněném zemním plynu se přesouvá z Asie do Evropy. Obchodníci jsou nyní podle šéfa provozovatele nizozemského LNG terminálu Hana Fennemy ve složité pozici, protože nabídku dostane jen ten, kdo zaplatí nejvíc.
Evropa se po ruské invazi na Ukrajinu dala do budování větší infrastruktury pro LNG. Pokud ale budou postaveny všechny plánované terminály, hrozí, že se z infrastruktury za miliardy eur stanou v dlouhodobém horizontu zbytečná aktiva. Podle jednoho ze scénářů Mezinárodní energetické agentury může Evropská unie do roku 2030 snížit spotřebu plynu o téměř 45 %, protože přechází na obnovitelné zdroje energie.
„Některé investice do infrastruktury pro dovoz LNG byly trhy provedeny na základě předpokladu, že někde v Evropě bude vždy poptávka,“ řekl agentuře Bloomberg výkonný ředitel společnosti Accenture, která se specializuje na plyn, Ogan Kose a dodal: „Pokud každá země usiluje o vlastní dovozní kapacitu a jejich trhy nebudou spolupracovat, pak samozřejmě vznikne spousta utopených nákladů.“
Itálie se blíží k zahájení provozu svého čtvrtého terminálu. Německo usiluje o zprovoznění svého čtvrtého terminálu u baltského ostrova Rujána. Další projekty se plánují v Estonsku a Řecku.
Odhady se shodují v tom, že v tomto desetiletí poptávka po LNG poroste, uvádí Bloomberg. Společnost S&P Global Commodity Insights očekává, že nákupy zkapalněného paliva dosáhnou vrcholu v letech 2028 až 2029 a v následující dekádě klesnou. I když na úroveň, která by mohla být stále vyšší než v loňském roce. Také podle Institutu pro energetickou ekonomiku a finanční analýzu může do konce tohoto desetiletí kapacita dovozu LNG do Evropy vzrůst, a to přibližně o 50 %.
Evropa zvládla energetickou krizi bez větších výpadků dodávek díky mírnému počasí v chladnějším období. I proto jsou nyní zásoby plynu výrazně vyšší. Přesto lodě dál přivážejí rekordní množství LNG, jelikož země mají obavy z nadcházející zimy.